حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

موفقیت سریال اوبی وان کنوبی شاید خبر بدی برای مجموعه Star Wars باشد

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | اخبار، سریال، سینما، فیلم

سریال اوبی وان کنوبی یکی از جدیدترین سریال‌های دیزنی و لوکاس فیلم است که حول شخصیتی به همین نام می‌باشد. در ابتدا کسی تصور نمی‌کرد این سریال به چنین موفقیت بزرگی دست یابد. اما گویا حالا ورق برگشته و همگان در مورد موفقیت سریال اوبی وان کنوبی صحبت می‌کنند. با ترنجی همراه باشید.

موفقیت سریال اوبی وان کنوبی برای سایر سریال‌ها به چه معناست؟!

به تازگی قسمت آخر از فصل اول سریال محبوب Obi-Wan Kenobi (که البته محبوب‌ترین سریال تلویزیونی جنگ ستارگان نیز می‌باشد) منتشر شد. اما گویا این خبر بدی برای کل این فرانچایز است. به گفته Samba TV، تحلیلگر داده‌های استریمی، قسمت پایانی فصل ۱ سریال تلویزیونی Obi-Wan، در تاریخ چهارشنبه ۲۲ ژوئن (روز انتشار آن) تا یکشنبه ۲۷ ژوئن، حدود ۱.۸ میلیون بیننده داشته است. این رقم ممکن است چندان قابل توجه به نظر نرسد، اما این رقم بسیار بیشتر از سریال‌های قبلی جنگ ستارگان است که در دیزنی پلاس منتشر شده بود.

برای توضیح بهتر، باید گفت که پایان فصل اول اوبی وان ۲۰ درصد بیننده بیشتری نسبت به سریال The Book of Boba Fett داشته است که قسمت آخر آن در پنج روز پس از پخش اولیه، ۱.۵ میلیون مخاطب را جذب کرده بود. در همین حال، قسمت پایانی فصل دوم سریال Mandalorian نیز تنها ۱.۱ میلیون بیننده را در یک دوره پنج روزه مشابه ثبت کرد که و با توجه به اینکه ماجراجویی‌های ماندو با بیبی یودا بسیار محبوب بود، اما رقمی به شدت پایین است.

با توجه به اینکه اولین قسمت اوبی وان با ۲.۱۴ میلیون نفر، مخاطبان بیشتری نسبت به فصل ۲ ماندالوریان (با ۲.۰۸ میلیون بیننده) و کتاب بوبا فت (۱.۵ میلیون بیننده) جذب کرد، همچنان سریال Jedi Master محبوب‌ترین سریال جنگ ستارگان در دیزنی پلاس است. با این حال، این برای بسیاری از طرفداران شوکه کننده نخواهد بود. اوبی وان یک شخصیت فوق العاده محبوب در مجموعه افسانه‌ای لوکاس فیلم است، در حالی که ایوان مک گرگور در نقش کنوبی به همان اندازه دوست داشتنی است.

موفقیت سریال اوبی وان کنوبی

اگرچه تعداد تماشاگران اوبی وان برای دیزنی راضی کننده است، اما محبوبیت سریال ثابت می‌کند که جنگ ستارگان نمی‌تواند یک انتقاد بزرگ را که سال‌ها به آن وارد بود را به این سادگی از بین ببرد. این انتقاد یعنی معرفی شخصیت‌های جدید به دنیای گسترده‌اش به جای پرداختن به شخصیت‌های قدیمی.

جنگ ستارگان در سال‌های اخیر ما را با شخصیت‌های اصلی زیادی آشنا کرده است. Ahsoka Tano، Mando (Din Djarin)، Baby Yoda (Grogu)، Rey Ben Solo و بازیگران Rogue One (از جمله Cassian Andor) افراد جدیدی هستند که Lucasfilm در جهان Star Wars ایجاد کرده است. آن‌ها کمک کرده‌اند تا سری اصلی فرنچایز را به تصویر بکشند و همچنین داستان‌های جدیدی را در رسانه‌های فیلم و تلویزیون روایت کنند.

اگرچه از ورود آن‌ها استقبال خوبی شده است، اما جنگ ستارگان سریالی است که همچنان با لحظات نوستالژی خود تقویت می‌شود. متعاقبا، این فرانچایز مرتبا باید به چیزی که بهتر در آن نماش داده می‌شود، باز می‌گردد، یعنی پروژه‌ها را حول شخصیت‌های قدیمی متمرکز کند. شخصیت‌هایی مانند اوبی وان، بوبا فت، لوک اسکای‌واکر و هان سولو که از جمله شخصیت‌های قدرتمند این مجموعه هستند.

این فرمول درستی برای پیروی کردن نیست. لوکاس فیلم و دیزنی می‌دانند که هر فیلم یا سریال تلویزیونی که حاوی این شخصیت‌ها باشد، موفق خواهد بود. آن‌ها به دلایلی مورد علاقه طرفداران هستند، بنابراین استودیوها مجبورند پروژه‌هایی پیرامون آن‌ها بسازند. اما انجام این کار یک شمشیر دولبه است. بله، اوبی وان، لوک اسکای واکر و سایر شخصیت‌های قدیمی، این مجموعه را جذاب خواهند کرد، اما در کل این کار به ضرر کل این فرانچایز است. به‌عنوان یک سریال، بدون معرفی شخصیت‌ها، دنیاها یا خط داستانی جدید نمی‌تواند تکامل یابد. به طور کلی منظور این است که در کنار خلق شخصیت‌های جدید، باید به شخصیت‌های قدیمی نیز پرداخت.

موفقیت سریال اوبی وان کنوبی

علاوه بر این، پر کردن شکاف‌های داستان یک شخصیت قدیمی به طور بالقوه می‌تواند منجر به سردرگمی طرفداران در مورد تاریخچه از پیش تثبیت‌شده آن شخصیت شود. نمایش تلویزیونی Obi-Wan یک نمونه کلاسیک از این است و برخی از طرفداران از حفره‌های داستانی متعدد و بازگویی رویدادهایی که در داستان گسترده‌تر جنگ ستارگان رخ می‌دهند، گیج شده‌اند. حتی سریال Mandalorian که مورد تحسین منتقدان قرار گرفت نیز از چنین مشکلاتی مصون نیست و طرفدارانی که به دلیل حضور لوک اسکای واکر در فصل دوم و حضور کوتاه Boba Fett درگیر هستند.

به گفته TechRadar، خوشبختانه، به نظر می‌رسد که لوکاس فیلم و دیزنی شروع به درک این موضوع کرده‌اند که چقدر حیاتی است تا شخصیت‌های جدید بیشتری را در دنیای جنگ ستارگان ایجاد کنند. تایکا وایتیتی، کارگردان فیلم Thor: Love and Thunder، قرار است فیلم جدیدی از جنگ ستارگان را کارگردانی کند. وی قصد خود را برای انتخاب افراد جدید در این مجموعه فاش کرده است.

در همین حال، جان واتس، کارگردان سه‌گانه MCU مرد عنکبوتی، پروژه‌ای به نام Skeleton Crew را هدایت می‌کند که به‌عنوان سریال تلویزیونی جنگ ستارگان به سبک Goonies نام‌گذاری می‌شود. جود لاو قرار است در نقش اصلی آن ایفای نقش نماید. فیلم اسکادران سرکش پتی جنکینز و دیگر برنامه‌های تلویزیونی، از جمله The Acolyte را به این ترکیب اضافه کنید تا بدانید که این مجموعه قرار است تا چه اندازه گسترده‌تر شود. فرانچایز جنگ ستارگان ممکن است در نهایت در جهت خلاقانه و درستی حرکت کند.

ترتیب تماشای فیلم های جنگ ستارگان به چه صورت است؟ + نگاهی به دنیای Star Wars

زمان و مکانی برای بازبینی شخصیت‌های میراث جنگ ستارگان وجود دارد. سریال اوبی‌وان نیز ممکن است فصل دوم داشته باشد، در حالی که سریال‌های آینده Lucasfilm مانند سریال Tales of the Jedi هنوز آماده نیستند تا آن‌ها را کاملا رها کنند. موفقیت مجموعه تلویزیونی اوبی وان نیز نشان می‌دهد که لوکاس فیلم و دیزنی به توسعه پروژه‌های مبتنی بر شخصیت‌های نمادین سریال ادامه خواهند داد.

اما، اگر فرانچایز جنگ ستارگان واقعا می‌خواهد تکامل یابد، باید برنامه‌اش را که صرفا به شخصیت‌ها و سیارات افسانه‌ای خود تکیه می‌کند، کنار بگذارد. در غیر این صورت، نقشه فعلی آن ممکن است برای حفظ سطح موفقیتی که جنگ ستارگان در ۴۵ سال گذشته از آن برخوردار بوده کافی نباشد. نظر شما کاربران ترنجی در مورد موفقیت سریال اوبی وان کنوبی چیست؟ آیا در نهایت می‌توانیم شاهد بهبود و ارتقا مجموعه‌های مختلف جنگ ستارگان در جهت نمایش شخصیت‌های قدیمی و نمادین باشیم؟ به نظر شما مجموعه‌های تلویزیونی و فیلم‌های سینمایی دنیای جنگ ستارگان چگونه می‌توانند موفق‌تر باشند؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان