حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

سامسونگ به‌زودی تولید انبوه نسل سوم تراشه 4 نانومتری خود را آغاز می‌کند

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | پردازشگرها، سامسونگ

طبق یک گزارش جدید، سامسونگ قرار است تولید انبوه تراشه 4 نانومتری نسل سوم را در نیمه اول سال 2023 آغاز کند. گفته می‌شود این چیپست، محصول اصلی در بخش فرآیند تولید فوق‌‌میکرو خواهد بود. به‌لطف پیشرفت‌های فناوری در عملکرد و مصرف انرژی، این شرکت موفق شده است تا یکی از مشکلات اصلی را در مراحل اولیه فرآیند که تثبیت بازده بود، خنثی کرده و بر آن غلبه کند.

تولید انبوه نسل سوم تراشه 4 نانومتری سامسونگ

بهبودهای انجام‌شده توسط Samsung Foundry به این شرکت چراغ سبز داده تا با تولید تراشه‌های 4 نانومتری نسل سوم، مشتریان بزرگ را بار دیگر به‌سمت خود جذب کند. این تراشه‌های 4 نانومتری مبتنی‌بر فرآیند نسل 2.3 خواهند بود. علاوه‌بر این، این اولین بار است که Samsung Foundry زمان تولید انبوه نسل بعدی 4 نانومتری را مشخص می‌کند.

ظاهراً نسخه‌های قبلی تراشه‌های 4 نانومتری در مقایسه با تراشه SF4E عملکرد بهتر و مصرف انرژی کمتری را نشان می‌دادند. بااین‌حال، سامسونگ در مدیریت بازده تراشه مشکلات زیادی داشت. این موضوع باعث شد تا سامسونگ الکترونیکس بزرگترین مشتری خود یعنی کوالکام را از دست بدهد. همچنین، این شرکت اخیراً سفارش بزرگ تراشه‌های 4 نانومتری تسلا را به TSMC از دست داده است. به‌همین دلیل است که بهبود عملکرد تراشه 4 نانومتری نسل سوم برای این شرکت بسیار حیاتی بوده است.

تولید انبوه نسل سوم تراشه 4 نانومتری سامسونگ

تولید انبوه نسل سوم تراشه 4 نانومتری سامسونگ

بااین‌حال، سامسونگ ظرفیت تولید تراشه‌های 4 نانومتری خود را افزایش داده زیرا بازده آن اکنون به 60 درصد رسید. اما این در مقایسه با رقیب خود TSMC که در محدوده 70-80 درصد شناخته شده است، هنوز پایین است. منابع داخلی نشان می‌دهد که بازده TSMC به‌طور مداوم درحال بهبود است و تولید انبوه نسخه بعدی نیز در حالت شتاب قرار دارد.

درحال‌حاضر، پیشرفته‌ترین فرآیند نیمه‌هادی در 3 نانومتر باقی مانده است، اما محصولات اصلی همچنان براساس تراشه‌های 4 و 5 نانومتری هستند. طبق گزارش شرکت تحقیقات بازار Counterpoint Research، در سه‌ماهه سوم سال 2022، فروش تراشه‌های 4 نانومتری و 5 نانومتری 22 درصد از کل فروش را به خود اختصاص داده است و بر فروش پردازش‌های 6 نانومتری و 7 نانومتری که 16 درصد را شامل می‌شود، غلبه کرده است.

TSMC درحال برنامه‌ریزی برای استفاده از تأسیسات ایالت آریزونا خود برای تولید تراشه‌های 4 نانومتری است و تولید حجمی آن در سال 2024 آغاز خواهد شد. برای مقابله با این موضوع و باقی ماندن در رقابت، سامسونگ همچنین درحال ساخت یک خط تولید 4 نانومتری در کارخانه ریخته‌گری خود در ایالت تگزاس آمریکا است.

دیدگاه شما پیرامون آغاز تولید انبوه نسل سوم تراشه 4 نانومتری سامسونگ چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی