حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

مدیرعامل سیگنال: امنیت تلگرام بسیار ضعیف بوده و حتی از فیس بوک نیز کمتر است!

نوشته

2 سال قبل | یک دیدگاه | امنیت، شبکه‌های اجتماعی

تلگرام تاکنون به‌واسطه‌ی امنیت آن از بسیاری از جهات پیام‌رسان قابل‌اطمینان‌تری به‌ویژه درمقایسه با فیس بوک و واتس اپ درمیان کاربران شناخته می‌شد. پیام‌رسان دیگری که ویژگی‌های امنیتی بالا را ارائه می‌دهد، سیگنال می‌باشد که تا حدودی مشابه تلگرام بوده اما کمتر شناخته شده است. با این حال، این‌گونه به‌نظر می‌رسد که شهرت تلگرام برای ارائه هر سطحی از امنیت سایبری، بیش‌ازحد اغراق‌آمیز است؛ واقعیتی که توسط بنیان‌گذار سیگنال، Moxie Marlinspike، در این هفته تأکید شده است.

ضعف امنیت تلگرام

مارلین اسپایک با انتقاد از این تصور که تلگرام تمامی پیام‌ها را به‌صورت رمزگذاری end-to-end ارائه می‌دهد، ایرادات زیادی را در مورد یکی از بزرگ‌ترین رقبای سیگنال وارد کرد:‌ «پیام‌هایی که از طریق تلگرام ارسال می‌شوند به شکل اصلی یا متن ساده، بدون هیچ‌گونه رمزگذاری برای محافظت از داده‌های شخصی کاربر، به‌صورت مشترک در سرورهای تلگرام ذخیره می‌شوند.»

وی در ادامه عنوان کرد که در این زمینه حتی فیس بوک مسنجر و واتس اپ نیز حریم‌خصوصی بهتری نسبت به تلگرام ارائه می‌دهند. هر دوی این برنامه‌ها که توسط شرکتی که اکنون با نام متا تغییر نام داده اجرا می‌شوند، حداقل رمزگذاری سرتاسری را برای همه پیام‌های متنی ارسال‌شده ازطریق پلتفرم‌هایشان ارائه می‌کنند.

تلگرام تمام داده‌هایی که ازطریق این برنامه در فضای ابری ارسال می‌شود را در قالبی آشکار شامل متون، رسانه و مخاطبین به‌صورت کاملا سطحی و پیش پا افتاده ذخیره می‌کند.

ضعف امنیت تلگرام

ضعف امنیت تلگرام

این واقعیتی است که حتی با استانداردهای فیس بوک که به‌دلیل عدم توجه به حریم‌خصوصی شخصی شناخته شده است، غیرقابل‌قبول تلقی می‌شود. «فیس بوک مسنجر حداقل پروتکل رمزگذاری استاندارد end-to-end را برای داده‌های ذخیره‌شده در سرورهای خود ارائه می‌دهد. با این حال، هر کسی که به سرویس‌های تلگرام دسترسی داشته باشد، به‌طور مستقیم به کل پایگاه داده‌های محافظت‌نشده کاربران دسترسی دارد.»

همان‌طور که در گزارش منتشرشده توسط Winfuture آمده است، برنامه تلگرام اساساً یک پنجره باز به سمت سرورها است که تمام تاریخچه‌ای را که قبلاً روی پلتفرم بوده، ذخیره می‌کند و همه‌چیز را برای کاربر خصوصی به‌همان اندازه برای اپراتورهای سرور در طرف دیگر، قابل‌مشاهده می‌کند و برای دسترسی مستقیم به هیچ تلاش اضافی نیاز ندارد.

نکته اینجاست که اگر کسی مانند یک هکر یا حتی مرجعی که به شما اتهامی وارد کرده است، علاقه‌ای به جاسوسی از پیام‌های شخصی شما در تلگرام داشته باشد، به‌راحتی می‌تواند این کار را انجام دهد. بیان‌گذار سیگنال اولین کسی نیست که شهرت دروغین تلگرام و روش‌های عملکرد آن را به هر طریقی آشکار می‌کند.

بنابراین، اگر ردپایی از امنیت ضعیف تلگرام وجود دارد، بهتر است یک بار برای همیشه آن را حذف کنید. حتی فیس بوک مسنجر برای وظیفه پیام‌رسان آنلاین شما، بهتر عمل خواهد کرد.

دیدگاه شما پیرامون اظهارنظر مؤسس و مدیرعامل سیگنال در انتقاد از امنیت ضعیف تلگرام برخلاف ادعاهای خود این پیام‌رسان چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ali karimi

سلام، بعد این همه سال یکی در اومده میگه تلگرام امنیت نداره، خب تا حالا کجا بودی، اابته خب این تخصص من یا خیلی های دیگه نیست بگیم که درسته این حرف یا نه، ولی دیگه فکر نکنم دیگه اینقدرضعیف و پیش پا افتاده باشه امنیت تلگرام

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی