حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

کوالکام Snapdragon G3x Gen 1 برای کنسول‌های دستی به‌همراه کیت توسعه ریزر رسماً معرفی شد

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | پردازشگرها، کوالکام

بهترین گوشی‌های هوشمند گیمینگ اندرویدی فعلی، از چیپست اسنپدراگون برای تأمین قدرت خود استفاده می‌کنند؛ اما کوالکام به‌تازگی، بازار مرتبطی را شناسایی کرده است که درحال‌حاضر تراشه‌های مخصوص به خود را ندارد؛ کنسول‌های بازی دستی. دستگاه‌هایی مانند Nintendo Switch و Steam Deck که بین گوشی‌های هوشمند و کنسول‌های خانگی مانند پلی‌استیشن و ایکس‌باکس قرار گرفته و با توجه به عملکرد نسبت به اندازه جمع‌وجورشان، اخیرا مورد استقبال گیمران واقع شده‌اند. چیپست Snapdragon G3x Gen 1 کوالکام، یک پلتفرم مبتنی‌بر اندروید است که به شما امکان می‌دهد بازی‌های این سیستم‌عامل را اجرا کرده، به استریم بازی‌ها از کنسول و یا رایانه شخصی پرداخته یا از طریق سرویس‌های ابری، به‌صورت کلود به بازی بپردازید.

کوالکام Snapdragon G3x Gen 1

این تراشه برای اجرای «همه بازی‌های اندروید» و همچنین عناوین مرتبط با فضای ابری مانند Xbox Game Pass ،Steam Remote Play و یا پخش استریم ازطریق کنسول خانگی/رایانه شخصی طراحی شده است.

کوالکام قصد دارد به توسعه‌دهندگان پلتفرمی را اهدا کند که آن‌ها بتوانند ابتدا برای آن محتوا تولید کرده و پس از آن از سازندگان دعوت کنند تا کنسول‌های دستی مخصوص خود را برای گیمرها عرضه کنند. به‌همین‌منظور، کوالکام با Razer، به‌عنوان برندی پیش‌رو در زمینه ارائه عناوین مخصوص بازی، برای ایجاد کیت توسعه دستی Snapdragon G3x همکاری کرده است.

بنابراین، اولین دستگاه مجهز به اسنپدراگون G3x Gen 1، یک کیت توسعه‌دهنده ساخته‌شده توسط Razer می‌باشد که البته هیچ قصدی برای فروش کیت به‌عنوان یک دستگاه مصرفی برای کاربران وجود نداشته و درعوض، این یک پلتفرم مخصوص توسعه و نمایشی ازآنچه می‌توان با تراشه Snapdragon G3x Gen 1 انجام داد، ساخته شده است.

کیت توسعه‌دهنده ریزر

کیت توسعه‌دهنده ریزر

این کیت توسعه‌دهنده، نمایشگر 120 هرتزی HDR OLED داشته که توسط پردازنده گرافیکی انحصاری Adreno هدایت می‌شود. هدف استفاده از چنین گرافیکی، ارائه تجربه 4K تا ۱۴۴ فریم‌برثانیه است و سیستم آن از خنک‌کننده فعال برای اطمینان از عملکرد ثابت خود استفاده می‌کند. همچنین، ماهیت این کیت بدین صورت است که درایورهای گرافیکی قابل بروزرسانی هستند (احتمالاً از طریق گوگل پلی استور).

یک باتری 6000 میلی‌آمپرساعتی در این کیت تعبیه شده است. البته، هر تولیدکننده‌ای، احتمالاً قادر خواهد بود تا ظرفیت باتری و قابلیت‌های شارژ سریع را با توجه به نیاز خود، به‌صورت جداگانه پیکربندی کند. این دستگاه همچنین با درنظر گرفتن ارگونومی خاص، برای استفاده از هر دو دست طراحی شده است تا بتوان از آن برای پرداختن طولانی‌مدت به بازی‌ها استفاده کرد.

درحال‌حاضر کوالکام بر روی اندروید به‌عنوان سیستم‌عاملی برای هدایت پلتفرم جدید G3x تمرکز کرده است. این چیپست اما، برای پشتیبانی از پلتفرم‌های دیگر مانند SteamOS و سایر موارد نیز باز می‌باشد، اما درحال‌حاضر اکثر بازی‌ها تنها بر روی اندروید قابل اجرا بوده و بیشتر آن‌ها از کنترل‌های صفحه لمسی استفاده می‌کنند، بنابراین کوالکام با شرکتی که متخصص در زمینه تبدیل کنترل‌های روی صفحه به جوی‌استیک‌ها، دکمه‌ها و کلیدهای سخت‌افزاری می‌باشد، شریک شده است.

مشخصات کوالکام Snapdragon G3x Gen 1

مشخصات کوالکام Snapdragon G3x Gen 1

پلتفرم G3x به‌صورت بومی از کنترلرها پشتیبانی کرده و برخی از ویژگی‌های پیشرفته مانند هپتیک دوگانه را نیز ارائه می‌دهد. همچنین، درحالی‌که هدف این است که بیشتر بازی‌ها بر روی خود دستگاه اجرا شوند، استریم بازی ازطریق سایر دستگاه‌ها نیز پشتیبانی مي‌شود.

بازی موردنظرتان چه از رایانه شخصی یا کنسول خانگی شما پخش شود و چه از یک سرویس ابری مانند Xbox Game Pass، چیپست G3x Gen 1 از ویژگی‌های اتصال Snapdragon به‌منظور ارائه Wi-Fi 6E برای اتصال سریع و تأخیر کم در خانه و مودم 5G mmWave برای پرداختن به بازی در خارج از خانه و درحال حرکت، پشتیبانی می‌کند.

G3x دارای پلتفرم Snapdragon Sound کوالکام بوده که برای بهبود کیفیت صدا در هنگام گوش دادن به موسیقی با هدفون‌های بی‌سیم پشتیبانی‌شده، طراحی شده است. همچنین یک وب‌کم ۵ مگاپیکسلی با وضوح 1080p در جلوی این کیت وجود دارد، بنابراین استریمرها می‌توانند بدون نیاز به سخت‌افزار اضافی، به پخش محتوای خود در فضای وب بپردازند.

علاوه‌بر کنسول‌های دستی، کوالکام بیان می‌کند که این چیپست برای استفاده در کنسول‌های میکرو، ست‌تاپ باکس‌ها و تلویزیون‌های هوشمند نیز بکار می‌رود. کیت توسعه‌دهنده از DisplayPort ازطریق USB-C پشتیبانی می‌کند تا بتواند به تلویزیون 4K خروجی دهد. پورت USB-C همچنین می‌تواند برای تأمین انرژی هدست‌های AR/VR مورداستفاده قرار گیرد. به یک هدست سبک‌وزن فکر کنید که تنها شامل یک نمایشگر بوده، درحالی‌که یک دستگاه مجهز به تراشه G3x در جیب شما قرار دارد و تمام قدرت محاسباتی را برای یک تجربه واقعیت افزوده/مجازی قابل‌حمل فراهم می‌کند.

کوالکام Snapdragon G3x Gen 1

کوالکام Snapdragon G3x Gen 1

توسعه‌دهندگان علاقه‌مند برای دریافت این کیت، می‌توانند از روز چهارشنبه ازطریق وب‌سایت Razer ثبت‌نام کنند. با این حال، این یک دستگاه تحت برند ریزر محسوب نمی‌شود و Justin Cooney، مدیر مشارکت‌های جهانی ریزر در بیانیه‌ای اعلام کرده است:

“این یک محصول سخت‌افزاری Razer نیست. کیت توسعه‌دهنده Snapdragon G3x درحقیقت یک دستگاه متعلق به کوالکام است. با همکاری کوالکام در این مشارکت، هدف ما این است که ناشران و توسعه‌دهندگان بیشتری را به میز مذاکره آورده و به چشم‌انداز مشترک خود برای ایجاد آینده بازی‌های قابل‌حمل دست یابیم.”

بازی‌های موبایلی درحال‌حاضر بیش از نیمی از درآمد صنعت بازی‌ها را به‌خود اختصاص داده‌اند. این بدان معناست که بازی‌های موبایل امسال، حدود ۹۰ میلیارد دلار درآمد خواهند داشت و کوالکام نیز، از طرفداران پروپاقرص این حوزه به‌شمار می‌رود؛ اما اکنون قصد دارد یک پلتفرم اختصاصی برای یک تجربه دستی از کنسول‌ها را فراهم کند.

درگذشته و همچنین در سال‌های اخیر، کنسول‌های دستی زیادی وجود داشته‌اند، اما تنها یکی از آن‌ها به موفقیت واقعی دست پیدا کرده است؛ نینتندو سوییچ. با این حال، کنسول‌های دستی ممکن است به یک پلتفرم جدید و بزرگ برای سازندگان گوشی‌های هوشمند نیز تبدیل شوند.

نظر شما چیست؟ آیا چیپست جدید کوالکام برای استفاده در کنسول‌های دستی مجهز به سیستم‌عامل اندروید را محصولی موردنیاز دانسته و یا آن را صرفا نسخه دیگری از تراشه پرچمدار مخصوص گوشی‌های هوشمند این شرکت قلمداد می‌کنید؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی