به نظر میرسد ویروس کرونا در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۱ به شدت به بازار گوشی های هوشمند ویتنام ضربه زده است. میزان فروش تلفن های هوشمند، نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۸ درصد کاهش یافته است. این کاهش محسوس ناشی از محدودیت های مربوط به ویروس کرونا، تعطیلی و بسته شدن مغازه ها و مراکز خرید بوده است. با این حال، سامسونگ در این شرایط نیز توانسته سهم خود را افزایش دهد و به پرفروشترین برند گوشی های هوشمند در بازار ویتنام تبدیل شود.
سامسونگ در پایان سه ماهه سوم سال ۲۰۲۱، دقیقا در زمانی که محدودیت های کرونایی شدیدی در ویتانام وجود داشت. و بسیاری از برند ها شاهد کاهش سهم فروش خود در این بازار بودند، توانست به پرفروشترین برند بازار تلفنهای هوشمند ویتنام تبدیل شود. اکنون سامسونگ ۴۹ درصد از بازار این کشور را در اختیار دارد. این موضوع به معنی آن است که نیمی از تمام گوشیهای هوشمندی که در سه ماهه سوم سال میلادی جاری به ویتنام در ویتنام به فروش رسیدند، توسط سامسونگ تولید شدند. و تقریباً هیچ شرکتی توان رقابت با سامسونگ در بازار مذکور را نداشته است.
این غول فناوری کره ای، در طی یک سال سهم بازار خود را از ۳۶ درصد به ۴۹ درصد افزایش داده است. در همین حال، رقبای چینی مانند اوپو، شیائومی و ریلمی به طور پیوسته سهم بیشتری از بازار را در طول سال ۲۰۲۱ از دست دادهاند. سهم اوپو در بازار ویتنام کاهش کمی داشته و از ۲۰ به ۱۹ درصد رسیده است. با آنکه فروش جهانی شیائومی مطلوب است و همچنین پرفروش ترین برندبازار گوشی های هوشمند هند نیز هست. اما در ویتنام عملکرد این شرکت اصلا خوب نبوده است. سهم شیائومی طی یک سال از ۱۷ به ۱۳ درصد کاهش پیدا کرده است.
بر اساس تحقیقات کانترپوینت و مطابق با گزارشSamMobile، سامسونگ مانند سایر مناطق در سه ماهه سوم سال میلادی جاری، در ویتنام نیز به لطف گوشی های هوشمند ارزان قیمت خود، موفقیت خوبی به دست آورده است. به عنوان مثال تقاضای بالایی برای گلکسی A12، گلکسی A03s و گلکسی A22 وجود دارد.
در بخش فروش آنلاین، اما مطابق انتظار شیائومی پیشتاز میزان فروش است. و پس از آن سامسونگ قرار گرفته. سامسونگ با خرده فروشی Lazada شریک شده و به کمک این شرکت توانسته میزان فروش آنلاین خود را نیز افزایش دهد. اگر به طور دقیق تر نگاهی به آمار بیاندازیم، شیائومی با ۳۶ درصد و سامسونگ با ۳۳ درصد اولین و دومین برند پرفروش آنلاین هستند.
نظر شما چیست؟ علت موفقیت سامسونگ در بازار ویتنام معلول چه عواملی است؟