با اینکه سایپا در حال حاضر کوییک اتوماتیک را سبد محصولات خودورهای مجهز به گیربکس اتوماتیک دارد اما همچنان نسخه اتوماتیک شاهین را به بازار عرضه نکرده است. شاهین پرچمدار محصولات نشان سایپاست و رقیب آن در ایران خودرو مدت زیادیست که با گیربکس اتوماتیک برای خرید در دسترس قرار دارد. اگر منتظر نمونه اتوماتیک این خودرو بودید خبر خوبی برای شما داریم. سایپا شاهین اتوماتیک را با گیربکس CVT هفت سرعته مجازی معرفی کرده است.
سایپا به نسخه اتوماتیک شاهین به اختصار شاهین CVT میگوید. هر چند گیربکس سیویتی یا ضریب متغیر برای یک رانندگی هیجانانگیز شاید آنچنان دلچسب نباشد اما سایپا در حرکت روبهجلو کاملا آن را پذیرفته و مستقیما در نام محصول منعکسش میکند.
البته این تنها نسخه اتوماتیک شاهین نخواهد بود. سایپا برنامه دارد تا ۲ تیپ از شاهین اتوماتیک را در سال ۱۴۰۲ و با گیربکس و موتور متفاوت عرضه کند. این دو تیپ عبارت است از:
با توجه به اینکه مدل دوم گیربکس AT دارد باید دید که سایپا چه نامی برای آن انتخاب میکند، چون طبیعتا دیگر CVT در نام آن نخواهد بود. با توجه به تغییر موتور از نمونه ۸ سوپاپ به ۱۶ سوپاپ احتمالا نام این نسخه باید شاهین پلاس باشد.
در بحث موتور این دو خودرو هیچ تفاوتی با هم ندارند و موتور M15TC هشت سوپاپ توربو اینجا هم حضور دارد. توان ۱۰۹ اسب بخار در دور ۵۰۰۰ و گشتاور ۱۷۸ نیوتون متر در دور ۲۵۰۰ برای این پیشرانه اعلام میشود.
با تغییر گیربکس ۵ دنده دستی به نمونه CVT که حالت تیپترونیک ۷ سرعته دارد، وزن خودرو ۵۰ کیلوگرم و مصرف سوخت ترکیبی آن ۰.۳۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر افزایش میابد.
در تجهیزات ایمنی سیستم ترمز TCS و سیستمهای HSA و ESC برای مدل اتوماتیک در نظر گرفته شده است.
در بخش امکانات رفاهی نمایشگر ۱۰ اینچی جایگزین نمونه ۷ اینچی شاهین دستی میشود. این مولتی مدیا مجهز به GPS و پورت USB هم هست.
در مدل اتوماتیک برجستهترین تغییر در ظاهر خودرو را میتوان به کرومکاری دور جلوپنجره، نوار کرومی بالای قاب پلاک رو صندوق عقب، اهرم دستگیر داخلی، خارجی کرومی رنگ و آنتن کوسهای اشاره کرد.
کروز کنترل و محدودکننده سرعت روی فرمان قرار خواهد گرفت که جای خالی آن در مدل دستی کاملا مشهود بود. قاب قرمان و دریچه هوا به رنگ مشکی جتبلک در نظر گرفته شده است.
از دیگر آپشنهای موجود در شاهین اتوماتیک که در نسخه دندهای هم حضور داشتند میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
آپشنهای اختصاصی مدل اتوماتیک با گیربکس CVT:
هنوز نمیتوان گفت که قیمت کارخانه شاهین CVT چند است، چون سایپا چیزی اعلام نکرده و طرح فروش این خودرو ارائه نشده است. با این حال با توجه به قیمت حدود ۳۴۵ میلیون تومانی شاهین دندهای در کارخانه، شاید نهایتا قیمت مدل اتوماتیک به ۴۵۰ میلیون تومان در کارخانه برسد.
این خودرو احتمالا از اوایل تابستان ۱۴۰۲ به بازار عرضه شود. نظر شما چیست؟ فکر می کنید سایپا میتواند با شاهین CVT به جنگ اتوماتیکهای ایران خودرو مثل دنا پلاس توربو اتوماتیک یا تارا اتوماتیک برود؟