حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

مخترع تلفن همراه از نحوه تعامل مردم با گوشی‌های هوشمند نگران است

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | اخبار

در هیاهوی این روزهای جذاب تکنولوژی که سرعت رشد و پیشرفت آن بیش از هر دهه دیگری است، باید از خود پرسید که تکنولوژی‌های مدرن چه تاثیراتی بر زندگی انسان دارند. شاید به همین دلیل است که مارتین کوپر، مخترع تلفن همراه از نحوه تعامل مردم با گوشی‌های هوشمند نگران است. با ترنجی همراه باشید.

توصیه مخترع تلفن همراه به کاربران چیست؟!

اگر از مردم بپرسید که تلفن همراه را چه کسی اختراع کرده است، شرط می‌بندیم که اکثر جوان‌ها به اشتباه می‌گویند استیو جابز. باید همین الان این موضوع را روشن کنیم. استیو جابز تلفن همراه را اختراع نکرده است. او همچنین دستگاه پخش MP3 یا کامپیوتر را نیز اختراع نکرده است. او شاید مسئول طراحی‌های شیک و مدرن محصولات جذاب شرکت اپل ماند آیفون و آیپد باشد، اما قطعا وی تلفن همراه را اختراع نکرده است. از این موضوع که بگذریم، گویا مارتین کوپر، مخترع تلفن همراه، این روزها از نحوه تعامل مردم با گوشی‌های هوشمند هیجان زده نیست.

افتخار اختراع تلفن همراه متعلق به شخصی به نام مارتین کوپر است که دستگاه DynaTAC 8000X موتورولا را در سال ۱۹۷۳ اختراع کرد. وی اکنون در ۹۲ سالگی، هفته گذشته در برنامه مصاحبه بی‌بی‌سی ظاهر شد و مجری آن برنامه به طور اتفاقی فاش کرد که وی در روز ۵ ساعت را با گوشی هوشمند خود می‌گذراند. یک روز در تلفن کوپر در پاسخ به وی گفت که “آیا واقعا پنج ساعت در روز وقت خود را به پای گوشی هوشمند خود می‌گذاری؟ پس باید بیشتر به زندگی خود اهمیت بدهی” . او سپس این موضوع که کسی در روز زمان زیادی صرف گذراندن وقت خود با تلفن همراهش کند را مورد انتقاد قرار داد.

مخترع تلفن همراه

مخترع تلفن همراه می‌گوید که خودش کمتر از ۵ درصد از وقتش را صرف کار کردن با تلفن همراهش می‌کند. اما به نظر می‌رسد کوپر کسی است که با عموم مردم سازگار نیست. داده‌های سال گذشته Statista نشان می‌دهد که ۴۶ درصد از آمریکایی‌هایی که به این نظرسنجی پاسخ داده‌اند، گفته‌اند که هر روز پنج تا شش از زمان خود ساعت را با گوشی هوشمندشان سپری می‌کنند و ۱۱ درصد از آن‌ها نیز هفت ساعت در روز را (یا بیشتر) از گوشی خود استفاده می‌کنند.

مارتین کوپر زمانی که در موتورولا کار می‌کرد، ایده ساخت تلفن همراه را مطرح کرد. در آن زمان محبوبیت تلفن‌های داخل ماشین او را آزار می‌داد، مخصوصا بخش مربوط به اتصال آن به یک ماشین. بنابراین او به این فکر افتاد که تلفنی را در ماشین قرار دهد که مصرف‌ کننده بتواند آن را بیرون کشیده و هر کجا که می‌رود، آن را همراه خود ببرد. او می‌خواست دستگاه به اندازه‌ای کوچک باشد که مردم بتوانند آن را در جیب بگذارند و همچنین به اندازه‌ای بزرگ باشد که بتواند بین گوش و دهان افراد قرار گیرد.

او همچنین می‌خواست که همه شماره تلفن شخصی خود را داشته باشند که در نهایت این اتفاق نیز عملی شد. او می‌گوید این بزرگ‌ترین دستاوردش در زندگی‌اش است. پیش از این، شماره تلفن‌ها بر اساس این که تلفن روی میز، تلفن خانه یا تلفن داخل ماشین باشند، تعیین می‌شدند. اولین گوشی همراه موجود در بازار یک باتری داشت که فقط ۲۵ دقیقه کار می‌کرد.

مخترع تلفن همراه

شرکت موتورولا آنقدر از ایده وی خوشش آمد که میلیون‌ها دلار را صرف توسعه تلفن همراه کرد و با استفاده از فناوری خاصی که تیم قبلی این شرکت بر روی پروژه ساخت رادیوهای پلیس به کار گرفته بود، توانست در عرض سه ماه یک تلفن همراه کارآمد تولید کند. کوپر برای انجام اولین آزمایش عمومی خود در ۳ آوریل ۱۹۷۳ در مقابل خبرنگاران تماس گرفت. او با جوئل انگل، رئیس AT&T تماس گرفت و گفت: “جوئل، من مارتین هستم. من با شما از یک تلفن همراه تماس می‌گیرم، این دستگاه یک تلفن همراه واقعی و قابل حمل به صورت دستی است.”

به گفته PhoneArena، دستگاه Motorola DynaTAC 8000X به مدت ده سال برای عموم عرضه نشد. هنگامی که در نهایت عرضه شد، قیمت آن ۳۹۹۵ دلار بود که بیشتر از قیمت دو گوشی گلکسی فولد ۳ سامسونگ بود. در این قیمت گذاری حتی نرخ تورم نیز محاسبه نشده است. وزن این گوشی ۲.۵ پوند و طول آن ۱۰ اینچ بود، باتری آن نیز ۲۵ دقیقه دوام می‌آورد و ۱۰ ساعت طول می‌کشید تا شارژ شود (!).

اختراع کوپر با قیمتی نزدیک به ۴۰۰۰ دلار، به ویژه در میان بازرگانان، تاجران وال استریت و هرکسی که شغلش مستلزم این بود که در طول روز دائما با دیگران در تماس باشد، موفقیت بزرگی داشت. داستان کوپر ممکن است به زودی روی پرده نقره‌ای سینما قرار گیرد. او کتابی به نام «Cutting the Cord» نوشت که سال گذشته منتشر شد و حالا استودیوهای فیلمسازی به سراغ وی رفته‌اند تا داستانش را به صورت یک فیلم سینمایی بسازند. اکنون پس از گذشت سال‌ها، گوشی‌های هوشمند، محبوب‌ترین و ضروری‌ترین ابزار در جیب همه مردم هستند و برای این، همه ما باید از آقای کوپر برای خلق این ایده تشکر کنیم.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان