حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

استاندارد PCIe 7.0 با پهنای باند 512 گیگابایت‌برثانیه و پنج برابر سریع‌تر از PCIe 5.0 معرفی شد

کمیته PCI-SIG به‌تازگی از آخرین استاندارد PCI Express 7.0 با سرعت فوق‌العاده رونمایی کرده است. این درحالی‌که است که استاندارد پیشین یعنی PCIe 5، پس از گذشت حدود پنج سال از زمان معرفی آن، هنوز به‌طورگسترده در دستگاه‌ها استفاده نشده است. استاندارد PCIe 7.0 که قرار است در سال 2025 عرضه شود و احتمالاً در حدود سال 2027 وارد بازار خواهد شد، دارای پهنای باند حداکثر 512 گیگابایت‌بر‌ثانیه بوده که 8 برابر سریع‌تر از PCI Express 5.0 فعلی است.

استاندارد PCIe 7.0

PCI Expresss (معروف به PCIe) نسخه 5.0 برای اولین بار در سال 2017 به‌نمایش درآمد، اما استفاده گسترده از آن به‌تازگی رواج پیدا کرده است. سوکت بعدی AM5 AMD همانند LGA1700 جدید اینتل از PCIe 5.0 پشتیبانی خواهد کرد. همچنین چند مادربرد و CPU با PCIe 5.0 درحال‌حاضر در بازار هستند (مثلاً پردازنده‌های دسکتاپ Adler Lake اینتل)، اما تعداد آن‌ها زیاد نیست.

امروز PCI-SIG از PCI Express 7.0 رونمایی کرد که انتظار می‌رود مشخصات نهایی آن در سال 2025 منتشر شود، درحالی‌که اولین دستگاه‌های PCIe 7.0 باید در سال 2027 یا پس از آن وارد بازار شوند. البته قبل از آن PCIe 6.0 خواهد بود که سال آینده باید شاهد ظاهرشدن آن در بخش سرورها باشیم.

استاندارد PCIe 7.0

استاندارد PCIe 7.0

استاندارد PCIe 7.0 آینده نزدیک سخت‌افزاری را به‌ارمغان می‌آورد که دارای پهنای باند قابل‌توجهی خواهد بود. هر نسل از PCIe سرعت نسل قبلی را تا دو برابر سریع‌تر می‌کند. این بدان معناست که نسخه 6.0 دو برابر سریع‌تر از قطعات PCIe 5.0 می‌باشد که ممکن است به‌زودی یک دستگاه مجهز به آن را داشته باشید و همچنین نسخه 7.0 نیز چهار برابر سریع‌تر از نسخه 5.0 خواهد بود.

برای بیان دقیق‌تر، PCIe 7.0 حدود 32 گیگابایت‌برثانیه را در یک اتصال دو جهته منتقل می‌کند. این سرعت تا 16 برابر سریع‌تر از اتصال PCIe 3.0 است که تا همین اواخر در GPUهای قدرتمند استفاده می‌شد.

PCIe 7.0 از سیگنالینگ PAM4 استفاده خواهد کرد که با نسخه 6.0 معرفی شد. نسل جدید همچنین بر بهبود توان بهره‌وری، پایین نگه‌داشتن تأخیر و حفظ سازگاری با استانداردهای قبلی تمرکز خواهد کرد.

دیدگاه شما پیرامون استاندارد جدید PCIe 7.0 و سرعت و پهنای باند آن چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی