حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

تلاش کوالکام برای حذف مدیاتک از بازار رقابت همزمان با فاش شدن برنامه‌های TSMC

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | اخبار، سخت‌افزار، کوالکام

شرکت TSMC را باید به نوعی قلب تپنده دنیای تکنولوژی دانست. زیرا اکثر شرکت‌های مطرح در جهان خود تنها طراح تراشه هستند و مراحل تولید آن که به مراتب دانش و تکنولوژی بیشتری می‌طلبد را انجام نمی‌دهند. اکنون شاهد تلاش کوالکام برای حذف مدیاتک از بازار رقابت همزمان با فاش شدن برنامه‌های TSMC هستیم. با ترنجی همراه شوید.

تلاش کوالکام برای حذف مدیاتک از بازار رقابت همزمان با فاش شدن برنامه‌های TSMC

سال ۲۰۲۱ با صعود مدیاتک به جمع برترین ارائه دهندگان تراشه‌های موبایل، مشخص شد این شرکت برنامه‌های مهمی برای آینده خود دارد. حتی عرضه تراشه‌های قدرتمند Dimensity در سال گذشته، رضایت بسیاری از سازندگان گوشی‌های هوشمند را کسب کرد. با این حال، کوالکام همچنان در بازار تراشه‌های پرچمدار پیشتاز است. این شرکت آمریکایی با اسنپدراگون ۸ نسل ۱ و مشکلات گرمایشی آن، شروعی پر دردسر داشت.

با این حال، همانطور که می‌توانستیم ببینیم، سازندگان گوشی‌های هوشمند همچنان از تراشه‌های این شرکت به جای Dimensity 9000 مدیاتک استفاده می‌کردند. لازم به ذکر است که تنها چند گوشی هوشمند یا چند مدل وجود دارند که از چیپست رده بالای مدیاتک در محصولات خود استفاده کرده‌اند.

تلاش کوالکام برای حذف مدیاتک

با عرضه اسنپدراگون ۸ پلاس نسل ۱ که با استفاده از فرآیند تولید ۴ نانومتری TSMC تولید شده است، کوالکام حالا دوباره بیش از گذشته در کانون توجه قرار گرفته است. گویا کوالکام به برنامه‌های خود با TSMC پایبند خواهد بود و امروز جزئیات مربوط به اسنپدراگون ۸ نسل ۲ و اسنپدراگون ۸ نسل ۲ نیز فاش شده است. به طور کلی، اینطور که پیداست، اسنپدراگون ۸ نسل ۲ از تراشه بعدی سری دیمنستی ۹۰۰۰ مدیاتک پیشی خواهد گرفت.

پس از انتشار شایعات مختلف، گویا در نهایت قرار است کوالکام تا اواخر نوامبر، اسنپدراگون ۸ نسل ۲ را معرفی کند. شیائومی و موتورولا سعی خواهند کرد اولین شرکتی باشند که از این تراشه استفاده می‌کنند. شیائومی همچنین قصد دارد از این چیپست در سری جدید شیائومی ۱۳ خود استفاده کند. طبق اطلاعات منتشر شده توسط Digital Chat Station، اسنپدراگون ۸ نسل ۲ ممکن است مزایای خاصی نسبت به سری Dimensity 9 داشته باشد.

علاوه بر این، کوالکام ممکن است در این تراشه پرچمدار پیشرو باشد و احتمالا چیپست خود را قبل از مدیاتک عرضه خواهد کرد. همین امر در مورد اسنپدراگون ۷ نسل ۲ نیز صدق می‌کند. به گفته این افشاگر، کوالکام اکنون همکاری با سامسونگ را کنار گذاشته است و این تراشه از فرآیند تولید TSMC برای اسنپدراگون ۷ نسل ۲ آینده نیز استفاده خواهد کرد. ساخت تراشه‌های میان‌رده این شرکت به خوبی در حال پیشرفت است. با این حال، ممکن است همچنان پایین‌تر از سری مدیاتک Dimensity 8000 قرار بگیرد. همه این تراشه‌ها از فرآیند تولید TSMC استفاده خواهند کرد.

تلاش کوالکام برای حذف مدیاتک

انتظار می‌رود اسنپدراگون ۸ نسل ۲ با آخرین به‌روز رسانی‌های معرفی شده توسط ARM در استاندارد جدید ARMv9 عرضه شود. ما انتظار داریم که این شرکت به معماری ۱ + ۳ + ۴ پایبند باشد. بنابراین، ممکن است یک هسته Cortex-X3 هسته در کنار ۳ هسته Cortex-A715 همراه با ۴ هسته Cortex-A510 v2 همراه شوند. در حال حاضر، جزئیات مربوط به اسنپدراگون ۷ نسل ۲ مشخص نیست، اما این چیپست ممکن است اوایل سال ۲۰۲۳ عرضه شود.

به گفته GizChina، از سوی دیگر، گویا کوالکام می‌خواهد همکاری خود با سامسونگ را تا حد زیادی کاهش داده و حتی ممکن است در آینده، تولید تمام تراشه‌های خود را به TSMC واگذار کند. نکته جالب توجه این است که این کارشناس اطلاعات و فناوری همچنین اشاره کرده است که چگونه شهرت سامسونگ در تولید تراشه بخاطر مشکلات اسنپدراگون ۸ نسل ۱ کاهش یافته است.

پس از مشکلات گرمایش و عدم پایداری در کارایی اسنپدراگون ۸ نسل ۱، کوالکام تصمیم گرفت تولید تراشه‌های بعدی خود را به TSMC واگذار کند. با این حال، ممکن است برای تولید سری آتی اسنپدراگون ۶ و تراشه‌های پوشیدنی همچنان به سامسونگ اتکا کند. به گفته Digital Chat Station، سامسونگ حتی از اسنپدراگون ۷ نسل ۱ در یکی از گوشی‌های هوشمند آینده خود استفاده خواهد کرد. البته در حال حاضر هویت این دستگاه نامشخص است.

همچنی از سوی دیگر، می‌توان گفت که به وضوح مشخص است که سفارشات تراشه‌های ۴ نانومتری TSMC در حال رونق گرفتن است. طبق گزارش‌ها، این تولید کننده تراشه که محصولات اپل، کوالکام، مدیاتک و چندین شرکت بزرگ دیگر را تولید می‌کند، تولید آزمایشی تراشه‌های ۳ نانومتری خود را آغاز کرده است.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان