حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

کاهش قابل توجه سفارش‌های اپل از TSMC

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | اپل، پردازشگرها

شرکت تولید نیمه هادی تایوان که به اختصار با نام TSMC شناخته می شود، بزرگترین ریخته گری در جهان است. در حال حاضر فقط TSMC و سامسونگ توان تولید انبوه تراشه های ۳ نانومتری را دارند. اپل بزرگترین مشتری TSMC است و اعتقاد بر این است که یک چهارم از درآمد شرکت را تشکیل می دهد. طبق گزارش‌های جدید شاهد کاهش قابل توجه سفارش‌های اپل از TSMC خواهیم بود.

کاهش سفارش‌های اپل از TSMC

با افت کلی اقتصاد جهانی و کمبود تراشه سال گذشته، برخی از برندهای اصلی سفارشاتی را که قبلا از TSMC داشتند، لغو کرده اند. باور کنید یا نه، این شرایط برای اپل هم صدق می‌کند. طبق گزارش ها اپل سفارشات TSMC را ۱۲۰ هزار ویفر کاهش داده است.

این گزارش که گفته می شود مستقیما از وضعیت صنعت نیمه هادی‌ها خبر می‌دهد، می گوید که اپل سفارشات خود از TSMC را کاهش داده است. سفارشات لغو شده برای تراشه هایی بود که با استفاده از فناوری‌های ۷، ۵، ۴ و ۳ نانومتری ساخته می‌شدند.

شایعات احتمال استفاده از تراشه ۳ نانومتری اپل A17 Bionic که انتظار می رود در قلب آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ اولترا استفاده شوند را می‌دهند. انتظار داریم این تراشه‌ها توسط TSMC ساخته شوند. تراشه های M2 Ultra و M3 اپل نیز ممکن است از همان فناوری استفاده کنند.

نشریه Digitimes گزارش می دهد که TSMC در زمینه جذب مشتری توانسته است سامسونگ را شکست بدهد. فناوری ۳ نانومتری سامسونگ از ترانزیستورهای دروازه همه جانبه یا GAA استفاده می کند که اجازه می دهد تا نشت جریان کمتر و جریان بالاتری در مقایسه با ترانزیستورهای FinFET که توسط TSMC برای فناوری ۳ نانومتری‌ش استفاده می شود، داشته باشد.

انتظار می رود TSMC برای تولید تراشه‌های ۲ نانومتری خود در سال ۲۰۲۵ یا ۲۰۲۶ به فناوری GAA کوچ کند.

با وجود استفاده از فناوری قدیمی‌تر FinFet توسط TSMC برای تراشه‌های ۳ نانومتری این برند، باز هم برندهایی چون Qualcomm ، MediaTek و Nvidia مشتری آن خواهند بود. چرا که می‌تواند نیاز تولیدی آن‌ها در سال 2023 و 2024 را تامین کند.

سامسونگ در تلاش های خود برای استفاده از فناوری جدید GAA موفق نیست و این به بازده کم منجر می‌شود. به این معنا که درصد بالاتری از محصولات در بخش کنترل کیفیت مردود شده و در نهایت قیمت تولید بیشتر خواهد شد.

دیجی‌تایمز خاطرنشان می کند که قیمت ویفرهای ۹۰ نانومتری در سال ۲۰۰۴ برابر ۲۰۰۰ دلار بوده است. این قیمت در سال ۲۰۱۶ قیمت ویفرهای ۱۰ نانومتری برابر ۶۰۰۰ دلار و در سال ۲۰۲۰ قیمت ویفرهای ۵ نانومتری ۱۶ هزار دلار ثبت شد. حالا برای تراشه‌های ۳ نانومتری قیمتی معادل ۲۰ هزار دلار عنوان می شود.

نظر شما چیست؟ فکر می کنید با توجه به شرایط جاری، آینده دنیای فناوری به کدام سمت پیش برود؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)