موضوع تبلیغات دستگاههای مقاومدربرابر آب همیشه یک چالش بوده است. گاها این موارد برای جذاب بودن باید کمی اغراق داشته باشد. اغراق باعث میشود که اعتمادبهنفش کاذب به کاربر داده شود و تفاوت بین “مقاومت دربرابر آب” و “ضدآب” بودن از یاد ببرند. پس از شکایتهای مختلف از برندهایی مانند سونی و اپل، حالا شاهد جریمه سامسونگ استرالیا برای تبلیغات گمراهکننده مقاومت دربرابر هستیم. جریمه ای حدود ۱۰ میلیون دلار که خیلی هم کم نیست.
در سال ۲۰۱۹ سامسونگ استرالیا توسط کمیسیون رقابت و مصرف کننده استرالیا (ACCC) به دلیل تبلیغات گمراه کننده مقاومت در برابر آب تلفن های خود به دادگاه کشیده شد.
این غول فناوری کره ای بارها چندین گوشی گلکسی اس، گلکسی A و گلکسی نوت خود را به عنوان “مناسب برای استفاده در استخر و آب دریا” در شعارهای بازاریابی خود تبلیغ کرده است. تقریباً سه سال بعد، دادگاه استرالیا سامسونگ استرالیا را به پرداخت 14 میلیون AUD (حدود 9.6 میلیون دلار) جریمه به دلیل تبلیغات گمراه کننده گوشی های هوشمند خود محکوم کرد.
در بیانیه مطبوعاتی ACCC صراحتاً به گروهی از گوشیهای سامسونگ با رتبه IP68 از جمله موارد زیر اشاره شده است که تبلیغات استفاده در استخر یا آب دریا دارد:
موسسه ACCC ادعا می کند که 3.1 میلیون گوشی از دستگاه های فوق در استرالیا فروخته شده است و تبلیغات گمراه کننده بین مارس 2016 تا اکتبر 2018 پخش شده است. رگولاتوری استدلال می کند که این تبلیغات کاربران را به خرید و استفاده از دستگاه های خود تشویق می کند و دلیل این تشویق مواردی مانند گرفتن سلفی زیر آب.
نتیجه این تبلیغات شکایات متعدد کاربران از آسیب دیدن گوشیها در نتیجه آسیب آب شور به پورت شارژ و حتی از بین بردن کامل دستگاهها بود. خسارت آب به طور قابل توجهی تحت پوشش ضمانت نیست، بنابراین بسیاری از مصرف کنندگان با گوشیهای خراب و بدون خدمات رها شدند.
نظر شما چیست؟ البته که دانش کاربران هم باید در شناخت گواهیها و ضمانتهای مختلف محصولات بالا برود اما تبلیغات هم نباید گمراه کننده باشد.