حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

10 کاربرد زبان برنامه نویسی پایتون که باید بدانید !

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | مطالب ترنجی

یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه نویسی دنیا در حال حاضر، پایتون است. ناسا، گوگل، نتفلیکس و… از این زبان برای تقویت خدمات خود استفاده می‌کنند. دلیل علاقه برنامه نویسان به پایتون این است که یادگیری آن برای افراد مبتدی و به خصوص کسانی که تا قبل از این تجربه برنامه نویسی نداشته‌اند نسبتا آسان است. همچنین این زبان برنامه نویسی کاربردهای زیادی دارد و تقریبا در تمامی حوزه‌ها قابل استفاده است.

در این مقاله قصد داریم تا نگاهی دقیق‌تر به برخی از کاربردهای پایتون ‌بیاندازیم تا متوجه شویم که چرا زبان برنامه‌نویسی پایتون همه‌ فن حریف است. همچنین سعی کردیم تا در برخی از زمینه‌ها دوره های برتر و محبوب فعلی آموزش پایتون و آموزش جنگو را برای یادگیری و شروع توسعه پروژه های خود، به شما معرفی کنیم.

چرا پایتون اینقدر محبوب است؟

طبق نظرسنجی‌های انجام شده در حال حاضر پس از جاوا و C، پایتون سومین زبان برنامه نویسی محبوب در جهان است. دلایل زیادی برای فراگیر بودن پایتون وجود دارد، از جمله:

  • • سهولت استفاده: گفتیم که برای کسانی که در زمینه برنامه نویسی تازه کار هستند، پایتون یک انتخاب عالی است: زیرا یادگیری آن آسان و سریع است.
  • • نوشتار ساده: خواندن و درک پایتون آسان است، زیرا بسیار نزدیک به زبان انگلیسی است.
  • • جامعه کاربران: از آنجایی که پایتون یک زبان متن باز است، هر کسی می‌تواند از آن برای کدنویسی استفاده کند. جامعه‌ی بزرگی از توسعه دهندگان وجود دارد که پایتون را توسعه می‌دهند و کتابخانه‌های جدیدی به آن اضافه می‌کنند.
  • • تطبیق پذیری: همانطور که در ادامه درمورد آن صحبت خواهیم کرد، کاربردهای زیادی برای پایتون وجود دارد. در هر زمینه‌ای که علاقه مند باشید، می‌توانید برای این زبان کاربرد پیدا کنید.

شروع یادگیری پایتون

در بخش‌های قبل اشاره کردیم که پایتون در مقایسه با بسیاری از زبان‌های برنامه نویسی ساده است. به همین دلیل یادگیری اصول اولیه تنها در عرض چند هفته امکان پذیر است. بسیاری از دوره های کوتاه مانند دوره شروع برنامه نویسی با پایتون، تنها 6 تا 8 هفته طول می‌کشد. اگر به دنبال یک دوره خاص برای یادگیری اصولی و با هزینه به صرفه هستید، آموزش عمیق و برنامه نویسی آموزش پایتون سون لرن را به شما توصیه می‌کنیم(لینک دوره در ابتدای همین مقاله است).

پس از تسلط بر اصول اولیه پایتون، هر یک از این زمینه‌های پایتون می‌تواند شما را به چالش بکشد و به شما کمک کند تا مهارت‌هایی را که قبلا آموخته‌اید تقویت کنید. اما ممکن است بپرسید که پایتون در چه زمینه‌هایی استفاده می‌شود و چه کسی از پایتون استفاده می‌کند. در ادامه بررسی می‌کنیم که کاربردهای پایتون چیست.

کاربرد پایتون در هوش مصنوعی و یادگیری ماشین

از آنجایی که پایتون یک زبان برنامه نویسی پایدار، انعطاف پذیر و ساده است، برای پروژه‌های مختلف یادگیری ماشین (ML) و هوش مصنوعی (AI) عالی است. پایتون یکی از زبان‌های مورد علاقه در میان دانشمندان داده است و بسیاری از کتابخانه‌ها و بسته‌های یادگیری ماشین و هوش مصنوعی پایتون به آسانی در دسترس هستند.

این ابزارها می‌تواند به شما در توسعه امکانات بیشتر کمک کند. جالب است بدانید که بسیاری از کاربردهای پایتون و یادگیری عمیق در حین ارتقای کد در هوش مصنوعی کشف می‌شود.

کاربرد پایتون در تجزیه و تحلیل داده‌ها

همانند هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، تجزیه و تحلیل داده‌ها یکی دیگر از زمینه‌های به سرعت در حال توسعه است که از زبان برنامه نویسی پایتون استفاده می‌کند. در دنیای امروزی که ما بیش از هر زمان دیگری داده ایجاد می‌کنیم، به ابزاری نیاز است که بتوانند اطلاعات را جمع آوری، دستکاری و سازماندهی کند.

پایتون برای علم داده و تجزیه و تحلیل انتخاب مناسبی است. این زبان انعطاف پذیر است و به خوبی پشتیبانی می‌شود، به این معنی که استفاده از آن برای تجزیه و تحلیل داده ها سریع و آسان و برای کار با حجم زیادی از اطلاعات، دستکاری داده‌ها و انجام کارهای تکراری مفید است.

 

کاربرد پایتون در ترسیم داده‌ها

ترسیم داده‌ها یکی دیگر از زمینه‌های محبوب و در حال توسعه علاقه مندان زبان پایتون است. پایتون علاوه بر انعطاف‌پذیری و متن باز بودن، کتابخانه‌های گرافیکی متنوعی را با انواع ویژگی‌ها ارائه می‌کند و در بسیاری از موقعیت‌های حساس توانایی ترسیم داده را به برنامه نویسان می‌دهد.

چه به دنبال ایجاد یک نمایش گرافیکی ساده یا یک طرح پیچیده‌تر باشید، می‌توانید کتابخانه ای متناسب با نیاز خود پیدا کنید. به عنوان مثال می توان به کتابخانه pandas و Plotly اشاره کرد. امکانات این دو کتابخانه بسیار زیاد است و به شما امکان می دهد داده ها را به بینش های معنادار تبدیل کنید.

کاربرد پایتون در توسعه برنامه‌های کاربردی

توسعه برنامه‌های کاربردی دیگر کاربرد پایتون محسوب می‌شود. شما می توانید انواع برنامه‌ها و اپلیکیشن‌ها را با استفاده از پایتون برنامه نویسی کنید. از زبان همه منظوره پایتون می‌توان برای خواندن و ایجاد فهرست فایل ها، ایجاد رابط کاربری گرافیکی، ساخت API و موارد دیگر استفاده کرد. برنامه‌های بلاک چین، اپلیکیشنهای صوتی و تصویری، یا هر برنامه‌ای که بتوانید آن را تصور کنید، همگی با پایتون قابل توسعه هستند.

برنامه‌های نوشته شده با پایتون در اغلب پلتفرم‌ها مانند موبایل، وب و دسکتاپ قابل اجرا هستند و می‌توانید با کد کمتر، نتیجه بیشتر و مفیدتری بگیرید. فریمورک‌ها و چارچوب‌های پایتون در این کار به کمک شما خواهند آمد.

 

کاربرد پایتون در طراحی و وب

پایتون یک انتخاب عالی برای طراحی و توسعه برنامه‌های تحت وب است. دلیل این مزیت این است که در بخش توسعه وب در زبان پایتون فریمورک‌های زیادی برای انتخاب وجود دارد، مانند جنگو (Django)، پیرامید (pyramid) و فلاسک (flask). این چارچوب ها برای ایجاد سایت ها و سرویس هایی مانند اسپاتیفای، ردیت و موزیلا فایرفاکس استفاده شده اند.

به لطف کتابخانه‌ها و ماژول‌های گسترده‌ای که با چارچوب‌های پایتون ارائه می‌شوند، عملکردهایی مانند دسترسی به پایگاه داده، مدیریت محتوا و مجوز داده‌ها همگی امکان‌پذیر و به راحتی قابل دسترسی هستند. پس با توجه به تطبیق پذیری عالی پایتون، جای تعجب نیست که این زبان برنامه نویسی به طور گسترده در توسعه وب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاربرد پایتون در ساخت بازی‌های رایانه‌ای

اگرچه پایتون از یک استاندارد صنعتی در توسعه بازی فاصله دارد، اما از آن می‌توان به نحوی در صنعت بازی سازی استفاده کرد. ایجاد بازی‌های رایانه‌ای ساده با استفاده از پایتون امکان پذیر است و این زبان برنامه نویسی می‌تواند ابزار مفیدی برای توسعه سریع یک نمونه اولیه یا یک پروتوتایپ از بازی باشد. همچنین موارد خاصی (مانند ایجاد درخت تصمیم گیری و درخت گفتگو) در پایتون به آسانی امکان پذیر است.

پس اگر در پایتون یا طراحی بازی تازه کار هستید، می‌توانید ساخت یک بازی ساده (برای مثال یک بازی متنی) را در پایتون امتحان کنید. تا همزمان هم بر روی رشد و یادگیری انواع مهارت‌های مورد نیاز در پایتون و هم در بازی سازی تمرکز داشته باشید.

 

ایجاد زبان‌های برنامه نویسی جدید

روزانه ده ها زبان برنامه نویسی جدید ساخته می‌شود. از کاربردهای پایتون می‌توان به ساخت زبان‌های برنامه نویسی جدید اشاره کرد. طراحی ساده و ظریف زبان پایتون و شیوه نوشتار آن الهام بخش ایجاد زبان های برنامه نویسی جدید است. در این زبان‌هایی مانند Cobra، CoffeeScript و Go همگی از نوشتاری مشابه با پایتون استفاده می‌کنند.

به بیانی دیگر یادگیری زبان پایتون یک دروازه ورودی برای ساخت زبانهای ناشناخته است. بنابراین، اگر در برنامه نویسی تازه کار هستید، درک پایتون می‌تواند به شما کمک کند تا راحت تر با سایر زمینه‌ها ارتباط برقرار کنید.

کاربرد پایتون در امور مالی

در حال حاضر پایتون به طور فزاینده‌ای در امور مالی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همانطور که قبل‌تر گفتیم، پایتون یک ابزار ایده آل برای کار با مجموعه داده‌های بزرگ است و کتابخانه های زیادی برای کمک به جمع آوری و پردازش اطلاعات در دسترس هستند. پس بدیهی است که پایتون یکی از زبان‌های ترجیحی در صنعت بانکداری و امور مالی است.

از پایتون برای تجزیه و تحلیل کمی و کیفی استفاده می‌شود. این زبان می‌تواند یک ابزار ارزشمند در تعیین روند قیمت، پیش بینی و همچنین در خودکارسازی گردش کار در منابع مختلف داده باشد.

کاربرد پایتون در سئو

یکی دیگر از حوزه‌های شگفت‌انگیز در فهرست کاربردهای پایتون، در زمینه بهینه‌سازی موتورهای جستجو (SEO) است. برای مثال در دسته بندی کلمات کلیدی، پایتون بسیار مفید است. فناوری‌های نوظهور مانند پردازش زبان طبیعی (NLP) نیز برای افرادی که در سئو کار می‌کنند مفید هستند.

همچنین پایتون در درک اینکه افراد چگونه جستجو می‌کنند و موتورهای جستجو چگونه نتایج را برمی‌گردانند، می‌تواند ابزاری قدرتمند باشد.

 

کاربرد پایتون در طراحی و هنر

وقتی ‌پرسیدید که از پایتون برای چه کاری استفاده می‌شود احتمالا انتظار نداشتید که هنر هم در لیست قرار بگیرد. با این حال، جالب است بدانید که پایتون می‌تواند برای توسعه برنامه‌های کاربردی طراحی گرافیک استفاده شود. در کمال شگفتی، این زبان در طیف وسیعی از نرم افزارهای تصویربرداری دو بعدی مانند Paint Shop Pro و Gimp استفاده می‌شود.

پایتون حتی در نرم‌افزارهای انیمیشن سه بعدی مانند Lightwave، Blender و Cinema 4D استفاده می‌شود و نشان می‌دهد که چقدر این زبان همه کاره است.

جمع بندی

در این مقاله درمورد انواع کاربرد های پایتون صحبت کردیم. همانطور که متوجه شدید، زمینه‌های کاربردی زیادی با این زبان محبوب، به همراه شبکه پشتیبانی گسترده و طیف متنوعی از کتابخانه‌ها وجود دارد که می‌توانند به شما کمک کنند. لذا دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است بخواهید یادگیری پایتون را شروع کنید. پایتون یک زبان مربوط به آینده و مورد تقاضا است و بسیار هم پولساز می‌باشد.

در همین راستا، مجموعه سون لرن دوره‌های متنوعی از قبیل آموزش پایتون برای وب و علم داده و همچنین آموزش جنگو و… تدوین کرده است که می‌تواند به شما در تسلط بر اصول اولیه یا توسعه مهارت‌های خاص‌تر کمک کند.با پیدا کردن نقشه راه درست، آموزش اصولی و تمرین برنامه نویسی حرفه‌ای، می‌توانید آینده خود را بسازید.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
تیم ترنجی