حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

اپل اکنون سودآورترین شرکت در چین است: نتیجه به‌لطف تحریم‌های آمریکا و سیاست‌های کوک

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | اپل، تجاری

اپل در دو سال گذشته به‌قدری در چین رشد کرده که سود عملیاتی منطقه‌ای این شرکت بسیار بیشتر از غول‌های فناوری بومی این کشور محسوب می‌شود که این امر با تلاش‌های دیپلماتیک گسترده تقویت شده است. درحقیقت، اپل هم‌اکنون نه‌تنها سودآورترین شرکت در تمام دنیا، بلکه در داخل خود چین، به‌عنوان رقیب اصلی ایالات‌متحده، نیز پرسودترین کمپانی به‌حساب می‌آید.

اپل، سودآورترین شرکت در چین

اپل به‌دلیل ظرفیت تولید عظیم خود به‌شدت به چین متکی است؛ البته ظرفیتی که به‌دلیل شیوع کرونا که بر بزرگ‌ترین کارخانه آیفون تأثیر گذاشته، در کانون توجه است. در همین زمان، اپل همچنین شاهد رشد قابل‌توجه تجارت در این کشور است که این شرکت را به سودآورترین کمپانی در چین تبدیل می‌کند.

تغییرات سبک زندگی به‌دلیل شیوع کرونا باعث شد تا کسب‌وکار اپل در چین در مدت‌زمان کوتاهی رشد قابل‌توجهی داشته باشد و سود عملیاتی این شرکت با افزایش 104 درصدی طی 24 ماه به 31.2 میلیارد دلار در سال مالی منتهی به سپتامبر برسد. فایننشال تایمز می‌گوید که این رقم بیشتر از مجموع دو شرکت برتر فناوری چین است که Tencent با 15.2 میلیارد دلار و Alibaba با 13.5 میلیارد دلار هستند.

این نشریه به سود حاصل از معامله بین اپل و چین اشاره می‌کند که به تولیدکننده آیفون اجازه می‌دهد از «سرکوب گروه‌های فناوری داخلی» اجتناب کند.

این قراردادها که به‌عنوان بخشی از سفرهای دیپلماتیک مکرر مدیرعامل تیم کوک به این کشور در طول سال‌ها ایجاد شد، به اپل کمک کرد تا زنجیره تأمین خود را در منطقه تقویت کند. این معامله به اپل کمک می‌کند تا “دسترسی نامحدود” خود را به نیروی کار و کارخانه‌های مقرون‌به‌صرفه که برای موفقیت این شرکت حیاتی هستند، حفظ کند.

Brian Merchant، نویسنده کتاب «یک دستگاه: تاریخچه سری آیفون» می‌گوید: «برای پکن واضح است که این یک خیابان دوطرفه است. با حقوق و استانداردهای کاری بالاتر برای شرکت‌هایی که با اپل قرارداد دارند، این رویه به افزایش دستمزدها برای طبقه متوسط ​​کمک کرده است.»

اپل، سودآورترین شرکت در چین

اپل، سودآورترین شرکت در چین

بااین‌حال، منتقدان اصرار دارند که چنین نزدیکی‌ای به دولت و دسترسی به منابع نیز باعث شده است اپل تمایل بیشتری به درخواست‌های اداری داشته باشد. این شامل ذخیره داده‌های کاربران چینی در یک مرکز داده متعلق به یک دولت استانی، سرکوب هزاران برنامه در App Store و عدم واکنش اپل در مورد موضوعات حساس است.

Nathan Freitas، مدیر پروژه گاردین، می‌گوید: «دیدگاه اپل از یک اکوسیستم کنترل‌شده و قفل‌شده برای تجربه مشتری، همان چشم‌انداز و کنترلی است که حزب کمونیست می‌خواهد در چین داشته باشد. آن‌ها چشم به چشم آنچه را که برای یک جامعه هماهنگ نیاز دارید، می‌بینند.»

این دیپلماسی مزایای دیگری نیز برای اپل دارد، ازجمله تضعیف شدید هواوی. در سال 2019، شهروندان چینی به خرید گوشی‌های هوشمند هواوی کمک کرده و از تولیدکننده داخلی حمایت کردند تا جایی که در فروش جهانی آن سال، این شرکت چینی از اپل پیشی گرفت.

همچنین در سال 2019، هواوی گوشی‌های هوشمند با قابلیت 5G را عرضه کرد و اپل در سال 2020 از این رویه دنباله‌روی کرد. بااین‌حال، تحریم‌های امنیتی که در سال 2020 توسط ایالات‌متحده علیه هواوی اعمال شد، دسترسی به فناوری‌های کلیدی مانند چیپست‌های 5G را قطع کرد که در یک بازه زمانی کوتاه به‌شدت به این شرکت آسیب وارد کرد.

همان‌طور که مصرف‌کنندگان چینی از عدم دسترسی ناگهانی هواوی به تراشه‌های 5G مستقر در ایالات‌متحده دور شدند، اپل شاهد رشد سهم بازار خود به نسبت برابر بود و بر بازار گوشی‌های هوشمند تسلط یافت.

اکنون، اپل عملاً مالک بازار گوشی‌های هوشمند 600 دلاری در چین است و رقبای کمی قادر به رقابت با این شرکت در آن سطح هستند.

نظر شما درباره تبدیل اپل به سودآورترین شرکت در چین چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی