حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

گزارش مالی آلفابت در فصل اول 2022 اعلام شد: کاهش سود با وجود افزایش درآمد

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | آلفابت، تجاری

پس از رکوردشکنی آلفابت در سال 2021 با درآمد سالانه 257 میلیارد دلار به‌عنوان اولین سالی که این شرکت موفق شده تا بیش از 200 میلیارد دلار درآمد کسب کند؛ امروز، کمپانی مادر گوگل نتایج گزارش مالی فصل اول 2022 خود را اعلام کرده که نشان‌دهنده‌ی رشد 23 درصدی با مجموع درآمد 68 میلیارد دلار در این سه‌ماهه نسبت‌به مدت‌زمان مشابه سال گذشته می‌باشد. نکته قابل‌تأمل اما، کاهش 1 میلیارد دلاری سود این شرکت حتی با وجود افزایش قابل‌توجه درآمد کل به‌دلیل افزایش هزینه‌ها نسبت به سال 2021 بوده است.

گزارش مالی آلفابت در فصل اول 2022

با افزایش هزینه‌ها نسبت به سال 2021، سود خالص این شرکت درواقع به 16.4 میلیارد دلار درمقایسه با 17.9 میلیارد دلار سال گذشته کاهش یافته است. هزینه‌های تحقیق‌وتوسعه در این سه‌ماهه نسبت به سه‌ماهه اول 2021، بیش از 1 میلیارد دلار افزایش یافته و از 7.485 میلیارد دلار به 9.1 میلیارد دلار در سال جاری رسیده است. همان‌طور که نیویورک‌تایمز خاطرنشان می‌کند، سال گذشته این شرکت 4.8 میلیارد دلار سود از مجموع درآمد خود کسب کرد اما در سه‌ماهه اول 2022، ضرر 1.07 میلیارد دلاری را به‌ثبت رسانده است.

کسب‌وکار جستجوی گوگل اکنون 39 میلیارد دلار درآمد به‌ارمغان آورده که نسبت به 31 میلیارد دلار سه‌ماهه اول سال 2021، به‌میزان قابل‌توجهی افزایش یافته است. کل کسب‌وکار تبلیغاتی، ازجمله موتور جستجو، یوتیوب و شبکه‌های تبلیغاتی مختلف، همگی موفق به کسب 54 میلیارد دلار درآمد برای غول جستجو در سه‌ماهه جاری شده‌اند.

درآمد تبلیغات یوتیوب نیز افزایش یافته و اکنون به 6.86 میلیارد دلار رسیده است؛ اما رشد آهسته‌تری را نسبت به دو سال گذشته درطول همه‌گیری کرونا از خود نشان می‌دهد. این بخش از کمپانی گوگل، درسال گذشته حدود 30 درصد رشد داشت، اما امسال رشد آن تنها 20 درصد افزایش یافته، زیرا رقابت با TikTok همچنان داغ است. یوتیوب با انتشار ویژگی Shorts، سعی در ارائه‌ي یک جایگزین برای رقیب خود بود، اما استقبال از این قابلیت کمتر از انتظارات تحلیلگران بود و قیمت سهام این شرکت در معاملات پس از ساعت کاری انتشار آن، حدود 7 درصد کاهش یافت.

ساندار پیچای، مدیرعامل گوگل و آلفابت در بیانیه‌ای پیرامون گزارش مالی این شرکت عنوان کرد: «سه‌ماهه اول به‌ویژه شاهد رشد قوی در حوزه جستجو و فضای ابری بوده‌ایم به‌طوری‌که این بخش‌ها هم به مردم و هم به کسب‌وکارها در ادامه تحول دیجیتال کمک می‌کنند. ما به سرمایه‌گذاری در محصولات و خدمات عالی و ایجاد فرصت‌هایی برای شرکا و جوامع محلی در سراسر جهان ادامه خواهیم داد.»

گزارش مالی آلفابت در فصل اول 2022

گزارش مالی آلفابت در فصل اول 2022

پیچای در تماسی با سرمایه‌گذاران، از سرمایه‌گذاری در YouTube Shorts نام برد، جایی که بازدیدهای روزانه آن اکنون به 30 میلیارد رسیده است؛ یعنی چهار برابر بیشتر از یک سال گذشته و این شرکت بر ایجاد یک تجربه عالی تمرکز کرده است. او به‌طور خاص برنامه‌هایی برای طراحی مجدد تجربه یوتیوب ارائه کرد که به بینندگان کنترل بیشتر و توانایی اظهارنظر درحین تماشای تلویزیون متصل و افزایش پشتیبانی از Shorts را می‌دهد.

در اوایل سال جاری، نیل موهان، مدیر محصول YouTube، جزئیات بیشتری را در مورد تغییرات آتی و همچنین ارتقای تجربه ویرایش و راه‌های اضافی برای سازندگان به‌منظور کسب درآمد از Shorts، با Super Chat، محتوای مارک‌دار و درنهایت خرید در آن، ارائه کرد.

روث پورات، مدیرمالی آلفابت، نیز بیان کرد که این شرکت انتظار دارد تا با افزایش زمان صرف‌شده در YouTube Shorts، پیش از افزایش درآمدزایی در این پلتفرم، نسبت‌به شبکه رقیب رشد کند. با‌ آن‌که او دراینجا اشاره‌ي مستقیمی به اپلیکیشن “TikTok” نداشت، اما این مورد به‌وضوح در مکالمه وی آشکار است.

اگر تابه‌حال به نحوه اعلام گزارش درآمدهای گوگل دقت کرده باشید، می‌دانید که تشخیص عملکرد محصولات سخت‌افزاری مانند گوشی‌های پیکسل، Nest و Chromecast معمولاً غیرممکن است. Android ،Chrome و تمامی محصولات سخت‌افزاری گوگل به‌عنوان «Google other» در زیرمجموعه‌ای از سرویس‌های کلی این شرکت دسته‌بندی شده‌اند که نتایج را برای جستجو و YouTube نیز نشان می‌دهد. حال، در سه‌ماهه اول سال جاری، رده “Google other” درآمد 6.8 میلیارد دلاری را کسب کرده که حدود 400 میلیون دلار بیشتر از سال گذشته است.

درآمد Google Cloud نیز افزایش یافته است و به 5.8 میلیارد دلار در مقایسه با 4 میلیارد دلار در سال گذشته رسیده است.

بخش‌های دیگر آلفابت، متشکل از پروژه‌های آزمایشی این کمپانی مانند شرکت خودران Waymo، شرکت بهداشتی Verily، و Google Fiber، درآمدی معادل 440 میلیون دلار داشه‌اند که بیش از دو برابر آنچه در سال قبل کسب شده، بوده است.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی