حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

لندتک (LendTech) چیست؟

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | مطالب ترنجی

لندتک، از ترکیب دو واژه Lend (قرض دادن) و Technology (فناوری) ساخته شده است. این فناوری قرض‎دهی (وام‌دهی)، تحول عظیمی در حوزه وام‌دهی ایجاد کرده است. اگر تجربه وام گرفتن را داشته باشید، از چالش های آن نیز خبر دارید. با پیدایش لندتک که امکان دریافت وام و تسهیلات آنلاین را فراهم ساخت، فرآیند وام‌دهی بسیار آسان شده است و به‌صورت آنلاین و غیر‎حضوری انجام می‎شود.

در ادامه این مقاله از پی فا به < لندتک چیست > می پردازیم.

لندتک چیست و چه کاربردی دارد؟

همان‌طور که قبلا اشاره کردیم لندتک یکی از مهم‎ترین حوزه‌های فین‎تک محسوب می‎شود و هدف ساده‌سازی سیستم وام‌دهی را با وصل کردن وام‌دهندگان به وام‌گیرندگان دنبال می‎کند. اگر بخواهیم مفهوم آن را ساده تر بیان کنیم در واقع لندتک با استفاده از فناوری‎های جدید، سرمایه را در جهت انجام کار از سرمایه‎دار جذب کرده و به تقاضا کننده یا همان وام‎گیرنده ارائه می‎دهد. این تکنولوژی، واسطه‎گری بانک‎ها را حذف کرده و پروسه اعطا وام را تسهیل بخشیده است. لندتک با تبعیت از الگوریتم هوش مصنوعی شرایط وام‎گیرنده و وام‎دهنده را با توجه به اعتبار سنجی نهایی ارزیابی می‎کند و در صورت تأیید وارد مرحله انتقال وام به وام‎گیرنده می‎شود. این ارتباط مستقیم با اشخاص نه تنها به کاهش هزینه ‎های تمام شده برای بانک‎ها و کاربران کمک کرده بلکه قدرت خرید مشتریان را نیز افزایش داده است.

با توجه به تعریفی که از لندتک داشتیم، به بررسی مزایای آن می‎پردازیم.

لندتک (LendTech) چه مزایایی دارد؟

  • • تسریع عملیات و صرفه‌جویی در وقت: از زمان درخواست وام تا رسیدن درخواست به امضا زمان بسیار کمی صرف می‎شود.
  • • عدم محدودیت جغرافیایی: دیگر نیاز به حضور وام‌دهندگان و متقاضیان وام در مکان تعیین شده‎ای مانند بانک نیست.
  • • نرخ بهره پایین‌تر: با توجه به حذف شدن واسطه‎ها استفاده از شرایط و نرخ بهره مناسب نسبت به بانک‎ها و مؤسسات مالی میسر می‎شود.
  • • کاهش هزینه‎‎های تمام شده: نسبت به سیستم سنتی که هزینه‎بر و خسته کننده بود هزینه نهایی برای بانک‎ها، مؤسسات مالی و متقاضیان وام بسیار کاهش پیدا کرده است.
  • • نحوه بازپرداخت مناسب و ساده: برای متقاضی نحوه باز‎پرداخت آسان و سریع مشخص شده است.

علاوه بر مزایای مطرح شده، موارد بسیاری را می توانیم برای نقطه قوت لندتک در نظر بگیریم. به عنوان مثال، کاربرد هوش مصنوعی موجب بررسی و تحلیل اطلاعات بیشتری می‎شود. بنابراین بررسی سابقه و اعتبار سنجی متقاضیان با امنیت و اطمینان بیشتری حاصل می‎شود. از دیگر مزایای آن دریافت وام خُرد است که معمولا بانک‎ها ارائه نمی‎دهند و به این شکل نیاز متقاضی برطرف می‎شود.

 

برای داشتن بهترین درگاه پرداخت اینترنتی در سریع ترین زمان، کلیک کنید.

کاربرد لندتک در ایران و جهان

این راه‌حل که صنعت مالی را متحول ساخته است با تأمین مالی آسان و کم هزینه مورد توجه و استفاده استارتاپ‌های مختلف، صنایع با مقیاس‎های کوچک و مصرف‌کنندگان خُرد قرار گرفته است. در ادامه به بررسی کاربرد لندتک در جهان و ایران می‎پردازیم.

  1. 1- بازار لندتک عموماٌ تحت تأثیر اینترنت و رشد تکنولوژی، پذیرش و استفاده آن توسط ارائه‌دهنگان وام است. طبق بررسی‎ها، آمریکای شمالی بیشترین آمار برخورداری از لندتک را دارد و به ترتیب آمریکای جنوبی، اروپا، آسیا(به دلیل اصلاحات و افزایش کسب و کارهای نوپا) و آفریقا و… از آن برخوردار‎اند.
  2. 2- پلتفرم لندتک در ایران جدید و ناشناخته است، در سال‌‎های اخیر به‎دلیل مشکلات اقتصادی در ایران تعداد درخواست‌کنندگان وام، نیاز به دریافت تسهیلات اقساطی افزایش یافته است. بنابراین لندتک‌ها با استفاده از سیستم اعتبارسنجی دقیق و کاهش مشکلات وام‌دهی می‎توانند بسیار مؤثر واقع شوند.
  3. 3- پیش از ظهور این تکنولوژی در جهان، مشابه آن در ایران به صورت نوعی سیستم وام‌دهی فردبه‌فرد تجربه شده که متشکل از افراد خانواده، دوستان و آشنایان است. هر کدام از این افراد مبلغ مشخصی را ماهیانه در صندوق مشخصی واریز می‎کنند و سپس به قید قرعه به ترتیب یکی از اعضا برنده شده و کل مبلغ را به صورت وام دریافت می‎کند. این رویه تا برنده شدن همه اعضا ادامه دارد.

منبع: پی فا مگ

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
تیم ترنجی