حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

لنزهای هوشمند چشمی ممکن است زودتر از انتظار عرضه شوند

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | اخبار، شایعات، فناوری‌های نوین

اگر طرفدار فیلم‌های علمی تخیلی باشد، قطعا دیده‌اید چگونه یک تصویر از آینده نشان داده می‌شود که در آن انسان‌ها از لنزهای چشمی برای خواندن اطلاعات استفاده می‌کنند. گرچه تخیلات منبع موثقی برای پرداختن به چنین تکنولوژی‌هایی نیست، اما لنزهای هوشمند چشمی ممکن است زودتر از انتظار عرضه شوند. با ترنجی همراه باشید.

لنزهای هوشمند چشمی چه زمانی به بازار خواهند آمد؟!

در گذشته وقتی ما از ما خواسته می‌شد تا جهان ۲۰ سال آینده را توصیف کنیم، احتمالا شما هم جزو کسانی بودید که “لنزهای هوشمند چشمی” را در توصیف آینده به زبان می‌آوردید. اما گویا اکنون این فناوری حاشیه‌ای ممکن است بیش از آنچه قبلا تصور می‌شد، به واقعیت نزدیک شده باشد. ایده یک دستگاه پوشیدنی هوشمند جدید نیست، حتی نه کوچک‌ترین گجت پوشیدنی. ما درباره خالکوبی‌های هوشمند، تگ‌های هوشمند و لباس‌های هوشمند مطالعه کرده‌ایم و حتی اولین بار درباره مفهوم عینک هوشمند نیز نمونه‌ای همچون Google Glass را دیدیدم.

یک نمونه مفهومی جالب این پتانسیل را دارد که قابلیت‌های ارتباطی ما را به سطح کاملا جدیدی برساند. لنزهای هوشمند چشمی مدتی است که در آزمایشگاه‌های سراسر جهان مورد بررسی قرار گرفته‌اند، اما اکنون به نظر می‌رسد که این فناوری در حال رسیدن به نقطه اوج است و عرضه محصولات مصرفی خیلی دور نیست.

لنزهای هوشمند چشمی

یک لنز چشمی هوشمند و کارآمد به نام MojoLens از جمله همان چیزهایی است که می‌گوییم. در اوایل سال جاری، در جریان نمایشگاه CES 2022 یک شرکت به نام MojoVision اعلام کرد که با آدیداس همکاری می‌کند تا اولین لنزهای هوشمند چشمی را در اختیار عموم قرار دهد. نمونه اولیه MojoVision لنز Mojo یا MojoLens نام دارد و از یک صفحه نمایش کوچک microLED به اندازه یک دانه شن استفاده می‌کند.

این لنز مقاوم می‌تواند انواع مختلفی از اطلاعات را روی نقشه‌ها، دوره‌های آموزشی و داده‌های مفید درباره اشیاء مختلف را در دنیای ما نمایش دهد. به نظر می‌رسد که این گجت شبیه چیزی است که از یک فیلم علمی تخیلی بیرون آمده است، اما ظاهرا MojoVision اکنون به دنبال داوطلبانی برای آزمایش لنزهای هوشمند خود است.

نکته جالب‌تر این است که چنین لنزهایی دید شما را نیز تصحیح می‌کنند و با باتری‌های کوچک حالت جامد تغذیه می‌شوند. این فناوری باتری جدید که به آرامی به خودروهای الکتریکی می‌آید، نوید یک انقلاب برای انواع دستگاه‌های الکترونیکی مانند تلفن‌های هوشمند، ساعت‌های هوشمند، تبلت‌ها، لپ تاپ‌ها و موارد دیگر را می‌دهد.

همه چیز محدود به MojoLens نیست. زیرا یک لنز دیگر از شرکت InWith هم چنین خاصیت‌هایی دارد. در نمایشگاه CES 2022، یک شرکت درباره رویاهای خود برای برقراری ارتباطات هوشمند سخن به میان آورد. شرکت InWith Corp از اولین لنزهای هوشمند نرم و همچنین چشم انداز خود از آینده متاورس و نقش فناوری‌های پوشیدنی در آن خبر داد. یکی از مطالب PR در وب‌سایت رسمی InWith با جسارت می‌گوید پلتفرم ثبت‌شده ما، چندین برنامه کاربردی را در یک لنز چشمی، از XR گرفته تا فوکوس قابل تنظیم و حتی حسگرهای زیستی را قادر می‌سازد و این فقط تنها چند نمونه از آن‌ها است.

لنزهای هوشمند چشمی

شرکت InWith چیزهای زیادی را وعده می‌دهد که به نظر کمی غیرقابل باور است، اما حضور در CES و به اشتراک گذاری همه آن اطلاعات مطمئنا گامی در مسیر درست است. به عنوان مثال، لنز انعطاف پذیر InWith می‌تواند از چشمک زدن شما برای روشن کردن خود استفاده کنند. این لنزهای تماسی هوشمند انعطاف پذیر همچنین دارای مکانیزم فوکوس خودکار هستند که نیاز به انواع مختلف عینک یا تماس‌های معمولی را برای افراد دارای مشکلات بینایی برطرف می‌کند. شرکت InWith همچنین می‌گوید که ایجاد این گجت برای اولین بار در یک سناریوی واقعیت افزوده پیاده سازی شده است.

مدیر عامل شرکت مایکل هیز در مصاحبه با CNET گفت شما ا این لنزها قادر خواهید بود مواردی مانند محدودیت سرعت در این جاده را ببینید یا اینکه بفهمید به کدام سمت در حال حرکت هستید و حتی خروجی بعدی کجاست و چند مایل دورتر است.

گوگل، سامسونگ و سونی

Global Market Vision اخیرا گزارش جدیدی در مورد بازار جهانی لنزهای هوشمند اضافه کرده است که این موضوع یک مطالعه عمیق است و تجزیه و تحلیل کامل این صنعت را برای دوره ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۷ ارائه می‌دهد. بر اساس این گزارش، بازیگران اصلی در بازار لنزهای تماسی هوشمند گوگل، سامسونگ و سونی خواهند بود. گوگل سال‌هاست که روی بخش ارتباطات هوشمند کار می‌کند. این شرکت در سال ۲۰۱۴ لنز چشمی خود را به عنوان پروژه‌ای برای کمک به افراد مبتلا به دیابت جهت پیگیری سطح گلوکز خون معرفی کرد.

اگرچه این پروژه به دلیل عدم ارتباط بین گلوکز روی شبکیه چشم و گلوکز خون متوقف شد، اما چارچوب و پایه آن برای توسعه چنین فناوری‌هایی در سایر بخش‌ها از قبل وجود دارد. سامسونگ همچنین تعداد زیادی پتنت در این زمینه دارد، از جمله یکی برای لنزهای هوشمند با دوربین‌های داخلی است. در حالی که شکاف بین یک پتنت و یک محصول واقعی می‌تواند بی نهایت زیاد باشد، اما این شرکت کره‌ای حتی یک قدم از فرصت جلوتر از رقبای خود را از دست نخواهد داد.

لنزهای هوشمند چشمی

حالا سوال اصلی این است که لنزهای هوشمند چشمی بالاخره چه زمانی وارد بازار می شوند؟ قضاوت در این مورد کمی دشوار است، اما قطعا ۲۰ سال طول نخواهد کشید. تحلیلگران بازار می‌گویند که ما در حال حاضر در یک مسابقه بین غول‌های بزرگ فناوری برای ارائه لنزهای هوشمند چشمی آماده مصرف به جهان هستیم.

به گفته PhoneArena، تنها چیزی که این پیشرفت را متوقف می‌کند خود فناوری است که نیازمند کوچک‌تر کردن باتری‌ها و ایمن‌تر کردن آن‌ها به اندازه کافی برای نزدیک کردن به چشمان شماست. این گجت‌ها همچنین نیازمند توسعه نمایشگرها و وسایل ارتباطی کم‌ مصرف، تراشه‌های کوچک (به اندازه کافی برای قرار گرفتن در لنز) و چندین و چند فناوری دیگر است.

حداقل خبر خوب این است که در حال حاضر مشغول دیدن نمونه‌های اولیه از این گجت‌ها هستیم و زمانی که اولین محصول واقعی وارد بازار شود، ممکن است شاهد رشد تصاعدی در هر دو مدل و در دسترس بودن آن برای دستگاه‌های هوشمند باشیم. نظر شما در مورد این گجت‌ها چیست؟ آیا شما چنین چیزی را در چشم خود قرار می‌دهید؟ به نظر شما مهم‌ترین شاخصه و معیار برای توسعه چنین محصولاتی چه چیزی خواهد بود؟!

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان