حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

موبایل‌های برندهای چینی با جاسوس افزار پیش فرض عرضه می‌شوند؟ شیائومی، وان پلاس و …

نوشته

1 سال قبل | 10 دیدگاه | امنیت

تحقیقات جدید دانشگاه ادینبورگ و کالج ترینیتی دوبلین، مشکل نگران کننده ای را در مورد برخی از گوشی های هوشمند اندرویدی چینیِ شناخته شده، نشان می دهد. در چین، که بزرگ‌ترین بازار گوشی‌های هوشمند در جهان است، بیش از 70 درصد دستگاه‌ها با سیستم‌عامل اندروید کار می‌کنند. این مطالعه نشان داد که برخی از برندها مانند OnePlus، Xiaomi، Oppo و Realme حجم زیادی از داده های شخصی را بدون رضایت کاربر جمع آوری و انتقال می دهند. به همین دلیل گفته می‌شود که موبایل‌های برندهای چینی با جاسوس افزار پیش فرض عرضه می‌شوند.

جاسوس افزار روی موبایل‌های چینی

محصولات برندهای مورد بحث با تعداد قابل توجهی از برنامه‌های سیستمی و مربوط به برند که به صورت پیش نصب شده‌اند، همراه هستند. این نرم افزارها به طور پیش فرض دارای دسترسی‌های فعال مشکوک هستند.

این برنامه ها به طور فعال اطلاعات حساس مربوط به دستگاه، مکان، پروفایل کاربر و حتی روابط اجتماعی را جمع آوری و ارسال می کنند. حتی برای کاربران آگاه به حریم خصوصی که از تجزیه و تحلیل انصراف می‌دهند و از فضای ذخیره‌سازی ابری یا خدمات شخص ثالث استفاده نمی‌کنند، محصولات این برندها همچنان اطلاعات منحصربه‌فردی درباره دستگاه و کاربر ارسال می‌کنند، مانند شناسه‌های دستگاه، مختصات GPS، الگوهای استفاده از برنامه و تاریخچه پیامک و شماره تماس.

متأسفانه کاربران در مورد این انتقال داده مطلع نمی شوند و هیچ راهی برای انصراف وجود ندارد. داده های جمع آوری شده را می توان به راحتی به شخص مالک دستگاه ارتباط داد و برای اهداف ردیابی استفاده کرد.

لوگو شیائومی

لوگو شیائومی

نسخه گلوبال این برندها احتمالا جاسوس افزار نداشته باشند

این تحقیق بر روی دستگاه‌هایی که در چین فروخته می‌شوند و دارای رابط کاربری اختصاصی روی اندروید هستند، انجام شد، بنابراین مصرف‌کنندگان بین‌المللی ممکن است تحت تأثیر قرار نگیرند.

با این حال، برای کسانی که دستگاه‌های خود را در چین خریداری کرده‌اند، مانند مسافران تجاری یا دانشجویان، مهم است که بدانند که این مطالعه نشان می‌دهد که شیوه‌های جمع‌آوری داده‌ها حتی پس از خروج از کشور بدون تغییر باقی می‌ماند.

شایان ذکر است که نسخه‌های چینی برنامه‌های شخص ثالث از پیش نصب‌شده بیشتری دارند و در مقایسه با نسخه‌های بین‌المللی که برای مصرف‌کنندگان در اروپا و سایر مناطق در نظر گرفته شده‌اند، هشت تا ده برابر مجوز بیشتری هم دارند.

نظر شما چیست؟ فکر می کنید آیا شرکت‌های چینی یا هر کشور دیگری چنین اجازه‌ای دارند؟

اشتراک در
اطلاع از
10 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
saeedshmd

من سالها پیش با خوندن یک مقاله خارجی این مطلب رو متوجه شدم که دولت چین به شرکتهای تولید کننده موبایل یارانه میده تا گوشی هاشونو با قیمت کمتری نسبت به سایر برندها عرضه کنن.در عوض این شرکتها باید با نصب جاسوس افزارهای شنود و رهگیری موبایل ها اطلاعات کاربرا رو به دولت چین بدند

اپل، روح فناوری :)

قطعا داداش

این آشغال‌های مفت رو چرا میدن با این قیمت، مگر اپله؟!

BeFair

بعید هم نیست اما خب خیلی برندها این کارا رو میکنن، حتی خیلی سایت‌ها یا بازی ها و …

فقط بحث برند چینی نیست

بعد اینجا صحبت از رام چین این گوشی‌ها هست، اروپا اجازه نمیده چنین غلط‌هایی بکنن

Mahdi

واسه من نرم افزار جاسوسی مشکلی نیست ولی از سهامدار شیائومی میخوام یه توضیح در این مورد بده

اپل، روح فناوری :)

اونا اون پایین اومده داستان نوشته 🤣🤣

باز خوبه مثل تو توجیه نکنه آدم، بگه مشکلی ندارم

نه این که توجیه الکی

Mahdi

همشون از دم جاسوسن

باز بدوید برید بخرید این اشغال هارو

بالاخره چرته یا نسخه بین الملل نداره، نگران نباشیم؟! 🤣🤣

BeFair

کاش یکم شفاف بودن که بدونیم چی به چیه واقعا

BeFair

توجیه الکی نکن رفیق، باید پذیرفت

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)