حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

تعامل با دستگاه های هوشمند از طریق افکار، راه خود را به دنیای واقعی باز خواهد کرد

ایده تعامل با گجت‌های هوشمند بدون استفاده از دست، چیزی است که شاید بتوان جای آن را در دنیای فانتزی جستجو کرد. اما گویا بشر بازهم این تفکرات فانتزی را به دنیای واقعی وارد کرده است. بر اساس اخبار دریافتی گویا، تعامل با دستگاه های هوشمند از طریق افکار، راه خود را به دنیای واقعی باز خواهد کرد. با ترنجی همراه شوید.

راه حل پزشکی جدید در آیپدها به بیماران اجازه تعامل با دستگاه از طریق افکار را خواهد خواهد

شاید با خواندن تیتر مطلب، ابتدا تصور کردید که قرار است در مورد یک فیلم ابر قهرمانی یا علمی تخیلی صحبت کنیم، اما گویا دانشمندان راهی را کشف کرده‌اند که افراد می‌توانند پیام‌هایی را از مغز خود به آیفون یا آیپد ارسال کنند. شرکتی به نام Synchron چراغ سبز FDA را برای انجام آزمایشات بالینی دریافت کرده است. هدف این است که افراد مبتلا به بیماری مانند ALS (اسکلروز جانبی آمیوتروفیک که بیشتر به عنوان بیماری لو گریگ شناخته می‌شود) امکان برقراری ارتباط با دیگران را فراهم کند.

ALS از حرکت دادن اختیاری عضلات توسط افراد جلوگیری می‌کند و در نهایت آن‌ها را از نفس کشیدن، صحبت کردن، نوشتن، راه رفتن یا غذا خوردن باز می‌دارد. اما با استفاده از یک ایمپلنت مغزی و دستگاهی به نام Synchron Switch، افراد مبتلا به این بیماری می‌توانند پیام‌هایی را به آیفون یا آیپد ارسال کنند. این دستگاه با حسگرهایی به نام Stentrode کار می‌کند که با استفاده از یک رگ خونی به بالای مغز وارد می‌شود. این را می‌توان با استفاده از یک روش ساده‌تر به جای یک عمل جراحی مغز و اعصاب گسترده‌تر انجام داد.

تعامل با دستگاه های هوشمند از طریق افکار

در این روش، فکر کردن و ضربه زدن به پای بیمار آزمایش بالینی Synchron اجازه می‌دهد تا با صفحه نمایش iPad تعامل برقرار کند. پس از وارد شدن، حسگرها به صورت بی سیم با استفاده از دستگاهی به نام Synchron Switch که روی قفسه سینه بیمار قرار می‌گیرد، کنترل می‌شوند. انتظار می‌رود قطعات ساخته شده توسط Synchron قطعات دائمی در بدن بیمار باشند و تا کنون چهار قطعه از آن‌ها، بیش از یک سال بدون هیچ مشکلی نصب کرده شده‌اند. به طور کلی، Synchron در حال آزمایش آن بر روی شش بیمار است، اگرچه رادنی گورهام، فروشنده بازنشسته نرم‌افزار در ملبورن استرالیا، اولین کسی است که از آن با یک دستگاه اپل استفاده کرده است.

به عنوان مثال، در حالی که گورهام از بیماری ALS رنج می‌برد، اگر به فکر ضربه زدن به پای خود باشد، آیپد او سیگنالی دریافت می‌کند که انگار با انگشت خود روی صفحه لمسی تبلت ضربه می‌زند. جیلیان هیز، استاد انفورماتیک دانشگاه ایروین کالیفرنیا می‌گوید که Synchron به یک پیشرفت بزرگ دست یافته است. پروفسور هیز گفته است که البته چیزی که در مورد این پروژه واقعا هیجان‌ انگیز است، این است که آن‌ها کاری فوق‌العاده نوآورانه انجام داده‌اند و آن را به دستگاهی استاندارد متصل کرده‌اند.

تعامل با دستگاه های هوشمند از طریق افکار

تام آکسلی، یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل Synchron، گفته است که او در مورد محصولات iOS و اپل هیجان زده است، زیرا آن‌ها بسیار پر استفاده هستند. در نهایت، بیمارانی که به دلیل ALS یا نوعی بیماری ناتوان کننده دیگر قادر به برقراری ارتباط با دستگاه‌ها نیستند، ممکن است بتوانند در مورد آنچه می‌خواهند بگویند فکر کنند و این فکر به پیامی در آیفون یا آیپد آن ها تبدیل شود.

البته گویا این راه حل هنوز چندین سال با تبدیل شدن به یک فرآیند روان و بدون مشکل فاصله دارد. Synchron این فناوری را به بلوتوثی برای مغز تشبیه می‌کند. همچنین این شرکت امیدوار است که به افراد مبتلا به ALS و سایر بیماری‌ها کمک کند تا افکار خود را با دیگران در میان بگذارند. حداقل، دانشمندان و مهندسان در مسیر درستی قرار دارند، زیرا امیدوارند زندگی را برای کسانی که توسط برخی از بی‌رحمانه‌ترین بیماری‌های شناخته شده برای بشر آسیب دیده‌اند، آسان‌تر کنند.

تعامل با دستگاه های هوشمند از طریق افکار

به گفته PhoneArena، برای مثال ALS بر تفکر یا هوش تاثیر نمی‌گذارد. اما کاری که انجام می‌دهد این است که شخص را از به اشتراک گذاشتن یا برقراری ارتباط افکار خود با دیگران باز دارد و به همین دلیل است که فناوری Synchron یک حرکت بزرگ است. تصور کنید که بتوانید فکر کنید اما به دلیل یک بیماری نتوانید این افکار را به اشتراک بگذارید. آیا می‌توانید تصور کنید که این موضوع چقدر نا امید کننده خواهد بود؟ در آینده، کار Synchron ممکن است این امکان را برای بیماران فراهم کند که با انتقال افکار خود به آیفون یا آیپد، خود را از شر این بیماری خلاص کنند.

این خبر روز شنبه توسط UNILAD، یک شرکت اینترنتی بریتانیایی منتشر شد. Synchron در نیویورک مستقر است و دارای ۱۰۵ اختراع ثبت شده است. این شرکت می‌گوید که چشم انداز ما این است که با رمزگشایی کد عصبی مغز، زندگی را برای بیماران ALS بازیابی کنیم. می توانید وب سایت این شرکت را به آدرس synchron.com یا با ضربه زدن روی این پیوند بررسی کنید.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان