حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

بنیانگذار TSMC می‌گوید که آمریکا بهترین طراحان تراشه جهان را دارد

نوشته

2 سال قبل | یک دیدگاه | اخبار، سخت‌افزار

شرکت تایوانی TSMC یکی از بزرگ‌ترین و تاثیرگذارترین شرکت‌های جهان در حوزه تولید تراشه است که بخش زیادی از تولیدات این حوزه را انجام می‌دهد. اخیرا بنیانگذار TSMC گفته است که آمریکا بهترین طراحان تراشه جهان را دارد. با ترنجی همراه باشید.

صحبت‌های بنیانگذار TSMC درباره طراحان تراشه آمریکا

دو مورد از پیشرفته‌ترین کارخانه‌های تولید تراشه در جهان، در حال حاضر TSMC تایوان و سامسونگ کره جنوبی هستند. این دو شرکت با ارائه تراشه‌هایی که در سال آینده از فرآیند ۳ نانومتری برای تولید آنها استفاده می‌شود،محصولات خود را به تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند ارائه می‌کنند، TSMC اخیرا اعلام کرده است که در سال ۲۰۲۶ عرضه تراشه‌های ۲ نانومتری را برای مشتریان آغاز خواهد کرد.

در تئوری، هرچه تعداد گره فرآیند کمتر شود، ترانزیستورهای مورد استفاده در این تراشه‌ها کوچکتر می‌شوند. این موضوع به طراحان و سازندگان تراشه اجازه می‌دهد تا ترانزیستورهای بیشتری را در این مدارهای مجتمع قرار دهند و تا این تراشه‌ها سریع‌تر باشند و حتی مصرف انرژی کمتری داشته باشند.

بنیانگذار TSMC

ایالات متحده نگران رویدادهای ژئوپلیتیکی است که زنجیره تامین تراشه‌ها را محدود می‌کند (به ویژه احتمال حرکت تصاحب تایوان توسط چین). به همین دلیل این کشور دوست دارد زودتر در طراحی و تولید تراشه‌ها خودکفا شود. برای آمریکا طراحی مشکل و چالش خاصی نیست، زیرا شرکت‌های آمریکایی مانند اپل، کوالکام، اینتل و سایرین مشکلی در طراحی تراشه‌ها ندارند. اما ساختن یک کارخانه تولی تراشه به سرمایه و زمان زیادی نیاز دارد. همچنین مستلزم نزدیکی به یک زنجیره تامین قابل اعتماد است.

در حال حاضر TSMC در حال همکاری با ایالات متحده برای ساخت یک کارخانه تولید تراشه در آریزونا است. این مرکز می‌تواند تولید تراشه‌ها را تا سال ۲۰۲۴ آغاز کند، اگرچه طبق گزارش‌ها، تولیدات این کارخانه در ابتدا به تراشه‌های ۵ نانومتری محدود می‌شود، اما زمانی که خطوط تولید بیشتری در این کشور شروع به کار کند، تولیدان آن با فرآیند ۳ نانومتری جایگزین خواهد شد.

اما موریس چانگ، بنیانگذار TSMC، تلاش ایالات متحده برای کسب سهم در تولید تراشه را یک تمرین بیهوده و پرهزینه می‌داند. طبق گزارش The Register، موریس به عنوان مهمان اندیشکده موسسه بروکینگز سخنرانی کرده و اظهار داشته است که ایالات متحده استعداد لازم برای ایجاد یک تجارت پر رونق در تولید تراشه‌های خود را ندارد.

نگرانی کارشناسان از تصاحب تایوان توسط چین و کنترل TSMC توسط این کشور

چانگ به جمعیت زیاد تایوان اشاره کرد که به TSMC کمک کرده است تا به برترین کارخانه مستقل تولید تراشه در جهان تبدیل شود و زمانی که ایالات متحده از ترتیب متخصصان تولید تراشه دور شده است، تایوان مملو از استعدادهای این چنینی بوده است. همانطور که قبلا در این داستان اشاره کردیم، جایی که ایالات متحده در آن استعداد دارد، در طراحی تراشه است، چیزی که موریس از گفتن آن خجالتی نیست.

چانگ ۹۰  ساله از استعداد طراحی تراشه در آمریکا تمجید زیادی کرده و آن را بهترین در جهان می‌نامد. او همچنین می‌گوید که تایوان استعداد طراحی بسیار کمی دارد و TSMC مطلق هیچ استعدادی در این زمینه ندارد. همچنین به عنوان یک کارخانه مستقل تولید تراشه، انتظار نمی‌رود TSMC طرح‌های خود را تولید کند، زیرا وظیفه آن تولید تراشه‌های طراحی شده توسط شرکت‌های دیگری مانند اپل، کوالکام، مدیاتک و سایرین است.

چانگ در مورد هزینه‌های راه‌ اندازی یک کارخانه در ایالات متحده می‌گوید که کارخانه کوچکی در اورگان که TSMC آن را در مدت ۲۵ سال راه‌اندازی کرد و حالا از درآمد کسب می‌کند، برای توجیه توسعه تاسیسات کافی نیست. چانگ همچنین گفته است که ما در انتظار افزایش هزینه‌های مشابه بسیار ساده لوح بودیم، اما ساخت تراشه در ایالات متحده ۵۰ درصد گران‌تر از تایوان است.

کارشناسان آمریکایی با برداشت چانگ در مورد وضعیت فعلی مانند یک اتاق فکر موافق هستند که انتظار دارد چندین هزار موقعیت خالی در هر کارخانه جدید مستقر در ایالات متحده داشته باشد. با در نظر گرفتن نظرات چانگ، چرا TSMC باید ۱۲ میلیارد دلار برای ساخت یک کارخانه در آریزونا اختصاص دهد؟ چانگ گفته است که ما این کار را به اصرار دولت ایالات متحده انجام دادیم و TSMC احساس کرد که باید این کار را انجام دهد.

آیا چین در راستای کنترل بازار جهانی تراشه متمرکز بر تایوان خواهد شد؟

موریس همچنین خاطر نشان کرد در حالی که تولید تراشه در ایالت‌ها مطمئنا افزایش خواهد یافت، اما افزایش هزینه برای هر واحد بالاتر خواهد رفت و رقابت بین‌المللی برای ایالات متحده دشوار خواهد بود. چانگ همچنین نگران جنگ احتمالی چین و تایوان است. اگر جنگی رخ دهد، تولید تراشه در ایالات متحده ممکن است سودآور باشد زیرا TSMC احتمالا قادر به ادامه تولید به شکل عادی نیست.

به گفته PhoneArena، او همچنین می‌افزاید که اگر جنگی بین چین و تایوان رخ دهد، ایالات متحده به جز تراشه‌ها، احتمالا بابت چیزهای بیشتری نگران خواهد بود. در ماه دسامبر، آماری که ارائه شد نشان می‌داد ۹۰ درصد از پیشرفته‌ترین تراشه‌های جهان از تایوان تولید و عرضه می‌شوند. کارخانه‌های تولید تراشه نگران این هستند که این کشور چقدر آسیب‌ پذیر است و به نوبه خود کشورهای بزرگ و مصرف‌ کننده تراشه‌های مانند ایالات متحده، باید از قبل روی طرح‌های اضطراری کار کنند تا کارخانه‌های مستقر در تایوان در یک جنگ آسیب نبیند یا از بین نروند.

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
alikarimi

سلام، واقعا اینtsmc نبود این کمپانی ها میخواستن چیکار کنن، خیلی ها نمیدونن که این چیپستهایی که تو گوشیشونه ساخت این شرکت هستش، از اونورم چین اگه بخواد تایوان رو بگیره واقعا بد میشه برایtsmc و در نهایت برای کمپانیها و مصرف کننده های محصولات، قیمتهام دوبل میشه، الان از هرکسی سوال کنی بگی که بزرگترین و بهترین کمپانی که چیپست میسازه برای گوشی، لبتاپ، خودرو و غیره تو کدوم کشوره (البته اگه tsmc رو نشناسه) مطمعنأ اول میگه آمریکا،بعدش کشورهای اروپایی ابته معروفهاش، مثل انگلیس، المان اینطور کشورهه هیچوقت فکرش به کشورهای اسیایی بخصوص تایوان نمیرسه، واسه همین واقعا خیلیه بزرگترین کمپانی ساخت تراشه تو تایوان باشه، یه کشور کوچیک و نه زیاد معروف تا جایی که من میدونم، ولی خب کمپانیهای خوبی تو این کشور فعالیت دارن،فقط خدا کنه اگه یه زمانی چین بخواد تایوان رو بگیره به این کمپانی صدمه ای نرسه، هرچند که فکر هم نکنم خود چین هم بخواد صدمه ای به این کمپانی برسه چون برای اونا خیلی خیلی مهمه این کمپانی، و من مطمعنم یکی از دلایلی که چین میخواد تایوان رو بگیره همین کمپانی tsmc هستش، ولی خب مستقیم نمیگه م مشکلشو جیز دیگه بیان میکنه و میگه تایوان قسمتی از خاک چین هستش، از لحاط اقتصادی هم تایوان مهمه برای چین، موفق باشید

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان