حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

هشدار قانون گذاران آمریکا به اپل درباره خرید تراشه‌های حافظه از شرکت‌های چینی

همانطور که می‌دانید، این روزها چین و آمریکا درگیر یک جنگ اقتصادی بزرگ هستند که بخاطر تحریکات صورت گرفته از طرف مقامات سیاسی آمریکا، امکان تبدیل شدن آن به یک درگیری نظامی نیز وجود داشت. اکنون شاهد هشدار قانون گذاران آمریکا به اپل درباره خرید تراشه‌های حافظه از شرکت‌های چینی هستیم. با ترنجی همراه باشید.

هشدار قانون گذاران آمریکا به اپل درباره خرید تراشه‌های حافظه از شرکت‌های چینی

قانونگذاران طرف جمهوریخواه اخیرا هشدار شدیدی به اپل داده‌اند. آن‌ها به این شرکت گفته‌اند که اگر این شرکت اقدام به تهیه تراشه‌های حافظه Flash NAND (که اطلاعات آیفون‌ها را در شرکت Technologies Memory Yangtze در چین ذخیره کرده است) کند، اپل باید با افزایش نظارت کنگره روبرو شود. اپل به فایننشال تایمز گفته است که از تراشه‌های YMTC در هیچ محصولی استفاده نکرده است ، اما ارزیابی منابع YMTC برای تراشه‌های حافظه فلش NAND است که در بعضی از آیفون‌های فروخته شده در چین استفاده می‌شود.

قانونگذاران ایالات متحده نگران هستند که اپل در نظر داشته باشد تا از تراشه‌های یک شرکت چینی استفاده کند. سناتور جمهوریخواه، مارکو روبیو (نایب رئیس کمیته اطلاعات سنا) و مایکل مک کول (رئیس ارشد کمیته امور خارجه مجلس) گفته‌اند که آن‌ها پس از خواندن گزارشی که در آن گفته شده است اپل برای تهیه تراشه‌های حافظه فلش آیفون به YMTC مراجعه می‌کند، شدیدا نگران شده‌اند. اما همانطور که اپل در بیانیه فوق اشاره کرده است، هیچ برنامه‌ای برای فروش آیفون با تراشه‌های YMTC در خارج از چین ندارد. اپل همچنین گفته است که تمام داده‌های کاربری ذخیره شده در تراشههای فلش NAND در دستگاه‌های اپل کاملا رمزگذاری شده و امن هستند.

هشدار قانون گذاران آمریکا به اپل

سناتور روبیو به فایننشال تایمز گفته است که اپل با این کارش، آتش بازی می‌کند. این شرکت خطرات امنیتی ناشی از همکاری با YMTC را می‌داند. اگر اپل در این مورد به حرکت خود ادامه دهد، قطعا مورد نظارت و بررسی قرار می‌گیرد؛ به طوری که هرگز از دولت فدرال ندیده است چنین رفتاری را ندیده باشد. ما نمی‌توانیم اجازه دهیم شرکت‌های چینی مرتبط با حزب کمونیست چین، به شبکه‌های ارتباطاتی ما و میلیون‌ها آیفون آمریکایی دسترسی داشته باشند.

مک کول همچنین اظهار داشت که YMTC با حزب کمونیست چین (CCP) و ارتش این کشور، ارتباط گسترده ای دارد. شواهد معتبری وجود دارد مبنی بر اینکه YMTC با فروش کالاها به هواوی قوانین کنترل صادرات را می‌شکند و قابلیت‌های خود را به شکل فوق‌العاده‌ای افزایش می‌دهد. همچنین به CCP کمک می‌کند تا به اهداف ملی خود برسد.

بنابراین YMTC یک تهدید علیه امنیت ملی آمریکا است به گفته اعضای هر دو حزب اصلی سیاسی در ایالات متحده در ماه ژوئیه، رهبر اکثریت سنا، چاک شومر (یک نماینده دموکرات) ابراز نگرانی در مورد سازنده تراشه چینی با وزیر تجارت، جینا ریموندو طبق اطلاعات شخصی با آگاهی از این اتفاقات رخ داده است. در ماه ژوئیه، شومر و سناتور مارک وارنر دموکرات (رئیس کمیته اطلاعات سنا) به یک گروه دو طرفه از سناتورها پیوستند که از دولت بایدن خواستند YMTC را در لیست نهادهای تحریمی قرار دهد.

پشتیبانی حزب کمونیست چین از فن‌آوری‌های حافظه YMTC باعث می‌شود که این شرکت در لیست تحریم‌ها قرار گیرد. قرار گرفتن در لیست نهادهای تحریمی اداره بازرگانی همان مجازاتی است که دولت ترامپ برای هواوی در نظر گرفته بود تا مانع از دسترسی این شرکت به زنجیره‌های تامین ایالات متحده از جمله گوگل شود. این گروه از رئیس جمهور بایدن می‌خواهد که همچون تحریم فروش تراشه‌های حافظه به هواوی، YMTC را نیز در این لیست سیاه قرار دهد. زیرا اقدامات این شرکت، نقض قوانین کنترل صادرات ایالات متحده است که در سال ۲۰۲۰ تغییر یافت تا از خرید تراشه‌های تولید شده با استفاده از فناوری آمریکایی توسط شرکت‌های چینی جلوگیری کند.

به گفته PhoneArena، قانونگذاران همچنین YMTC را به ارتباط و دریافت کمک از بودجه دولت پکن برای فروش تراشه‌های خود متهم کرده‌اند. گروهی از دو حزب سیاسی آمریکا به رییس وزارت بازرگانی، ریموندو گفته است که YMTC یک تهدید فوری است و یک منبع که با واکنش وزارت بازرگانی به درخواست قانون گذاران برای قرار دادن YMTC در لیست نهادهای تحریمی آشنا است، می‌گوید که اداره تجارت آمریکا با اوضاع فعلی آشنا است و در حال حاضر، در حال آماده سازی پاسخی به این موضوع است.

هشدار قانون گذاران آمریکا به اپل

یک متخصص فناوری مستقل به نام زاک ادواردز گفته است که تعجب می‌کند که اپل حتی می‌تواند از تراشه‌های YMTC استفاده کند. او می‌گوید که این موضوع بسیار تکان دهنده است که اپل با یک شرکت فناوری چینی همکاری می‌کند. یعنی شرکتی که دقیقا در همان صنعت با سایر شرکت‌های ممنوعه همراه است و پشتیبانی مستقیمی از حزب کومونیست چین دریافت کرده است.

در اوایل ماجرا، ما به شما گفتیم که حزب کمونیست چین (CCP) به شرکت YMTC اجازه می‌دهد تراشه‌های خود را زیر ارزش بازار را بفروشد. مک کول، عضو کمیته امور خارجه مجلس گفته است که کمک‌های گسترده CCP به YMTC به این معنی است که این شرکت قوانین بازار را زیر پا می‌گذارد. این موضوع به احتمال زیاد می‌تواند بازار تراشه حافظه را ویران کند و کنترل بیشتری از این فناوری مهم علیه امنیت ملی فراهم کند. پس اپل چگونه می‌تواند اطلاعات خود را در تراشه‌ای که توسط یک شرکت تابع حکومت چین ساخته شده است، ذخیره کند و ادعای امن بودن آن‌ها را داشته باشد.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان