حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

بالن هوایی Pathfinder 1؛ پروژه اسرار آمیز بنیانگذار گوگل برای خلق محصولی متفاوت

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | اخبار، شبکه 5G، فناوری‌های نوین

در دنیای تکنولوژی، محصولات خاص و عجیب و غریب بسیار زیادی دیده‌ایم، اما شاید بهتر باشد کمی انتظارات خود را بیشتر کنیم و با پروژه بالن هوایی Pathfinder 1 آشنا شویم که سرگئی برین، بنیانگذار گوگل در حال ساخت آن است. در ادامه با ترنجی همراه باشید.

بالن هوایی Pathfinder 1 چیست و چرا طراحی شده است؟!

پروژه مخفیانه سرگئی برین، بنیانگذار گوگل، برای ساخت یک کشتی هوایی الکتریکی بسیار بزرگ، اخیرا به سرعت مورد توجه همگان قرار گرفته است. شرکت تحقیقاتی Lighter Than Air یا (LTA) وی در حال آماده شدن برای راه اندازی یک تحقیق جدید در اواخر سال جاری است. در حال حاضر، برین صدها مهندس هوانوردی را در Silicon Valley و در مکانی در آکرون اوهایو، که به‌خاطر بالون‌های خاصش معروف است، استخدام کرده است. او در حال برنامه ریزی برای ساخت بالون‌های هوایی جهت استفاده در ماموریت‌های بشردوستانه در مناطق دور افتاده یا آسیب دیده است.

در حالی که سرگئی برین در سال ۲۰۱۹ به عنوان یک مدیر اجرایی، از آلفابت (شرکت مادر گوگل) استعفا داد، شرکت LTA در سال ۲۰۱۴ تاسیس شد. دفتر مرکزی LTA در فرودگاه موفت (Moffett) در منطقه خلیج سانفرانسیسکو و در تاسیساتی متعلق به ناسا است که فاصله کوتاهی از دفتر مرکزی گوگل دارد. ناسا اجاره دادن این مرکز را به شرکت LTA در سال ۲۰۱۵ آغاز کرد.

بالن هوایی Pathfinder 1

گویا LTA امیدوار است که با پروازهایی که ریسک  آلایندگی آن‌ها صفر درصد است، سفر با کشتی‌های هوایی مدرن را برای قرن بیست و یکم تغییر دهد. اولین کشتی هوایی طراحی شده توسط این شرکت، Pathfinder 1 است که ۱۲۰ متر طول دارد و قرار است پروازهای آزمایشی خود را در سیلیکون ولی و در سال جاری آغاز کند. در همان زمان، LTA همچنین در حال توسعه یک کشتی هوایی بزرگ‌تر به نام Pathfinder 3 در اسکله Akron است که طول آن ۱۸۵ متر است و پس از تکمیل نهایی، در نهایت قادر به حمل ۹۶ تن و بردی حرکتی تا ۱۰.۰۰۰ مایل (معادل ۱۶.۰۰۰ کیلومتر) خواهد بود.

جذب نیروی LTA در آکرون طی چند ماه آینده، حجم نیروی کار این شرکت را دو برابر خواهد کرد تا به بیش از ۴۰۰ نفر برسد. طبق گزارش‌های موجود، کشتی هوایی مرموز Pathfinder 1 با هلیوم پر خواهد شد که این گاز بسیار سبک آن را به راحتی حرکت خواهد داد. از آنجایی که هلیوم غیر قابل احتراق است، پس از هیدروژن قابل اشتعال، ایمن‌تر خواهد بود. اگر به یاد بیاورید، فاجعه هیندنبورگ در سال ۱۹۳۷، ارتباطاتی با گاز هیدروژن قابل اشتعال داشت. در حال حاضر، برق اولیه این بالن غول‌پیکر از باتری‌ها تامین می‌شود. در واقع این یک سیستم تمام الکتریکی است که آلایندگی آن صفر درصد است. یعنی این بالن، هیچ گونه آلودگی را ایجاد نمی‌کند.

بالن هوایی Pathfinder 1

لازم به ذکر است، مدتی قبل اولین بالن هوایی بدون سرنشین 5G چین با موفقیت آزمایش شد. در ۱۴ سپتامبر ۲۰۲۱، چین اولین کشتی هوایی بدون سرنشین خود را با موفقیت آزمایش کرد. این کشتی هوایی با نام 5G Caiyun No. 1 دارای یک ایستگاه پایه 5G، یک دوربین با کیفیت بالا و یک سیستم تولید برق و همچنین یک وسیله نقلیه پشتیبانی موتوری در زیر آن است.

این بالن هوایی که با هلیوم پر شده است، ارتباط هوایی و زمینی جهت برقراری ارتباطات اضطراری 5G را ادغام می‌کند. استفاده از هلیوم در این بالن نیز عمر و پایداری آن را تضمین می‌کند. این گاز می‌تواند طول عملیات بالن مذکور را تا بیش از ۱۵ روز (از زمان جدایی از ایستگاه هوایی) فراهم کند. همچنین بار آن بیش از ۲۰۰ کیلوگرم و مقاومت آن در برابر باد نیز تا سطح ۸ خواهد بود.

به گفته GizChina، یک مقام رسمی ادعا کرده است که این کشتی هوایی می‌تواند سیگنال‌های پرسرعت بیش از ۱۰ گیگابیت بر ثانیه و سیگنال‌های چند استانداردی مانند 5G را از طریق الگوریتم مدل پوشش ارتباطات اضطراری خود‌توسعه‌یافته، همراه با فناوری نوآورانه ارتباطات 5G و کابل هیبریدی اپتوالکترونیک بسیار یکپارچه را جهت دستیابی به سطح ارتباطی بهتری ارائه کند. این بالن برای پوشش ارتباطی منطقه به طور موثر و در نقاطی که از روش‌های قدیمی و کند پشتیبانی اضطراری استفاده می‌کنند، بسیار مفید و کاربردی خواهد بود.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان