حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

اجرای iOS در کامپیوتر توسط یک توسعه دهنده با شکستن کدهای آن

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | iOS، اپل، اخبار

اپل یکی از معدود شرکت‌هایی است که تقریبا در تمام زمینه‌ها، یعنی پلتفرم‌های موبایل و دسکتاپ آن به خوبی رشد و پیشرفت داشته‌اند. با اینکه اپل قابلیت اتصال این دو پلتفرم به یکدیگر را فراهم کرده است، اکنون شاهد اجرای iOS در کامپیوتر توسط یک توسعه دهنده هستیم که با شکستن کدهای آن و به روشی متفاوت صورت گرفته است. با ترنجی همراه شوید.

اجرای iOS در کامپیوتر به عنوان یک شبیه‌ساز عملی شد…!

سال‌هاست که کاربران سعی می‌کنند iOS را روی رایانه‌ها اجرا کنند. اما شانس زیادی در این زمینه با توسعه دهندگان همراه نبوده است. خب، در حال حاضر، یک توسعه دهنده بالاخره کدهای یک نسخه قدیمی را کرک کرده و با موفقیت اولین نسخه از سیستم عامل آیفون را بر روی کامپیوتر شبیه سازی کرده است.

همانطور که گفته شد، اجرای سیستم عامل اپل بر روی یک پلتفرم متفاوت، چیز جدیدی نیست. به عنوان مثال، اجرای macOS در رایانه‌های غیر اپلی بسیار آسان است، همه اینها به لطف ابزارهای هکینتاش (Hackintosh) است. با این حال، شکستن کد برای iOS یک چالش برای توسعه دهندگان بوده است. بنابراین، این موفقیت در شبیه‌سازی از اولین نسخه iOS در واقع یک قدم بزرگ است.

اجرای iOS در کامپیوتر

اما حالا سوال اصلی این است که سیستم عامل iOS 1.0 آیفون شبیه سازی شده با استفاده از QEMU، چگونه به نظر می‌رسد؟ Martin de Vos که با نام devos50 شناخته می‌شود، توسعه‌ دهنده شبیه‌ ساز iOS در رایانه‌ها است. او از مهندسی معکوس زیادی برای شبیه‌سازی از اولین نسخه سیستم عامل آیفون استفاده کرده است. اکنون، اگر نمی‌دانید، باید بگوییم که سیستم عامل آیفون سیستم عاملی است که برای نسل اول iPod touch منتشر شده است.

این سیستم عامل در سال ۲۰۰۷ معرفی شد و بعدا این سیستم عامل به اولین نسخه آیفون نیز راه یافت. devos50 بیش از یک سال روی این پروژه کار کرده است. زیرا وی باید چیزهای پیچیده زیادی را کشف می‌کرد. به عنوان مثال، پشتیبانی از حالت چند لمسی و برقراری ارتباط صحیح اجزای سخت افزاری. اما سوال بعدی این است که چرا وی نسخه آیپاد iOS را انتخاب کرده؟

وی در یک پست وبلاگی توضیح داده است که شبیه سازی اجزای سخت‌افزاری، پیچیده‌ترین بخش این ابزار است. به همین دلیل است که این توسعه دهنده، اولین بیلد سیستم عامل آیفون را که برای آیپاد منتشر شده بود انتخاب کرده است. در مقایسه، نسخه مخصوص آیفون نیاز به شبیه سازی سیستم عامل با اجزای بیشتر دارد. اما چرا وی اولین نسخه iOS را انتخاب کرده است؟ به گفته وی، اولین نسخه iOS مکانیسم‌های امنیتی کمتری دارد.

اجرای iOS در کامپیوتر

وی حتی توضیح داده است که دستگاه‌های امروزی اپل شامل بسیاری از اجزای سخت‌افزاری اضافی مانند موتورهای عصبی، محصورهای امن و انواع حسگرها هستند که شبیه‌ سازی چنین دستگاه‌هایی را بسیار دشوارتر و زمان‌برتر می‌کنند. گفتنی است، این پروژه به لطف OpeniBoot به واقعیت تبدیل شده است و این یک پیاده سازی منبع باز از بوت لودر اپل است. آن پروژه مدت‌ها پیش متوقف شد، اما با این حال، کاربران را قادر می‌سازد تا کارهای جالب بسیاری را با iOS انجام دهند. برای مثال، نصب اندروید بر روی نسل اول آیپاد تاچ و آیفون را فعال کرده است.

آیا اجرای iOS در کامپیوتر (iOS شبیه سازی شده در کامپیوترها) کاربردی هم دارد؟
iOS شبیه سازی شده کامل نیست و دارای برخی اشکالات خاص است که شاید تجربه کلی خوبی از این سیستم عامل به شما ندهد. اما با وجود داشتن چند باگ، این پروژه نهایی قابل استفاده است. در واقع، اکنون می‌توانید با موفقیت سیستم عامل آیفون 1.0 را با QEMU اجرا کنید. QEMU یک پلتفرم مجازی سازی اوپن سورس است که از طریق آن، می‌توانید به طور مجازی یک سیستم عامل متفاوت را روی دستگاه خود اجرا کنید.

اجرای iOS در کامپیوتر

به گفته GizChina، با این وجود، iOS شبیه‌سازی شده کاملا قابل کنترل و تغییر است. می‌توانید از صفحه کلید و ماوس برای حرکت در بخش‌های مختلف آن استفاده کنید و بخش بزرگ آن هم این است که اکثر برنامه‌های از پیش نصب شده بسیار جذابیت و مفید هستند. اما برای مواجهه با برخی از مشکلات این سیستم هم باید آماده باشید. هنوز دلایلی وجود دارد که می‌تواند شما را از اجرای آن بازد دارد. صرف نظر از آن، این موضوع هنوز هم قابل توجه است که بتوان از نسخه‌ای از iOS در رایانه استفاده کرد.

آینده iOS در رایانه‌ها چیست؟ این توسعه دهنده خاطرنشان می‌کند که پروژه پیش‌رو احتمالا اولین تلاش موفق وی برای تقلید از سیستم عامل آیفون از طریق ابزارهای منبع باز است. اما این اولین شبیه‌سازی وی نیست. برای مثال، Corellium دستگاه‌های iOS مجازی را می‌فروشد که iOS را از طریق شبیه‌ساز اجرا می‌کنند. اما نکته اینجاست که همه کدها و ابزارهای آن خصوصی هستند.

در واقع شما نمی‌توانید از آن منابع برای ایجاد ماشین مجازی خود استفاده کنید. از طرف دیگر، devos در یک پست وبلاگی همه جزئیات را به صورت عمومی منتشر کرده است. بنابراین، کسانی که علاقه‌مند به امتحان کردن این موارد هستند می‌توانند از آن کمک مناسب بگیرند. برای پروژه بعدی د ووس، وی می‌خواهد نسل دوم آیپاد تاچ را که با نسخه 2.1 iOS منتشر شد، شبیه‌سازی کند.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان