در چند قوت اخیر شاهد هستیم که اتحادیه اروپا و مجموعههای تحت نظارت آنها، اقدام به قانون گذاریهای مختلفی برای بهبود شرایط خدمات شرکتهای خارجی داشتهاند. در جدیدترین مورد نیز شاهد رای اتحادیه اروپا به حق تعمیر هستیم که این امر، چنین پیشنهادی را یک قدم دیگر به قانون شدن نزدیکتر میکند. با ترنجی همراه باشید.
به گزارش AppleInsider، حق تعمیر، حداقل در قانون اتحادیه اروپا حالا در حال نزدیک شدن به واقعیت است، زیرا آخرین رای تنها با سه رای مخالف حمایت شده بود. به نظر میرسد اتحادیه اروپا طرفدار تعمیرپذیری دستگاههای تلفن همراه است و آنها در تلاش هستند تا این ابتکار عملی و کلیدی این کار برای سال ۲۰۲۲ باشد.
از سال ۲۰۲۰، پیشنهادهایی برای قانون حق تعمیر توسط پارلمان اروپا اندیشیده شده است. با این حال، این بار، این یک خبر بزرگ است، زیرا یک بخش اصلی در قانون پیشنهادی اکنون به رای عمومی رسیده است. تقریبا پارلمان اروپا با ۵۰۹ رای موافق، سه رای مخالف و ۱۳ رای ممتنع در مورد موضوع پیشنهاد کمیسیون اتحادیه اروپا رای موافق داده است. به این ترتیب، قانون حق تعمیر حداقل در کشورهای اتحادیه اروپا به واقعیت نزدیکتر میشود.
اما این پیشنهاد دقیقا چیست؟ در واقع این پیشنهاد اگر ه قانون تبدیل شود، تولیدکنندگان را ملزم میکند که به جای جایگزینی یک محصول آسیب دیده با محصول جدید، محصولاتی را طراحی کنند که عمر بیشتری داشته باشند و قابل تعمیر باشند. این پیشنهاد همچنین بر نیاز به اطمینان از دسترسی بهتر کاربران نهایی و ارائه دهندگان خدمات تعمیرات شخص ثالث به قطعات یدکی و دفترچه راهنما تاکید میکند تا بتوانند مثلا یک آیفون را به سادگی تعمیر کنند.
علاوه بر این، این پیشنهاد همچنین نظر عموم مردم را در این مورد ذکر کرده است. بر اساس دادههای آن، ۷۹ درصد از شهروندان اتحادیه اروپا موافق هستند که تولیدکنندگان باید ملزم شوند تا فرآیند تعمیر دستگاهها را آسانتر کنند یا در صورت خرابی قطعات جداگانه، آنها را تعویض کنند. علاوه بر این، ۷۷ درصد نیز ترجیح میدهند دستگاه خود را تعمیر کنند، نه اینکه آن را کاملا تعویض نمایند.
اما این پیشنهاد به همین جا ختم نمیشود؛ زیرا پیشنهاد مذکور همچنین شامل الزامی برای شرکتها در مورد تمدید ضمانت بیش از دو سال برای برخی دستههای خاص از محصولات است. میتوان گفت که یک دوره تضمین طولانیتر میتواند کاربران را تشویق کند که به جای تعویض کامل دستگاه، به دنبال تعمیر آن باشند. این چیزی است که مارسل کولاجا، عضو پارلمان اروپا و کمیته بازار داخلی و حمایت از مصرف کننده به آن معتقد است.
اگر همه چیز طبق نظر اتحادیه اروپا پیش برود، پیشنهادات حق تعمیر میتواند در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۲ به عنوان یک قانون تصویب شود. همانطور که میدانید، تبدیل شدن یک پیشنهاد به یک قانون، نیازمند مراحل متعددی است، بنابراین در این مرحله هنوز هیچ چیز مشخص نیست و باید منتظر ماند و دید با این پیشنهاد چه اتفاقی میافتد و وقتی به قانون تبدیل شود چه اتفاقی میافتد.
از آن چه که به نظر میرسد، سال ۲۰۲۲ به سالی تبدیل میشود که کاربران میتوانند برخی از تعمیرات وسایل و گجتهای خود را به راحتی انجام دهند. حداقل در آیفونها و حداقل بر اساس برنامهای که اخیرا اعلام شده است، فرآیند Self Service Repair برای کاربران بسیار کاربردی خواهد بود. درست قبل از پایان سال ۲۰۲۱، کوپرتینوییها اعلام کردند که به کاربران اجازه میدهند آیفون و مکهای خود را در سال ۲۰۲۲ تعمیر کنند (به گفته AppleInsider)، اما به جز این اعلامیه، هنوز هیچ چیز دیگری در این مورد منتشر نشده است.
در این اطلاعیه آمده است که برنامه Self Service Repair در سال ۲۰۲۲ با قطعات آیفون ۱۲ و آیفون ۱۳ آغاز خواهد شد و بعدا به مکهایی با تراشههای M1 نیز گسترش خواهد یافت. در ابتدا، این برنامه بر روی قطعات معمولی که ممکن است در آیفون شما نیاز به تعمیر داشته باشند تمرکز خواهد کرد. به عنوان مثال نمایشگر، باتری و دوربین آن، و اجزای اضافی بعدا در سال ۲۰۲۲ در دسترس خواهند بود.
علاوه بر این، اپل کتابچههای راهنمای تعمیر را نیز در دسترس قرار میدهد تا کاربران بتوانند مشکل آیفون خود را خود تشخیص دهند و قطعات و ابزارهای مورد نیاز برای تعمیر را سفارش دهند. البته باید قطعات اصلی را به اپل برگردانید تا بتوانید برای قطعاتی که میخواهید خریداری کنید، اعتباری دریافت کرده باشید.
به گفته PhoneArena، اگرچه تاکنون این برنامه راه اندازی نشده و فقط در ماه نوامبر توسط اپل اعلام شده است، اما امیدواریم که این پیشنهادات حق تعمیر در اتحادیه اروپا به قانون شدن نزدیکتر شوند. زیرا این امر میتواند اپل و سایر تولیدکنندگان را تشویق کند تا بیشتر درباره قابلیت تعمیر محصولات خود فکر کنند. نظر شما در این مورد چیست؟