حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

مدیر واتس اپ: تلگرام ناامن بوده و به عنوان جاسوس روسیه خدمت می‌کند

نوشته

1 سال قبل | یک دیدگاه | امنیت، برترین‌های ترنجی، پیام رسان

واتس اپ و تلگرام سال هاست که با هم رقابت می‌کنند. در این رقابت هیچ‌گونه رحمی هم وجود ندارد و هر کدام آن‌ها به راحتی مورد هجمه رقیب قرار می‌گیرند. به تازگی Will Cathcart (مدیر واتس اپ در متا) علیه تلگرام صحبت کرده است. نکته اصلی در بحث، ویژگی های امنیتی و حریم خصوصی ارائه شده توسط هر برنامه است. از نگاه مدیر واتس اپ تلگرام ناامن بوده و به عنوان جاسوس روسیه خدمت می‌کند.

زیر سوال رفتن امنیت تلگرام توسط مدیر واتس اپ

مدیر واتس اپ Will Cathcart

مدیر واتس اپ Will Cathcart

آقای Cathcart از مقاله ای در مجله Wired برای حمله به تلگرام استفاده کرد. وی با بیان اینکه اگر کاربران قصد داشتند از یک پلتفرم برای هر موضوع خصوصی‌ای استفاده کنند، گفت آنها ابتدا باید حقیقت امنیت آن را درک کنند.

وی همچنین خاطرنشان کرد که برخلاف واتس اپ، تلگرام قابلیت رمزگذاری سرتاسری را برای گروه ها ارائه نمی دهد. واتس‌اپ به طور پیش فرض رمزگذاری سرتاسر (E2EE) را در چت‌های شخصی و گروهی ارائه می دهد. در عوض، تلگرام فقط در چت های مخفی یا همان حالت Secret Chat رمزگذاری سرتاسری را ارائه می دهد.

برکسی پوشیده نیست که پیام‌رسان تلگرام به طور پیش‌فرض رمزگذاری سرتاسری نشده و هیچ گزینه چت ایمنی هم برای گروه‌ها ارائه نمی‌دهد. در حقیقت تلگرام این پتانسیل را دارد که تقریباً هر اطلاعات محرمانه‌ای را که دولت‌ها درخواست کنند به اشتراک بگذارد.

البته تلگرام از عدم وجود رمزگذاری در گروه‌ها دفاع کرده است. این پلفترم می‌گوید مشکل پشتیبان گیری دلیل غیبت این ویژگی است. با این حال، تلگرام هم واتساپ را به ادعای نادرست در مورد رمزگذاری سرتاسری متهم کرده و اعلام می‌کند که این یک ترفند تبلیغاتی است.

تلگرام می‌گوید:

“اگر مکالمه شما یا طرف مقابل شما از پشتیبان گیری در گوگل درایو استفاده کند، گوگل به آن پیام‌ها دسترسی دارد. و بنابراین، هر دولتی می‌تواند آنها را از گوگل درخواست کند. بنابراین، رمزگذاری سرتاسری پیش فرض واتس اپ بلافاصله غیرفعال می شود. همچنین هیچ راهی وجود ندارد که بتوانید تشخیص دهید که آیا دوستان شما از این چنین راهی برای پشتیبان‌گیری استفاده می کنند یا خیر.”

در مقابل واتس‌اپ می‌گوید:

پروتکل‌های رمزگذاری سرتاسری تلگرام فاقد تأیید مستقل هستند: “از همه نگران‌کننده‌تر، برخی از فعالان متوجه شده‌اند که «سکرت چت» تلگرام رفتار عجیبی دارند، به گونه‌ای که نشان می‌دهد یک شخص ثالث ناخواسته ممکن است در حال استراق سمع باشد.”

چند سالی است که عدم رمزگذاری چت‌ها در تلگرام مورد انتقاد است. مقاله اخیر منتشر شده در Wired خطرات این عدم رمزگذاری را برجسته می کند. در این مقاله آمده است که تلگرام این توانایی را دارد که تقریباً هر اطلاعات محرمانه‌ای را که یک دولت درخواست می کند به اشتراک بگذارد، به ویژه برای خبرچینان روسی یا کرملین.

Cathcart استدلال می کند که تلگرام فاقد شفافیتی است که اکثر شرکت‌های فناوری آن را پذیرفته‌اند.

“تلگرام فاقد شفافیت واقعی است که اکثر شرکت های فناوری پذیرفته اند. در بسیاری از موارد، غیرممکن است که بگوییم واقعاً چه اتفاقی می‌افتد… از جاسوس‌افزار یا خبرچین‌های کرملین برای نفوذ استفاده شده است.”

درگیری مداوم بین WhatsApp و Telegram به دلیل جنگ روسیه و اوکراین رنگ و بوی جدیدی یافته است. آقای Cathcart ادعا می‌کند که تلگرام مردم را در معرض خطر قرار داده است.

در گزارش Wired نشان داده شده که در آغاز جنگ اگر کاربری اخیرا موقعیت مکانی خود را فعال کرده بود، امکان جعل API مکان‌های تلگرام برای شناسایی هر کاربر در شعاع ۲ مایلی وجود داشت. سیاست حفظ حریم خصوصی تلگرام بیان می کند که آنها هرگز داده های کاربران را به دولت ها تحویل نداده اند، اما گزارش های خبری خلاف این را نشان می دهد.

آقای Cathcart استفاده از برنامه‌های پیام‌رسانی رمزگذاری‌شده را توصیه می‌کند. یکی از پیام‌رسان‌ها Signal است. او به کاربران توصیه می کند از تلگرام استفاده نکنند و در عوض یکی از دیگر اپلیکیشن های پیام رسان امن را انتخاب کنند.

در آینده رقابت پیام رسان احتمالا شاهد افزایش رقابت بین واتس اپ و تلگرام خواهیم بود. هیچ پاسخ واحدی برای اینکه بهترین برنامه پیام رسان چیست وجود ندارد. مناظره جاری بین واتس اپ و تلگرام دیدگاه های متفاوتی را در مورد اینکه چه چیزی “پیام رسان ایمن” است، برجسته می کند.

با این حال، واضح است که فقدان حضور پیش‌فرض رمزگذاری سرتاسری در تلگرام، یک مشکل مهم است.

نظر شما چیست؟ از تلگرام استفاده می‌کنید یا واتس اپ؟ چرا؟

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
BeFair

تو خوبی

جاسوس امریکا

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)