حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

افزایش بیش از ۲ برابری بازدید پست‌های تلگرام پس از فیلترینگ و اختلال شدید اینترنت

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | اخبار داخلی، اینترنت، پیام رسان

با فیلترینگ و اختلال شدید اینترنت پس از رخدادهای اخیر در جهت مسدودسازی دسترسی به پلفترم‌های ارتباطی جمعی اینترنتی، به نظر می‌رسد که این پروژه خیلی هم موفق نبوده و حداقل پلتفرم مستعدی مانند Telegram توانسته رشد انفجاری را تجربه کند. بر اساس داده‌های مرکز پژوهشی تا افزایش بیش از ۲ برابری بازدید پست‌های تلگرام پس از فیلترینگ و اختلال شدید اینترنت ثبت شده است.

افزایش شدید بازدید پست‌های تلگرام بین بازه ۱۵ شهریور تا ۱۵ مهر ۱۴۰۱

همانطور که در نمودار زیر می‌بینید، رشد شدید بازدید پست‌های تلگرام در بازه نیمه شهریور تا نیمه مهرماه ۱۴۰۱ کاملا قابل توجه است. این داده‌ها توسط مرکز پژوهی بتا منتشر شده است:

افزایش بازدید پست های تلگرام پس از رخدادهای اخیر

افزایش بازدید پست های تلگرام پس از رخدادهای اخیر

فیلترینگ اینستاگرام و واتس‌اپ که پس از فیلترینگ تلگرام در ایران رشد کرده بودند و تبدیل به محبوب‌ترین پلتفرم‌های ارتباطی اینترنتی شدند، سبب بازگشت کاربران به Telegram شده است. اما دلیل چیست؟

پروکسی تلگرام راه موفقیت این بستر ارتباطی اینترنت

تلگرام پس از اینکه در ایران فیلتر شد و درصد قابل توجهی از کاربران خود را در آن بازه زمانی (تقریبا ۱۰ درصد) را در معرض خطر دید، قابلیت Proxy درون برنامه‌ای را ارایه کرد. این پروکسی ها برای اتصال به تلگرام استفاده می‌شدند و نیازی به اتصال فیلترشدن در کل سطح دستگاه نبود.

همچنین Telegram به ارائه دهندگان پروکسی اجازه داد تا یک کانال را به عنوان تبلیغات در بالای چت کاربران پین کنند و به این ترتیب هزینه راه اندازی سرور پروکسی را تامین کنند.

به این صورت تعداد زیادی علاقه‌مند به ارایه پروکسی‌های رایگان برای تلگرام شدند. حتی در روزهای اخیر که اینترنت بین‌الملل هم قطع می‌شود باز پروکسی‌های ملی دست به دست می شود و در شرایطی که دسترسی به اینترنت بین‌الملل ممکن نیست، هیچ فیلترشکنی وصل نمی‌شود و اساسا درها بسته‌اند؛ باز هم دسترسی به Telegram ممکن می شود.

البته که با فیلترینگ شدید و اختلال موجود نمی توان گفت که Proxy تلگرام یک راه کاملا بی‌عیب‌ونقص است. قطع و صل شدن مکرر، جلوگیری از ارسال پروکسی با پیامک و موارد دیگر از جمله کارهایی است که انجام می شود تا دسترسی به تلگرام هم کاملا مختل شود اما فعلا که نشده است.

با تما این شرایط که گفتیم، بازدید پست‌های تلگرامی به ۲.۸ میلیارد بار رسیده و توجه داشته باشید که این مربوط به چت‌های شخصی و گروهی هم نمی شود.

فیلترینگ ناموفق تلگرام

در آمار دیگری که همین مرکز منتشر کرده نیز به وضوح می‌توان دید که تاثیر فیلترینگ تلگرام هر چند قابل چشم‌پوشی نیست اما فاصله بسیار زیادی هم تا موفقت دارد.

تعداد کاربران و تاثیرگذاری تلگرام قبل و بعد از فیلترینگ - از ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰

تعداد کاربران و تاثیرگذاری تلگرام قبل و بعد از فیلترینگ – از ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰

نظر شما چیست؟ فکر می‌کنید که وضعیت اینترنت در روزهای آتی چطور پیش برود؟ آیا فیلترینگ راه مقابله صحیحی است؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)