حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

مایکروسافت به پشتیبانی از ویندوز 8.1 در تاریخ 20 دی 1401 پایان می‌دهد

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | Windows

مایکروسافت به‌زودی شروع به ارسال نوتیفیکیشن برای کاربران ویندوز 8.1 در مورد پایان پشتیبانی گسترده از آن خواهد کرد. این سیستم‌عامل قرار است در تاریخ 10 ژانویه 2023 (20 دی 1401) به پایان دوره پشتیبانی خود رسیده و پیام‌های هشدار اتمام پشتیبانی از آن، از ماه آینده میلادی شروع به نمایش خواهند کرد.

پایان پشتیبانی از ویندوز 8.1 مایکروسافت

پشتیبانی از ویندوز 8.1 توسط خط‌مشی چرخه عمر ثابت مایکروسافت کنترل می‌شود و مانند سایر نسخه‌های این سیستم‌عامل که از آن پیروی می‌کنند، حداقل به مدت پنج سال از پشتیبانی جریان اصلی و برای 10 سال پشتیبانی طولانی برخوردار می‌شود. پشتیبانی گسترده به این معنی است که این سیستم‌عامل همچنان هر ماه به‌روزرسانی‌های امنیتی را دریافت می‌کند، اما پشتیبانی گسترده و ارائه آپدیت جداگانه برای آن متوقف می‌شود.

با برخی از نسخه‌های ویندوز، مانند ویندوز XP یا 7، مایکروسافت درواقع دوره پشتیبانی را به‌دلیل محبوبیت زیاد آن سیستم‌عامل‌ها تمدید کرد، اما در مورد ویندوز 8.1 این‌طور نیست. درواقع، مایکروسافت به مشتریان تجاری این امکان را نمی‌دهد که برای به‌روزرسانی‌های امنیتی توسعه‌یافته (ESU) هزینه پرداخت کنند، همان‌طور که برای ویندوز 7 نیز این کار را انجام داد. برنامه ESU به برخی از کسب‌وکارها اجازه می‌داد تا به‌روزرسانی‌های امنیتی ویندوز 7 را تا سه سال پس از پایان پشتیبانی در ژانویه 2020 دریافت کنند. این بدان معناست که هر دو ویندوز 7 و 8.1 دریافت به‌روزرسانی‌ها را به‌طور قطعی در 10 ژانویه 2023 از دست خواهند داد.

پایان پشتیبانی از ویندوز 8.1 مایکروسافت

پایان پشتیبانی از ویندوز 8.1 مایکروسافت

ویندوز 8.1 هرگز نسخه بسیار محبوب ویندوز نبود و دلایل خوبی برای آن وجود داشت. نسخه اصلی ویندوز 8 به‌دلیل اتکای بیش‌ازحد به تعامل مبتنی‌بر لمس و به‌دلیل شکاف بین تجربه دسکتاپ کلاسیک و منوی Start جدید “مترو” به‌شدت موردانتقاد قرار گرفت. ویندوز 8.1 سعی کرد برخی از این مشکلات را برطرف کند، و درحالی‌که پیشرفت‌های زیادی نیز در این نسخه وجود داشت، به‌اندازه لازم برای از بین بردن چهره منفی ویندوز 8 که در آن مرحله بدست آورده بود، کافی نبود. به‌روزرسانی بعدی برای ویندوز 8.1 پیشرفت‌های بیشتری را به‌همراه داشت، اما باز هم تغییر چندانی در آن ایجاد نکرد.

اگر دستگاه شما همچنان از ویندوز 8.1 استفاده می‌کند، چند گزینه دارید: ارتقا به ویندوز 10 (یا ویندوز 11، اگرچه بعید است که تمامی رایانه‌های شخصی ویندوز 8.1 شرایط نصب ویندوز 11 را برآورده کنند)، یا می‌توانید یک رایانه شخصی ویندوز 11 جدید بخرید؛ که خود مایکروسافت گزینه‌ی دوم را توصیه می‌کند. اگر از فایل ISO برای ارتقا استفاده می‌کنید، ارتقا به ویندوز 10 همچنان باید رایگان باشد. ویندوز 10 تا سال 2025 پشتیبانی خواهد شد، بنابراین یک راه معتبر برای افزایش عمر دستگاه شما است.

البته، می‌توانید پس از پایان پشتیبانی از ویندوز 8.1 استفاده کنید، اما این بدان معناست که از تهدیدات امنیتی بسیار کمتری محافظت خواهید شد. اگر نگران نحوه نگهداری فایل‌ها در رایانه شخصی جدید خود هستید، مایکروسافت توصیه می‌کند با استفاده از OneDrive از آن‌ها نسخه پشتیبان تهیه کنید. این شرکت همچنین برخی از صفحات پشتیبانی را منتشر کرده است که به سؤالات شما در مورد پایان دوره پشتیبانی پاسخ می‌دهد.

دیدگاه شما پیرامون پایان پشتیبانی از ویندوز 8.1 مایکروسافت تا حدود شش ماه آینده چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی