حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

شکایت گوگل از Sonos به دلیل نقض ۷ حق اختراع این شرکت

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | بلندگو هوشمند، گوگل

ماجرای شکایت شرکت‌ها از یکدیگر اصولا موضوعی تازه نیست و بارها شاهد چنین مواردی بوده‌ایم. مدتی قبل شرکت Sonos از گوگل بخاطر نقض چندین پتنت شکایت کرده بود، حالا نیز شاهد شکایت گوگل از Sonos به دلیل نقض ۷ حق اختراع این شرکت هستیم. در ادامه با ترنجی همراه شوید.

شکایت گوگل از Sonos به دلیل نقض ۷ حق اختراع این شرکت

در اوایل سال جاری، کمیسیون تجارت بین‌المللی (ITC) دریافت که گوگل پنج پتنت متعلق به شرکت طراحی و ساخت بلندگوی Sonos را نقض کرده است. ITC یک دستور توقف در استفاده گوگل از این پتنت‌ها صادر کرد. به موجب این حکم محرومیت محدود صادر شده، به گوگل ۶۰ روز فرصت داده شد تا دستگاه‌های متخلف خود را تغییر دهد، در غیر این صورت با ممانعت از ورود آن‌ها به ایالات متحده مواجه می‌شود، این دستگاه‌ها شامل بلندگوهای Nest، دستگاه‌های Chromecast و تلفن‌های هوشمند سری Pixel هستند.

در واقع گوگل مجبور شد اسپیکرهای هوشمند خود و حتی سری پیکسل ۶ خود را به خاطر شکایت Sonos تغییر دهد. گوگل از طریق آپدیت‌های نرم‌افزاری، تغییراتی را در محصولات خود از جمله بلندگوهای هوشمند و تلفن‌های پیکسل خود ایجاد کرد. طبق گزارش‌ها، پتنت‌هایی که توسط گوگل نقض شده‌اند به این موضوع مربوط می‌شوند که چگونه مصرف‌ کنندگان می‌توانند راحت‌تر یک دستگاه بلندگو را راه‌اندازی کنند تا سیستم‌های صوتی خانگی، امکان جفت شدن چند بلندگو، کنترل صدای مستقل بلندگوهای مختلف و جفت شدن بلندگوهای استریو را کنترل کنند.

شکایت گوگل از Sonos

هنگامی که سری پیکسل ۶ برای اولین بار عرضه شد، با فشار دادن دکمه تنظیم صدا، نوار لغزنده ولوم دوم در سمت چپ نوار لغزنده اصلی صدا را نشان داد که یک نت موسیقی روی آن قرار داشت. در زمان صدور حکم ITC، گمانه زنی‌ها مبنی بر غیرفعال شدن این قابلیت توسط گوگل به دلیل نقض پتنت‌های Sonos وجود داشت. لازم به ذکر است که قابلیت ذکر شده، در نسخه بتای اندروید ۱۳ از گوشی‌های پیکسل ۶ حذف شده است.

خبرگزاری The Verge امروز گزارش داده است که گوگل با دو شکایت و ادعای خود مبنی بر اینکه شرکت Sonos حدود ۷ پتنت این شرکت (مربوط به بلندگوهای هوشمند و فناوری‌های کنترل صوتی) را نقض می کند، در حال مقابله با Sonos است. سخنگوی گوگل، یعنی خوزه کاستاندا توضیح داد که چرا گوگل این اقدام را انجام داد. او گفت که این شکایت‌ها در حال تشکیل است تا این شرکت بتواند از فناوری خود دفاع کند و نقض آشکار و مداوم سونوس از پتنت‌های ما را به چالش بکشد.

سخنگوی گوگل اضافه کرد که Sonos یک شکایت سنگین و گمراه کننده را علیه محصولات ما آغاز کرده است و این کار به قیمت از دست دادن مشتریان مشترک ما انجام خواهد شد. یکی از پتنت‌های ارائه شده توسط گوگل بر روی تشخیص کلمه کلیدی و شارژ بی سیم تمرکز دارد. اولیین مورد، فناوری مورد استفاده برای فعال کردن دستیارهای دیجیتال از حالت خواب و قرار دادن آن‌ها در حالت فعال برای دریافت درخواست‌های کاربران است. کلمات کلیدی عبارتند از «Ok, Google» و «Hey, Siri».

شکایت گوگل از Sonos

حالا گوگل در اقدامی تلافی جویانه علیه Sonos، به دنبال ممنوعیت واردات محصولات این شرکت به ایالات متحده است. این دو شکایت، هر دو در دادگاه منطقه‌ای ایالات متحده در ناحیه شمالی کالیفرنیا ثبت شده و سخنگوی گوگل به The Verge گفته است که این شرکت شکایت مشابهی را با ITC ارائه خواهد کرد و به دنبال ممنوعیت واردات محصولات متخلف Sonos به این کشور (ایالات متحده آمریکا) خواهد بود.

به گفته PhoneAena، البته Sonos گوگل را در تلاش برای انتقام گرفتن از این شرکت می‌داند. ادی لازاروس، مدیر ارشد حقوقی Sonos، این شکایت‌ها را یک «تاکتیک ارعاب انگیز» خواند و گفت که این شکایت‌ها برای انتقام‌جویی از Sonos به دلیل شکایت ما علیه اقدامات انحصارگرایانه گوگل طراحی شده است تا یک رقیب کوچک‌تر را در بازار شکست دهند، اما آن‌ها موفق به انجام این کار نخواهد شد.

البته گوگل خط تولید بلندگوهای هوشمند خود را دارد و با سهم ۱۷.۲ درصدی از بازار، در سه ماهه اول سال جاری، دومین سهم بازار را در صنعت را در اختیار دارد. این موضوع به خوبی نشان می‌دهد که گوگل عمچنان پشت سر آمازون است که خط تولید دستگاه‌های اکو و تنها تجارت بلندگوهای هوشمند را آغاز کرده است، بلکه این شرکت با ۲۸.۲ درصد از سهم بازار جهانی، برتری مطلقی در حوزه بلندگوهای هوشمند را به ارمغان آورده است.

فروش بلندگوهای هوشمند امسال گوگل در سه ماهه اول، ۶.۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است. این دومین پیشرفت بزرگ سالانه در این صنعت پس از رشد ۲۹.۹ درصدی اپل می‌باشد. امسال هوم پاد مینی پرفروش‌ترین بلندگوی هوشمند جهان در سه ماهه اول بود و بالاتر از آخرین دستگاه اکو دات آمازون و نست مینی گوگل قرار گرفت، در حالیکه این دو دستگاه رقیب محصولات اپل، ارزان‌تر از اسپیکر هوشمند مینی اپل هستند.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان