حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

شکست تجاری سامسونگ از TSMC؛ تایوانی‌ها تراشه خودروهای تسلا را تامین می‌کنند

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | اخبار، سامسونگ، کوالکام

در زمینه تولید تراشه، نام دو شرکت بیش از همه مورد توجه است که این دو نیز TSMC و Samung هستند. این دو تولید کننده رقابت زیادی با یکدیگر دارند، اما گویا این روزها دست تایوانی‌ها بالاتر است. زیرا شاهد شکست تجاری سامسونگ از TSMC هستیم و آن‌ها تراشه خودروهای تسلا را تامین خواهند کرد. با ترنجی همراه شوید.

شکست تجاری سامسونگ از TSMC؛ تایوانی‌ها تراشه خودروهای تسلا را تامین می‌کنند

گویا ادامه تجارت تولید تراشه سامسونگ چندان آسان نیست. سامسونگ پس از باخت کوالکام از TSMC و مجبور شدن برای به تعویق انداختن تراشه سری پرچمدار اگزینوس خود، حالا در یک رقابت تجاری دیگر نیز شکست خورده است. به گزارش خبرگزاری Taiwan Economic Daily، تسلا در حال جایگزینی سامسونگ با TSMC برای تولید تراشه خودروهای خود است.

این شرکت سفارش بزرگی را برای تولید تراشه‌های رانندگی کمکی (FSD) تسلا ثبت کرده است. تراشه‌های مذکور با فرآیندهای تولید ۴ نانومتری و ۵ نانومتری عرضه خواهند شد. در حال حاضر، TSMC از اظهار نظر در این زمینه خودداری کرده است، اما این نشان دهنده ضرر دیگری برای بخش تراشه سازی سامسونگ است. زیرا چنین اتفاقی به معنی تبدیل شدن تسلا به یک مشتری کلیدی برای TSMC خواهد بود.

شکست تجاری سامسونگ از TMSC

طبق گزارش‌ها، تسلا ممکن است در سال ۲۰۲۳ به یکی از هفت مشتری برتر TSMC تبدیل شود. این یک نقطه عطف مهم است و در واقع، این اولین بار است که یک مشتری جدید از بین شرکت خودروسازی برقی در میان مشتریان اصلی TSMC رویت می‌شود. سامسونگ مطمئنا از تسلا به عنوان یک مشتری قدیمی قدردانی خواهد کرد، به خصوص پس از از دست دادن بخش اسنپدراگون کوالکام.

تسلا اکنون مشغول توسعه یک سیستم رانندگی کاملا خودکار با یک رایانه مبتنی بر هوش مصنوعی است. این شرکت بدین منظور از یک تراشه جدید استفاده می‌کند تا محاسبات پرسرعت، هوش مصنوعی و سایر عملکردها را ادغام نماید. قبل از این، تسلا روی یک استراتژی چند تامین کننده حساب باز کرده بود و از سامسونگ و TSMC نیازهای خود را تامین می‌کرد. نسل قبلی FSD ها با فرآیند ۱۴ نانومتری، عمدتا در کارخانه Austin سامسونگ تولید می‌شد. این تراشه با نام Hardware 3.0 شناخته شده بود و بعدا به فرآیند ۷ نانومتری ارتقا یافت. اکنون، تسلا از فرآیند تولید ۴ نانومتری و ۵ نانومتری استفاده خواهد کرد و گویا تراشه‌ها را فقط از TSMC سفارش خواهد داد.

شکست تجاری سامسونگ از TMSC

Hardware 3.0

سرعت پردازش تصویر Hardware 3.0 تا ۲۱ برابر بیشتر از نسخه ۲.۵ است. همچنین هزینه هر قطعه از این تراشه ۲۰ درصد کمتر است و دارندگان خودروهای قدیمی می‌توانند به صورت رایگان، آن را ارتقاء دهند. تراشه FSD توسعه یافته توسط تسلا دارای قدرت محاسباتی تا ۱۴۴ TOP است و از هشت دوربین در این سیستم پشتیبانی می‌کنند و کار پردازش بصری را به شکلی عالی انجام می‌دهد. نسل بعدی این تراشه به زودی با کمک TSMC عرضه می‌شود و احتمالا Hardware 3.5 یا Hardware 4.0 نام دارد و قدرتی تا سه برابر مدل فعلی را ارائه خواهد داد.

اما موضوع اصلی این است که مشکلات بخش تراشه سازی سامسونگ چیست؟ این موضوع مطمئنا یک ضربه دیگر به پیکره سامسونگ است. به نظر می‌رسد همه چیز با اسنپدراگون ۸ نسل ۱ آغاز شده است. این تراشه ۴ نانومتری دارای مشکلات گرمایشی و راندمان کم انرژی بود. همچنین، GPU هایپ شده آن نیز پشت داستان این رقابت بود. کوالکام بعدها از TSMC کمک گرفت و تراشه‌های جدیدی را با نام اسنپدراگون ۸ پلاس نسل ۱ ارائه کرد.

به گفته GizChina، اکنون اسنپدراگون ۸ نسل ۲ از فرآیند تولید TSMC استفاده می‌کند و این شرکت به سامسونگ حتی نگاه نخواهد کرد. طبق برخی گزارش‌ها، این برند سامسونگ را حتی برای تراشه‌های میان‌رده نیز انتخاب نمی‌کند و در تولید اسنپدراگون ۷ نسل ۲ نیز به TSMC متکی خواهد بود. نظر شما کاربران ترنجی درباره شکست تجاری سامسونگ از TMSC که در نتیجه آن، تایوانی‌ها تراشه خودروهای تسلا را تامین می‌کنند، چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان