حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

علت گرمای وسایل برقی اطراف ما در طول شبانه روز چیست

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | سخت‌افزار

در طول روز همواره ممکن است با مسئله گرم شدن وسایل برقی مختلف خود روبرو شویم. این مسئله اکنون برای ما خیلی عادی شده است. اما علت گرمای وسایل برقی اطراف ما چیست؟ چرا این وسایل هنگام استفاده، درگیر مسئله افزایش دما می‌شوند؟ در ادامه با ترنجی همراه باشید تا به بررسی این موضوع بپردازیم.

معضلی نفس گیر به نام گرمای وسایل برقی

امروزه وسایل الکترونیکی در ابعاد گسترده‌ای درون زندگی ما به ایفای نقش می‌پردازند و به نحوی زندگی ما را اداره می‌کنند. ما ساعت‌ها به گشت و گذار در اینترنت، انجام بازی و سرگرمی و گپ زدن با دوستان به وسیله لپ‌تاپ، تلفن همراه و تبلت خود می‌پردازیم. بیشتر ما متوجه این نکته شده‌ایم که این دستگاه‌ها پس از مدتی فعالیت، داغ شده و گاهی حتی منجر به عواقب جدی و جبران ناپذیری خواهند شد. در یوتیوب ده‌ها ویدیو را می‌توانید ببینید که راهکارهای دیوانه‌واری را برای کاهش دمای دستگاه یا جلوگیری از افزایش آن انجام می‌دهند.

اگر کنجکاو هستید و می‌خواهید بفهمید که چرا ابزارهای الکترونیکی همیشه هنگام کار داغ می‌شوند اما خنک نمی‌شوند و دمای آن‌ها کاهش نمی‌یابد، با یک جستجو در گوگل خواهید فهمید این احتمال وجود دارد که پورت‌های دستگاه توسط گرد و غبار پوشانده شده و یا اینکه فن خنک‌کننده به درستی کار نمی‌کند، متاسفانه پاسخ سوال ما این نیست.

گرافن، جدیدترین فناوری هوآوی برای مدیریت گرمای تولیدی در گوشی‌های هوشمند

حق اختراع موبایل منعطف موتورولا با لولا گرمایشی منتشر شد

 

چرا دستگاه‌های الکترونیکی هنگام شروع به کار داغ می‌شوند؟ علت گرمای وسایل برقی چیست؟

در اینجا باید یک توضیح مختصر ارائه کرد. وب سایت خبری HowThingsWork، در گزارشی می‌گوید اول از همه دما میانگین انرژی جنبشی فعال در ذراتی است که کلیت یک ماده را تشکیل می‌دهند. ذرات موجود در یک جسم گرم، دارای انرژی جنبشی بالاتری نسبت به یک جسم سرد هستند. در یک روز سرد زمستانی هنگامی که از خانه خارج می‌شویم احساس سرما می‌کنیم، دلیل این مسئله آن است که مولکول‌هایی که پوست ما را تشکیل می‌دهند، در اثر تماس با هوا انرژی جنبشی خود را از دست می‌دهند. از طرفی دیگر، مولکول‌های پوست ما در اثر تماس با هوای گرم، انرژی جنبشی بیشتری به دست آورده و این باعث می‌شود تا احساس گرما کنیم.

علت گرم شدن وسایل برقی

موادی که ابزارهای الکترونیکی ما را تشکیل می‌دهند، فلزات و نیمه‌ هادی‌ها هستند. در برخی از این ابزارهای الکترونیکی، الکترون‌ها از اتم‌ها جدا می‌شوند. هنگامی که یک دستگاه را روشن می‌کنیم، نیروی الکتریکی ایجاد شده توسط باطری، الکترون‌ها را به حرکت کردن سوق می‌دهند. بدین ترتیب اطلاعاتی را از بخشی به بخش دیگر رسانده و صدا و تصویر ایجاد می‌شود.

علت گرم شدن وسایل برقی

دستگاه تهویه هوا پوشیدنی سونی Reon را ببینید: آماده برای موج گرمای بعدی

مفهوم میانگین مسیر آزاد چیست؟

هنگامی که الکترون‌ها در فلزات یا نیمه‌ هادی‌های یک دستگاه الکترونیکی حرکت می‌کنند برخورد با یون‌های جامد اجتناب ناپذیر است. به میانگین مسافتی که الکترون می‌تواند بین دو برخورد متوالی طی نماید، میانگین مسیر آزاد گفته می‌شود. در طی این مسافت، الکترون‌ها شتاب گرفته و انرژی بیشتری را کسب می‌کنند. هنگام برخورد، الکترون‌ها انرژی به دست آمده از میدان الکتریکی را به یون‌های مثبت تبدیل می‌کند. سپس آن‌ها را با شدت بیشتری خواهد لرزاند. در نتیجه جسم سخت و جامد داغ‌تر می‌شود. از سویی انرژی جنبشی موجود در یون‌ها هرچه بیشتر شود، درجه حرارت نیز بالاتر خواهد رفت.

در واقع چنین برخوردهایی به دلیل مقاومت الکتریکی مواد است، هرچه برخوردها بیشتر شود، مقاومت مواد نیز بیشتر می‌شود. اگر بخواهیم مشکل گرمایش دستگاه‌ها را از بین ببریم، به مواد جدیدی نیاز خواهیم داشت. موادی که در آن الکترون‌ها کاملا آزاد باشند و هیچ برخوردی بین این الکترون‌ها و یون‌ها صورت نگیرد. البته چنین موادی وجود دارند که به آن‌ها ابررسانا گفته می‌شود، متاسفانه کارایی ابررساناها فقط در دماهای بسیار پایین امکان‌پذیر است.

 

نظر شما در این مورد چیست؟ آیا تا کنون با مسئله گرمای بیش از حد گجت‌های خود روبرو شده‌اید؟ راهکار شما برای کاهش دمای وسایل برقی چیست؟ به جز موارد گفته شده، به نظر شما علت گرمای وسایل برقی چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان