حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

آیا امتیاز اعتباری هر شخص بر اساس سوابق جستجوی او خواهد بود؟

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | اخبار، امنیت، مرورگر

هر فرد، هویت و شخصیت مختص به خود را دارد. برخی از کشورها مانند آمریکا، دارای موضوعی مهم به نام “امتیاز اعتبار” یا “Credit Score” هستند. شما می‌توانید به وسیله امتیاز اعتبار خود، وام بگیرید، شرکتی را تأسیس کنید و از امتیازات شهروندی خود استفاده کنید. اما بر اساس بسیاری از گزارشات، دولت‌ها از طریق اینترنت سوابق هر فرد را بررسی خواهند کرد. اما آیا برای اعطای امتیاز اعتباری، سوابق جستجو نیز مورد بررسی قرار می‌گیرند؟

امتیاز اعتباری و ارتباط آن با سوابق فضای مجازی

ما در ترنجی، کم‌تر از چنین موضوعی صحبت کرده بودیم. به نقل از Howtogeek، سوابق اینترنت یک موضوع مهم هستند. آیا خوب نیست که سوابق اینترنت شما، جزوی از امتیاز اعتباری شما باشند؟ خب، این چیزی است که تعدادی از محققان صندوق بین المللی پول پیشنهاد کرده‌اند! در آینده، احتمالاً خواندن مطالب ترنجی یک امتیاز مثبت در سوابق اعتباری شما محسوب می‌شود! 😅

اما در واقع از چه چیزی صحبت شده است؟ به طور دقیق، سیستم امتیازدهی اعتباری در ایالات متحده آمریکا، بر اساس داده‌هایی مانند میزان اعتبار شما، دفعاتی که از اعتبار خود استفاده کرده‌اید، تعداد حساب‌های شما و تعداد بارهایی که در پرداخت‌های دولتی تأخیر داشته‌اید عمل می‌کند. اما محققان صندوق بین المللی پول، در مورد فراتر رفتن از این مرزها صحبت می‌کنند. جدا از این‌ها، امتیازدهی معمول، شهروندانی که سابقه کسب امتیاز اعتبار را ندارند با مشکل مواجه می‌کند و افراد بیشتری ممکن است دچار ریسک اعتباری بشوند. حتی اگر سوابق شما خوب به نظر برسند، این مشکلات محتمل هستند. اما اجازه بدهید تا به توضیحاتی که محققان صندوق بین المللی پول در وبلاگ خود ارائه داده‌اند بپردازیم:

سازمان Fintech این معضل را با در نظر گرفتن برخی از داده‌های غیر مالی، حل می‌کند. نوع مرورگر و سخت افزار قابل دسترسی برای استفاده از اینترنت، سابقه جستجوها و خریدهای آنلاین، همگی جزوی از این قاعده هستند. در استاد تحقیقاتی اخیری که این منابع جایگزین بررسی شده‌اند، از یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی استفاده شده است. این روش از ارزیابی، اغلب برتر از روش‌های سنتی ارزیابی اعتباری افراد است و می‌توانند با بررسی سوابق، امتیاز اعتبار بیشتری به کارگران غیر رسمی، خانوارها و افراد روستایی بدهد.

در نتیجه این اظهارات، در آینده‌ای نزدیک ممکن است خریدهای آنلاین شما، سوابق جستجوهایتان و حتی دستگاهی که استفاده می‌کنید، ملاکی برای امتیازدهی اعتباری شما باشند. تمام این‌ها، به وسیله یک الگوریتم هوش مصنوعی مورد بررسی قرار خواهند گرفت. به عنوان مثال، اگر شما به جای یک آیفون، از گوشی هوشمند اندرویدی ارزان قیمت و یا از فایرفاکس به جای کروم استفاده کنید، احتمالاً امتیاز اعتباری منفی را دریافت خواهید کرد!

به هر حال، این اولین باری نیست که پیشنهاد بررسی سوابق آنلاین فرد برای نمره دهی اعتباری مطرح می‌شود. به عنوان مثال، در سال ٢٠١٣، شرکت‌ها پیشنهاد کرده بودند تا از دوستان فیسبوکی شما به عنوان یک اهرم برای نمره دهی اعتباری استفاده کنند! توجه داشته باشید که تمام این‌ها، در حد پیشنهاد هستند و عملی نشده‌اند. امتیاز اعتبار شما، همچنان با روش‌های قبلی سنجیده می‌شوند. سیستم‌های نمره دهی اعتباری، بسیار پیچیده‌تر از آن هستند که مردم آن را تصور می‌کنند. در آمریکا، شما سه شرکت بزرگ گزارش اعتباری را در اختیار دارید: Experian و Equifax و Transunion. این گزارشات، حاوی اطلاعات مهمی از اعتبار شما هستند.

در هر صورت، بانک یا شرکتی که اعتبار می‌دهد، ممکن است سیاست‌های خود را برای در نظر گرفتن داده‌ها و امتیاز اعتبار شما به کار بگیرد. عوامل دیگری نیز ممکن است شامل شوند. به طور مثال، شرکت LexisNexis داده‌هایی را به شرکت‌ها ارائه می‌دهد که ممکن است بخواهند از آن‌ها برای تصمیم گیری استفاده کنند. این اطلاعات، شامل مواردی همچون مجوزهای حرفه‌ای شخص، دارایی‌ها و داده‌های عمومی هستند. این راه، برای شناسایی اعتبار افرادی که پرونده اعتباری نازکی دارند به کار گرفته می‌شود.

نظر شما در مورد این پیشنهاد چیست؟ از آن استقبال می‌کنید یا خیر؟ موافق اضافه شدن این طرح هستید؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
نیما جلالی
رو نوک قله ☝️