حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

طرح جایگزین کوکی های گوگل تا سال ۲۰۲۴ به تاخیر افتاد

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | اخبار، امنیت، گوگل

شرکت آمریکایی گوگل در چند سال اخیر به خاطر مسئله حریم خصوص بسیار تحت فشار بوده است و همین موضوع، مدیران این شرکت را بر آن داشته تا سرویس‌ها و قابلیت‌هایی با محوریت حفظ حریم خصوصی کاربران ایجاد کنند. اما حالا گویا طرح جایگزین کوکی های گوگل تا سال ۲۰۲۴ به تاخیر افتاده است. با ترنجی همراه باشید.

طرح جایگزین کوکی های گوگل تا سال ۲۰۲۴ به تاخیر افتاد

بر اساس اخبار دریافتی، گویا گوگل طرح جایگزینی کوکی‌ها را تا سال ۲۰۲۴ به تاخیر انداخته است. بر اساس گزارش‌ها، گوگل در آخرین اخبار خود فاش کرد که این شرکت برنامه خود برای جایگزینی کوکی‌های تبلیغاتی شخص ثالث را تا سال ۲۰۲۴ به تعویق می‌اندازد. ثابت‌ترین بازخوردی که تاکنون دریافت کرده‌ایم، این است که زمان بیشتری برای ارزیابی و آزمایش فناوری جدید Privacy Sandbox، تا قبل از جایگزینی کوکی‌ها در مرورگر کروم مورد نیاز است.

آنتونی چاوز، معاون بخش حفاظت از حریم خصوصی در گوگل است. وی در یک پست وبلاگی در روز چهارشنبه گفته بود از آنجایی که توسعه‌دهندگان این API ها (رابط‌های توسعه برنامه) را اتخاذ می‌کنند، ما اکنون به سمت حذف تدریجی کوکی‌های شخص ثالث در کروم از نیمه دوم سال ۲۰۲۴ خواهیم رفت. کوکی قطعه کوچکی از کد جاسازی شده در یک وب‌ سایت است که می‌تواند به مرورگر بازدید کننده ارسال شود و در زمانی که افراد از وب‌سایت‌های دیگر بازدید می‌کنند، در مرورگر باقی بماند.

طرح جایگزین کوکی های گوگل

این رفتار تا حد زیادی به اکوسیستم تبلیغات دیجیتال کمک کرده است و به تبلیغ‌ کنندگان اجازه می‌دهد تا کاربران را در وب‌سایت‌های مختلف برای ارائه تبلیغات هدفمند ردیابی کنند. گوگل سال گذشته اعلام کرد که پس از درک نیازهای کاربران، ناشران و تبلیغ‌ کنندگان و توسعه ابزارهایی برای ارائه راه‌حل، پشتیبانی از کوکی‌ها در مرورگر کروم خود را در اوایل سال ۲۰۲۲ متوقف خواهد کرد.

اما در ژوئن ۲۰۲۱، گوگل این طرح را به تعویق انداخت و به صنعت تبلیغات دیجیتال زمان بیشتری داد تا طرحی برای تبلیغات هدفمند و متمرکز بر حریم خصوصی ایجاد کند. طرح جدید نشان می‌دهد که اجرای این طرح دو سال دیگر طول می‌کشد. از سوی دیگر، قوانین حفظ حریم خصوصی به شرکت‌های تبلیغاتی و تجارت الکترونیکی ضربه می‌زند. این تاخیر در زمانی رخ می‌دهد که شرکت‌های تبلیغاتی و تجارت الکترونیکی به شدت تحت تاثیر قوانین جدید حفظ حریم خصوصی قرار گرفته‌اند.

طرح جایگزین کوکی های گوگل

قوانین توانایی تبلیغ کنندگان را برای به دست آوردن شماره شناسایی کاربران آیفون محدود می‌کنند و دقت تبلیغات را کمتر خواهند کرد. در اوایل سال جاری، فیسبوک اعلام کرد که این طرح در نهایت ۱۰ میلیارد دلار در سال جاری ضرر برای این شرکت به همراه خواهد داشت. علاوه بر این، قانونگذاران ایالات متحده و بریتانیا اخیرا تسلط گوگل بر اکوسیستم فناوری تبلیغات را بررسی کرده‌اند. چاوز در یک پست وبلاگی در روز چهارشنبه نوشت که گوگل همچنین در حال گسترش تست Privacy Sandbox API خود است. این “Sandbox” در واقع پروژه‌ای است که در سال ۲۰۱۹ برای یافتن جایگزینی برای کوکی‌ها راه اندازی شد.

به گزارش GizChina، با این حال، گوگل می‌خواهد تا حد امکان تاثیر کمتری بر ناشران محتوا و سایر طرف‌های مرتبط داشته باشد. سال گذشته، گوگل ادعا کرد که در مورد روش‌های جایگزین شخص ثالث بسیار مطمئن است. با این حال، تبلیغ‌ کنندگان چندان مشتاق این تغییر نیستند. توسعه دهندگان از قبل می‌توانند این API ها را آزمایش کنند، اما عرضه رسمی آن از اوایل آگوست شروع می‌شود. آزمایش به میلیون‌ها کاربر در سراسر جهان گسترش خواهد یافت و عموما از طریق مرورگر کروم در دسترس خواهد بود. در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۳، یعنی حدود یک سال دیگر، این سرویس عرضه خواهد شد. نظر شما درباره طرح جایگزین کوکی های گوگل چیست؟

شایعات توقف سرویس Google Stadia تا چه اندازه واقعیت دارند؟

چند روز پیش گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر اینکه Google Stadia، یعنی همان پلتفرم بازی ابری این شرکت در پایان تابستان امسال بسته خواهد شد. این موضوع بسیاری از کاربران Stadia را نگران کرد؛ زیرا آن‌ها هیچ دلیلی برای توقف و بسته شدن Google Stadia نمی‌بینند. با این حال، یک کاربر آشکارا و نا امیدانه به صراحت این سوال را از حساب رسمی استادیا پرسید. وی گفته است که آیا به زودی قرار است این سرویس تعطیل شود؟

در پاسخ نیز Google Stadia صریحا این موضوع را رد کرده است و ابراز داشته است که استادیا تعطیل نمی‌شود و مطمئن باشید که ما همیشه در حال کار روی آوردن بازی‌های بهتر به این پلتفرم و حتی Stadia Pro هستیم. سال گذشته گوگل استادیا، استودیوی فرست پارتی خود را تعطیل کرد تا بر ساخت یک پلتفرم بازی تمرکز کند. با این حال، جان جاستیس، نایب رئیس و مدیر محصول گوگل استدیا، این سرویس را ترک کرد. با این وجود، این مانع ادامه برنامه Stadia نشد.

در آن زمان، این شرکت گفت که Stadia هنوز زنده و سالم است و برنامه‌های زیادی برای آن داریم. بازی‌های قبلی مانند Supermassive Games ،Quarry و Squanch Games قرار بود انحصاری Stadia باشند. اما به دلایلی این بازی‌ها موفق نشدند و تبدیل به بازی‌های سنتی شدند. علاوه بر این، گزارش Business Insider می‌گوید که گوگل در حال حاضر کسب‌ و کار مصرف‌ کننده این پلتفرم را الویت‌بندی می‌کند تا بر معاملات برچسب سفید با مارک‌هایی مانند Peloton، AT&T و موارد دیگر تمرکز کند. البته گوگل هنوز هم به این گزارش پاسخ نداده است.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان