حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

پردازنده های سری RYZEN 7000 شرکت AMD رسما معرفی شدند

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | اخبار، سخت‌افزار

شرکت AMD همانند اینتل، یکی از توانمندترین شرکت‌های تولید پردازنده در جهان است که هر نسل محصولاتی چشمگیر معرفی می‌کند. حالا اخیرا پردازنده های سری RYZEN 7000 شرکت AMD رسما معرفی شده‌اند. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا به بررسی این پردازنده‌های جدید بپردازیم.

پردازنده های سری RYZEN 7000 شرکت AMD رسما معرفی شدند

پس از مدت‌ها انتظار، بالاخره AMD به طور رسمی پردازنده‌های سری Ryzen 7000 را برای رایانه‌های دسکتاپ معرفی کرد. چیپست‌های جدید با پلتفرم جدید AM5 و معماری جدید Zen 4 عرضه می‌شوند. به گفته AMD، این پردازنده‌های جدید در مقایسه با سری Ryzen 5000، دستاوردهای خوبی در عملکرد به همراه خواهند داشت. این شرکت همچنین در حال معرفی فناوری‌های پیشرفته‌ای مانند DDR5 و PCIe Gen 5 هستند. اما مهم‌ترین نکته این است که سری RYZEN 7000 استاندارد جدید AM5 را معرفی می‌کند.

صحبت در مورد پلتفرم جدید AM5، نشان دهنده یک تغییر بزرگ برای علاقه‌مندان به سخت‌افزار است. این معرفی، دو چیپست مادربرد جدید X670 و B650 را به همراه دارد که هر کدام با یک نسخه Extreme و با ویژگی‌هایی بیشتر در بخش اتصالات عرضه می‌شود. استاندارد جدید AM5 به این معنی است که شما نمی‌توانید این CPU های جدید را روی مادربردهای قدیمی دارای استانداردهای AM4 قرار دهید.

پردازنده های سری RYZEN 7000

پلتفرم جدید با طراحی سوکت جدید و با سوکت LGA 1718 پین عرضه می‌شود. این موضوع می‌تواند تا ۲۳۰ وات برق برای CPU تامین کند. لازم به ذکر است که در این زمینه، برای تهیه یک کولر یا خنک کننده آبی مناسب، برای مادربرد AM5 خود مشکل عمده‌ای نخواهید داشت. با وجود سوکت جدید و طراحی IHS، این پلتفرم از خنک کننده‌های فعلی AM4 نیز پشتیبانی می‌کند.

نسخه‌های مختلف و مشخصات سری Ryzen 7000 

سری Ryzen 7000 شرکت AMD در همان عرضه اولیه، Ryzen 9 7950X، Ryzen 9 7900X، Ryzen 7 7700X و Ryzen 5 7600X را ارائه خواهد داد. جالب اینجاست که این محصولات جدید دارای تعداد دوره و رشته‌های پردازشی مشابه با اولین سری Ryzen 5000 هستند. با این حال، قیمت‌ها کمی تغییر کرده است.

Ryzen 9
مدل برتر این تراشه‌ها، Ryzen 7950X است که دارای معماری ۱۶ هسته‌ای، ۳۲ رشته پردازشی، کلاک پایه ۴.۲ گیگاهرتز با سرعت بوست ۵.۷ گیگاهرتز است. این پردازنده ۸۰ مگابایت ظرفیت کش کلی دارد و TDP آن ۱۷۰ وات است. قیمت این پردازنده رده بالا ۶۹۹ دلار است. این یک برچسب قیمت قابل توجه است زیرا ۱۰۰ دلار کمتر از قیمت Ryzen 5950X در زمان معرفی است. شاید AMD اکنون که بحران در بازار CPU در حال آرام شدن است، فضای بیشتری برای تولید دارد.

پردازنده های سری RYZEN 7000

پردازنده Ryzen 9 7900X دارای معماری ۱۲ هسته‌ای، کلاک تقویت کننده ۵.۶ گیگاهرتز و کلاک پایه ۴.۷ گیگاهرتز است. همچنین دارای ۷۶ مگابایت حافظه کش و TDP آن نیز ۱۷۰ وات است. قیمت این پردازنده ۵۴۹ دلار است که مشابه همان قیمت زمان عرضه 5900X است.

Ryzen 5 و Ryzen 7
پردازنده Ryzen 7 7700X دارای هشت هسته می‌باشد و کلاک پایه ۴.۵ گیگاهرتز با کلاک بوست ۵.۴ گیگاهرتز را ارائه می‌دهد. این پردازنده دارای ۴۰ مگابایت ظرفیت کش است و TDP آن نیز ۱۰۵ وات است. قیمت این پردازنده ۳۹۹ دلار است و این موضوع بدان معنا است که ۵۰ دلار ارزان‌تر از Ryzen 7 5800X است. آخرین مورد که البته کم اهمیت‌ترین این موارد نیست، پردازنده Ryzen 5 7600X است. این پردازنده دارای ۶ هسته، ۱۲ رشته پردازشی و فرکانس پایه ۴.۷ گیگاهرتز است. ظرفیت کش این تراشه ۳۸ مگابایت بوده و TDP آن هم ۱۰۵ وات است. این پردازنده با قیمت جذاب ۲۹۹ دلاری عرضه می‌شود که مشابه قیمت Ryzen 5 5600X است.

نکته جالب اینجاست که هر چهار پردازنده با گرافیک Radeon یکپارچه با ۲ هسته گرافیکی عرضه می‌شوند. فرکانس گرافیکی ۲۲۰۰ مگاهرتز و فرکانس پایه ۴۰۰ مگاهرتز را پشتیبانی می‌کند. ظاهرا GPU یکپارچه جدید پاسخی به کمبود مداوم و افزایش قیمت در بازار GPU ها است. اکنون، کاربرانی که هر یک از پردازنده‌های سری Ryzen 7000 را خریداری می‌کنند، لزوما در همان لحظه اول نیازی به خرید کارت گرافیک ندارند.

هیچ یک از پردازنده‌های Ryzen 7000 با خنک‌ کننده همراه عرضه نمی‌شوند، بنابراین حتما باید هنگام خرید یکی از این پردازنده‌ها، یک خنک کننده نیز به همراه آن‌ها تهیه کنید. همانطور که در بالا گفتیم، می‌توانید از خنک کننده‌های AM4 خود نیز استفاده نمایید.

معماری ZEN 4 و پشتیبانی از DDR 5
همانطور که قبلا گفته شد، سری جدید Ryzen 7000 از معماری Zen4 استفاده می‌کند و این تراشه از آخرین فرآیند تولید ۵ نانومتری TSMC بهره‌مند است که آن را کارآمدتر کرده و باعث افزایش عملکرد آن نیز می‌شود. CPU های جدید همچنین با حافظه DDR5 و PCI Express 5.0 کار خواهند کرد. جالب اینجاست که پشتیبانی از DDR4 برای پلتفرم AM5 وجود ندارد.

بنابراین هنگامی که سری جدید Ryzen 7000 را دریافت کردید، به یک مادربرد AM5 جدید و رم جدید DDR5 نیاز خواهید داشت. از سوی دیگر، اینتل برای انتقال روان‌تر، سازگاری DDR4 را ارائه می‌کند. به هر حال تصمیم با شماست. طبق گفته‌های AMD، پردازنده‌های Ryzen 7000 می‌توانند از سرعت حافظه DDR5 تا ۵۲۰۰ مگاهرتز پشتیبانی کنند، اما با EXPO می‌توان به سرعت‌های بالاتری نیز دست یافت.

پردازنده های سری RYZEN 7000

همانطور که GizChina اشاره کرده است، سری Ryzen 7000 در عین ارزان‌تر بودن، هزینه بیشتری را نیز به همراه خواهند داشت. به عنوان مثال، برای استفاده از این CPU های جدید به یک مادربرد AM5 جدید و همچنین رم DDR5 جدید نیاز دارید. هیچ یک از این قطعات ارزان نیستند، حتی رم DDR5 پس از یک سال در دسترس بودن بازهم قیمت زیادی دارد. علاوه بر این، نبود خنک کننده در جعبه به معنای نیاز شما به خرج کردن پول بیشتری می‌باشد.

AMD می‌خواهد با عرضه سری Ryzen 7000 مسیر موفقیت خود را ادامه دهد. این شرکت همچنین بخشی از بازار موبایل را به خود اختصاص داده است و سامسونگ می‌خواهد اطمینان حاصل کند که پردازنده‌های گرافیکی RDNA در گوشی‌های هوشمند این شرکت موفق عمل کنند. نظر شما کاربران ترنجی درباره پردازنده های سری RYZEN 7000  چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان