حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

رمزریال چیست؟ ریال الکترونیکی یا مجازی و متفاوت با ارزدیجیتال

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | اخبار داخلی، برترین‌های ترنجی

عنوان “رمزریال” یا “CryptoRial” عبارتی است که احتمالا در آینده زیاد خواهید شنید. دلیل آن است که رئیس بانک مرکزی عنوان می کند از شهریور ۱۴۰۱ قرار است با ورود رمزریال اقدام به حذف اسکناس فیزیکی انجام شود. در حقیقت رمزریال یک ریال الکترونیکی یا مجازی بوده و با ارزدیجیتال متفاوت است. بیاید کمی درباره آن صحبت کنیم.

رمزریال برای حذف اسکناس

رمزریال

رمزریال

علی صالح‌آبادی رئیس‌کل بانک مرکزی درباره اقدامات بانک مرکزی درخصوص «رمزریال» گفت:

بررسی‌ها و اقدامات لازم برای رمزریال در حال انجام است و مقرر شده است که از شهریورماه شروع شود.

رمزریال به‌ جای همین اسکناسی که مردم در دست دارند

وی در ادامه در توضیح این مسئله افزود:

رمزریال به‌ جای همین اسکناسی که مردم در دست دارند، خواهد بود و فرد به‌ جای اینکه اسکناس داشته باشد رمزریال دارد؛ به آن مفهوم جهانی (رمزارز) نخواهد بود و ریال‌های اسکناس جای خود را به رمزریال می‌دهند.

رمزریال چه زمانی اعمال می‌شود؟

رئیس‌کل بانک مرکزی درباره زمان و نحوه اجرای رمزریال نیز گفت:

با تکمیل زیرساخت‌های لازم ان‌شاءالله از شهریورماه عملیاتی خواهد شد و قبل از اجرا نیز حتماً به‌میزان کافی آموزش‌ها و اطلاع‌رسانی‌ها انجام می‌شود تا مردم با سازوکار آن آشنا بشوند و در جریان ماجرا قرار بگیرند؛ ضمناً ابتدا به‌صورت آزمایشی از یکی از مناطق آغاز می‌شود و بعد به سراسر کشور تسرّی خواهد یافت.

صالح‌آبادی هم‌چنین درباره اقدامات دولت و بانک مرکزی درباره رمزارز و نظارت بر این حوزه، با بیان اینکه این موضوع در دولت درحال جمع‌بندی است، خاطرنشان کرد:

این مسئله در اختیار آقای دکتر رضایی معاون اقتصادی رئیس‌جمهور است که دراین‌باره در حال بررسی هستند تا در سطح دولت تصمیم‌گیری بشود.

هنوز معلوم نیست اگر رمزریال به عنوان جانشینی برای اسکناس ریالی باشد، چگونه دولت می‌خواهد از آن برای دور زدن تحریم‌ها استفاده کند و این موضوع با توجه به مرسوم بودن استفاده از کارت‌های اعتباری به جای اسکناس در خرید و فروش شهروندان، چه کاربردی برای مردم عادی می‌تواند داشته باشد.

افراد اسکناس ریال خود را تحویل بانک مرکزی می‌دهند و رمز ریال تحویل می‌گیرند

با انتشار رمزریال، افراد اسکناس ریال خود را تحویل بانک مرکزی می‌دهند و رمز ریال تحویل می‌گیرند که این رمز ریال قابل استفاده برای سرمایه‌گذاری نیست و صرفاً جایگزین اسکناس خواهد شد.

هدف بانک مرکزی از طراحی رمز ریال، تبدیل اسکناس به یک موجودیت قابل برنامه‌ریزی و برنامه‌نویسی است تا با این فرایند پول یک مفهوم هوشمند شود.

رمزریال

رمزریال

رمزریال پول ریالی است در داخل گوشی قرار می‌گیرد

معاون فناوری‌های بانک مرکزی در تشریح ویژگی‌های رمز ریال ملی می‌گوید که رمزریال پول ریالی است در داخل گوشی قرار می‌گیرد، بانک به عنوان واسط امکان انتقال وجه را فراهم می‌کند، حذف فیزیکی پول و اسکناس از جیب مردم و انتقال آن به ساختار دیجیتالی هدف اصلی است.

البته یکی از ویژگی‌های مهم رمز ریال در مقایسه با اسکناس، سطح امنیت بالای آن است و برخلاف رمز ارزهای معمول مانند بیت کوین طراحی رمز ریال به صورتی است که ردیابی وجوه به‌طور دقیق قابل انجام است و حتی در صورت سرقت اطلاعات رمز ریال و هک گوشی تلفن هوشمند توسط سارقین و هکرها امکان ردیابی آن وجود دارد!

قرار است بانک مرکزی شهریور ۱۴۰۱ رمز ریال را منتشر کند.

✅ به صورت خلاصه باید گفت که به رمز ریال می تواند با عناوین زیر اشاره کرد:

  1. ۱- رمزریال
  2. ۲- رمز ریال ملی
  3. ۳- رمز پول ملی
  4. ۴- رمزارز ملی

❌ اما این عنوان اشتباه هستند:

ارز دیجیتال ملی

نظر شما درباره این طرح چیست؟ به هر حال همه مردم گوشی‌ هوشمند ندارند و باید این طرح خیلی بیشتر ارزیابی شود. با اطلاع رسانی ۳ ماهه قبل از اجرای طرح (هرچند به صورت محدود و آزمایشی) به نظر نمی رسد که موفقیت بالایی در انتظار آن باشد.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)