حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

چاپ و بسته بندی؛ چه تأثیری در بکارگیری فرصت های طلایی صادرات دارد؟

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | مطالب ترنجی

یکی از مهمترین ابزاری که در بازارهای خارجی می تواند معرف برند محصول باشد بسته بندی آن است. امروزه بکارگیری بسته بندی های مدرن همراه با طراحی های ترند و خاص نقش زیادی در جذب مشتری دارند.  پک هایی که بتوانند با محصولات مشابه رقابت کرده و جایگاه خوبی در بازارهای هدف بدست آورند. در واقع بسته بندی محصول مانند یک فروشنده خاموش عمل کرده و کار بازاریابی را برای صاحب محصول انجام می دهد.

یک بازاریاب باید تمامی ویژگی های خاص و مهم کالا را به مشتری معرفی کرده و او را ترغیب به خرید نماید که پک محصول این وظیفه را بر عهده دارد. صادرات محصولات در هر کشور دارای اهمیت خاصی می باشد زیرا بخش بزرگی از درآمد آن کشور است پس باید در کنار کیفیت بالای محصول به بسته بندی آن نیز اهمیت داد و آن را به بهترین نحو تهیه نمود.

انواع بسته بندی صادراتی

بسته بندی ها در دو نوع کارتنی و مقوایی تولید می شوند. البته انواع دیگر از بسته بندی نیز وجود دارد ولی این نوع بسته بندی ها قابل بازیافت بوده، به محیط زیست آسیب نمی رسانند و طرفداران زیادی دارند. انتخاب هر یک از پک های کارتنی و مقوایی بستگی به نوع، ابعاد، وزن محصول و همچنین نظر و سلیقه مشتری دارد.

کارتن ها شامل انواع متفاوت مانند دو لایه (سینگل فیس)، سه لایه، چهار لایه و پنج لایه می باشند، کارتن ها با لایه کمتر برای بسته بندی محصولات سبک و کارتن های 4 لایه و 5 لایه برای پک کردن کالاهای سنگین و بزرگ مورد استفاده قرار می گیرند، هر چقدر لایه های کارتن بیشتر باشد استحکام و مقاومت بالاتری دارد و جنس این لایه ها از ورق مسطح یا لاینر و فلوت می باشد.

جعبه های مقوایی از یک لایه تشکیل شده و دارای ضخامت (گرماژ) مختلف هستند که این ضخامت از 60 الی 500 گرم می باشد. مقواها انواع متفاوت دارند که پرکاربردترین آنها گلاسه، ایندربرد، پشت طوسی و کرافت می باشند که هر کدام با توجه به نوع محصول و سلیقه مشتری انتخاب می گردند. برای قراردادن محصولات صادراتی در جعبه های مقوایی بهتر است از گرماژهای بالا مانند 350 گرم استفاده شود تا در طی مسیر له و دفرمه نشود البته باید گفت این جعبه های مقوایی بعد از تولید باید درون یک کارتن مادر ( کارتن بزرگ) قرار بگیرند تا حمل و نقل آنها آسان شده و زمان زیادی صرف نشود.

بسته بندی کاغذ کرافت (Kraft Paper Packaging) که به آن مقوا کرافت هم گفته میشود با درج چاپ بر روی آن، جعبه ای نسبتا متفاوت با ظاهری نو پا در کنار بسته بندی های مقوایی دیگر، این روزا پر سروصدا کرده است. این نوع جعبه بسته بندی با طرح های متفاوت و رنگ های گوناگون کمی در بین عموم مردم ناشناخته است.

بکارگیری بسته بندی مناسب در صادرات می تواند تأثیر بسزایی در بالا رفتن آمار فروش محصولات صادراتی داشته باشد. هر تولیدکننده برای ارسال محصولاتش به کشورهای دیگر باید مواردی را در نظر بگیرد از جمله آنها نظر و سلیقه مردم کشور مقصد، مقاومت و استحکام پک نسبت به مسیری که باید ارسال شود، ایجاد استانداردهای بسته بندی و بسیاری موارد دیگر که در ماندگاری محصول در بازارهای خارجی نقش دارند.

آمار صادرات کشورمان در سال 1400 از مرز 45 میلیارد دلار گذشت که علاوه بر کیفیت خوب محصول، مطمئناً بسته بندی نیز در این آمار نقش مهمی بر عهده داشته است. بیشترین صادرات ایران به کشورهایی مانند عراق، ارمنستان، آذربایجان و … می باشد.

با شروع جنگ روسیه و اوکراین نیز فرصت های صادرات محصولات ایرانی بیشتر شد زیرا اوکراین اکثر محصولات کشورهای همسایه ایران را مانند عراق تأمین می کرد که با شروع جنگ قادر به این کار نیست بنابراین، ایران به دلیل داشتن مرز طولانی زمینی می تواند از فرصت پیش آمده استفاده کرده و انواع محصولات را به این کشور ارسال کند هر چند که ایران در گذشته نیز کالاهای زیادی به عراق صادر می کرد ولی هم اکنون می تواند طیف مرسولات خود را گسترده تر کند.

طراحی و چاپ بسته بندی های صادراتی

طراحی و چاپ جعبه های صادراتی یکی از مهمترین اصول در تهیه بسته بندی صادراتی است، چاپ های رایج در تولید جعبه و کارتن فلکسو و افست نام دارند که هر کدام با توجه به نوع بسته بندی مورد استفاده قرار می گیرند.

چاپ فلکسو شامل یک یا دو رنگ بوده که بصورت مستقیم روی کارتن های سفید و قهوه ای انجام می شود، ولی در مورد چاپ افست چنین امکانی وجود ندارد و نمی توان آن را مستقیماً روی کارتن چاپ کرد بنابراین آن را روی مقوا انجام داده، سپس مقوای چاپ شده را توسط دستگاه روی کارتن می چسبانند که با این روش کارتن لمینت می شود.

کارتن های فلکسویی و لمینتی را می توان برای عرضه محصولات صادراتی استفاده کرد ولی به دلیل تنوع رنگ در چاپ افست و وضوح بیشتر این چاپ بر روی مقوا، جعبه های لمینتی گزینه بهتری برای بسته بندی محصولات صادراتی می باشند.

در موضوع صادرات حتما باید بدانید مردم کشور هدفتان چه سلیقه و نظری دارند، چه رنگ هایی برایشان نماد ملی بوده و چه طرح هایی را می پسندند، دانستن این موارد کمک خوبی برای تولید جعبه و کارتن صادراتی می باشد. پک هایی که نزدیک به سلیقه و فرهنگ مردم کشور هدف باشند جذابیت بیشتری برای مشتریان داشته و آنها را ترغیب به خرید می کنند. اگر می خواهید در میان رقبا، خاص و منحصر به فرد باشید به انتخاب طرح و رنگ جعبه تان توجهی ویژه کنید، اطلاعات خود را راجع به طرح های جدید و مدرن بسته بندی بالا ببرید تا با دانش بیشتر پک محصولتان را انتخاب نمایید.

استفاده از رنگ های ترند، امروزه کاربرد زیادی دارند، این رنگ ها را با توجه به نوع محصولات بکار ببرید و سپس طرح های خاص را بر روی این رنگ ها پیاده کنید. سعی کنید از مدل های تکراری جعبه و کارتن استفاده نکنید، مدل های جدید متناسب با نوع محصولتان که قابل تولید باشند انتخاب کنید. همه مشتریان به نوع بسته بندی اهمیت می دهند و در اولین نگاه جذب جعبه ای می شوند که تولیدکننده برای آن وقت و هزینه صرف کرده و آن را متمایز از بقیه پک های بسته بندی کرده است.

چه بسا بسیاری از خریدها ناخواسته بوده و قصد قبلی برای خرید وجود نداشته است و تنها زیبایی و ظرافت بسته بندی سبب فروش آن شده است. در مورد محصولات صادراتی، ارائه بسته بندی زیبا و جذاب اهمیت بیشتری پیدا می کند زیرا صادرات محصولات علاوه بر ایجاد درآمد بیشتر برای هر کشور و تولیدکننده محصول، بازار رقابتی شدیدی داشته که هر صاحب محصول باید تلاش کند تا در این بازار ماندگار شده و جایی در میان مشتریان پیدا کند.

توجه به کیفیت محصول و بکارگیری بسته بندی که بخوبی برای کالا بازاریابی کند نقش مهمی در بالا بردن آمار صادرات هر کشور دارد، توجه به صنعت بسته بندی و گسترش آن همراه با متدهای روز دنیا لازمه کار هر دولت می باشد تا در امر صادرات بتواند پیشرفت کرده و فروش محصولاتش در کشورهای دیگر جایگاه خوبی پیدا کند. جهت مشاوره و خرید چاپ و طراحی بسته بندی میتوانید به شرکت های همچون کارتن سازی آوین پک، زرین کارتن، شرکت کارتن پک و یا شرکت کارتن ساز تماس حاصل نمایید.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
واحد تبلیغات