بازار موبایل هند به عنوان یکی از اصلیترین بازارهای موبایل جهانی همواره مورد توجه برندهای مختلف است. در جدیدترین گزارش منتشر شده افت شدید شیائومی در بازار هند با وجود تثبیت صدرنشینی طی سال ۲۰۲۲ را میبینیم.
موسسه Canalys گزارش عملکرد بازار موبایل هند را برای سه ماهه چهارم و کل سال 2022 آماده کرده است. این اولین بار است که شاهد کاهش فروش در سه ماهه چهارم نسبت به سه ماهه سوم هستیم. فروش در سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۲ به سال گذشته شاهد کاهش عجیب 27 درصدی بوده که حتی نسبت به سال ۲۰۲۱ هم کاهش ۶ درصدی دارد.
پس از ۲۰ فصل، سامسونگ برای اولین بار از سال ۲۰۱۷ توانست در بازار هند به عنوان بزرگترین فروشنده گوشی های هوشمند، جایگاه اول را به خود اختصاص دهد و همراه با رشد ویوو، شیائومی را به رتبه سوم تنزل دهند. با این حال، شیائومی در فروش کل سال ۲۰۲۲ در صدر جدول قرار دارد.
حتی اگر فروش سامسونگ در سال 2022 شاهد افت 21 درصدی باشد باز هم این شرکت توانسته با سهم 21 درصدی رتبه اول فروش موبایل در بازار موبایل هند و در سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۲ را کسب کند. این یک رشد ۲ درصدی را نسبت به سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۱ نشان میدهد.
ویوو بیشترین رشد را در این بازار و بازه زمانی ثبت کرده است. رشد 13 درصدی سبب میشود تا رتبه دوم از دست شیائومی دور بماند و با ۲۰ درصد از بازار هند، دقیقا پشت سر سامسونگ بایستد.
شیائومی در سه ماهه چهارم با افت چشمگیر 40 درصدی در فروش به رتبه سوم سقوط کرد و به سختی توانست همین رتبه را از اوپو برباید. اوپو 10 درصد رشد داشته و تنها با اختلاف فروش ۱۰۰ هزار دستگاه از شیائومی عقب ماند. به دلیل اختلاف اندک، هر دو برند در جدول با سهم ۱۷ درصدی ثبت شده اند.
ریلمی در سه ماهه چهارم حتی بدتر از شیائومی عمل کرده و با افت ۶۵ درصدی به رتبه پنجم سقوط میکند.
با نگاهی به کل آمار فروش موبایل در بازار هند و سال 2022 میبینیم که شیائومی همچنان با 20 درصد سهم پیشتاز است، اما باز هم بیشترین افت را دارد. شیائومی ۲۶ درصد افت را در کل سال ۲۰۲۲ ثبت کرده که بیشترین افت در بین رتبههای برتر است.
سامسونگ مانند سال ۲۰۲۱ دوم است، اما اختلافش با رتبه اول از 10 میلیون دستگاه به 1 میلیون دستگاه کاهش یافته است. ویوو نیز در رتبه سوم بسیار نزدیک به سامسونگ ایستاده است و فروش آن افت اندک ۲ درصدی دارد.
اوپو تنها شرکتی بود که در بین 5 رتبه برتر، رشد فروش نسبت به سال 2021 را تجربه کرده با رشد ۸ درصدی توانست از برند زیرمجموعه خود یعنی Realme پیشی بگیرد. ریلمی با افت ۱۴ درصدی در رتبه پنجم قرار دارد.
موسسع Canalys میگوید برندهای Oppo و vivo عملکرد مثبتتر خود را مدیون فروش موفقتر در طول فصل جشن هند هستند. تمرکز آنها بر کانال های آفلاین به آنها کمک کرد تا از سرنوشت دیگران اجتناب کنند زیرا در این بین فروش آنلاین بیشترین ضربه را خورد.
تحلیلگران استدلال می کنند که سال 2023 به دلیل عمیق تر شدن بحران اقتصادی جهانی، سالی کند خواهد بود، اما در سال 2024 بازار هند به رشد باز خواهد گشت.
نظر شما چیست؟ فکر میکنید شیائومی بتواند به صدرنشینی خود در هند ادامه دهد؟