حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

بسته شدن حساب های کاربری دولت افغانستان توسط گوگل برای جلوگیری از نفوذ طالبان

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | اخبار، سیاست، گوگل

شرکت آمریکایی گوگل، اخیر در پی اتفاقات اخیر افغانستان اخیرا در اظهار نظر جدیدی کرده است. گوگل می‌گوید که حساب‌های مرتبط با دولت افغانستان را به صورت موقت مسدود خواهد کرد. این شرکت می‌گوید که وضعیت کشور افغانستان را تحت نظر دارد. همچنین اقدامات موقتی برای تامین امنیت حساب‌های مربوط به دولت افغانستان را انجام می‌دهد. به گفته این شرکت، هدف از بسته شدن حساب های کاربری دولت افغانستان توسط گوگل، جلوگیری از دسترسی گروه طالبان به ایمیل‌های آن است. در ادامه با ترنجی همراه باشید.

بسته شدن حساب های کاربری دولت افغانستان توسط گوگل

گوگل اخیرا به صورت موقت، تعداد نامشخصی از حساب‌های ایمیل دولت افغانستان را مسدود کرده است. زیرا نگرانی‌هایی در مورد درز اطلاعات باقیمانده از مقامات سابق دولت این کشور و شرکای بین‌المللی آن‌ها وجود دارد.

در چند هفته اخیر، پس از تصرف سریع افغانستان توسط طالبان و فروپاشی دولت آن که تحت حمایت آمریکا بود، اکنون گزارش‌هایی نشان می‌دهد که چگونه داده‌های بیومتریک ممکن است توسط طالبان در جهت حذف و نابودی دشمنان این گروه، مورد سوء استفاده قرار گیرد. در بیانیه‌ای که روز جمعه توسط گوگل منتشر شد، این شرکت مسدود شدن حساب‌های ایمیل دولت افغانستان را تایید کرد. این شرکت در ادامه افزود که چنین اقداماتی را به صورت موقت و برای تامین امنیت حساب‌های مربوطه انجام داده است.

آنجلینا جولی به اینستاگرام پیوست و اولین پست وی در حمایت از افغانستان است

گزارش رویترز در این زمینه چیست؟

به نقل از gadgets.ndtv، یکی از کارمندان دولت سابق افغانستان به خبرگزاری رویترز گفته است که طالبان به دنبال دریافت ایمیل‌های مرتبط با مقامات سابق این کشور است. این کارمند همچنین اشاره کرده است که طالبان از او خواسته تا اطلاعات ذخیره شده بر روی سرورهای وزارتخانه‌ای که قبلا در آن جا مشغول کار بوده است را حفظ کرده و در اختیار آنان قرار دهد.

این کارمند می‌گوید اگر این کار را انجام می‌دادم، نتیجه بسیار خطرناکی داشت. زیرا این گروه به داده‌ها و اطلاعات مهمی در وزارتخانه قبلی، دسترسی پیدا می‌کرد. اما این کارمند از انجام چنین کاری خودداری کرده و از آن زمان مخفی شده است. رویترز نیز به دلیل رعایت ملاحظات امنیتی، هویت این کارمند و وزارتخانه‌ای که این کارمند در آن کار کرده را فاش نکرده است.

در این زمینه، گزارش‌های دریافتی و سوابق ثبت شده‌ای به صورت عمومی منتشر شده است. دولت افغانستان و بیش از بیست نهاد دولتی این کشور از سرورهای گوگل برای مدیریت ایمیل‌های رسمی استفاده کرده‌اند. وزارتخانه‌هایی همچون دارایی، صنعت، آموزش عالی و معادن نیز از این قاعده مستثنی نیستند. بر اساس این گزارش‌ها دفتر ریاست جمهوری این کشور و برخی از نهادهای محلی نیز از سرورهای گوگل استفاده کرده‌اند.

بسته شدن حساب های کاربری دولت اففانستان

 

خطرات دسترسی طالبان به این اطلاعات چیست؟

دسترسی به داده‌ها و پایگاه‌های اطلاعاتی رسمی این کشور و همچنین ایمیل‌های آن مسئله بسیار حساسی است. زیرا می‌تواند موجب درز اطلاعات بسیار مهمی درباره کارکنان سابق دولت و وزیران سابق شود. همچنین پیمانکاران دولتی، متحدان قبیله‌ای و شرکای خارجی افغانستان از این قاعده مستثنی نیستند.

چاد اندرسون (Chad Anderson)، محقق امنیتی شرکت اطلاعاتی Domain Tools است. وی درباره اینکه هر وزارتخانه از کدام پلتفرم ایمیلی استفاده می‌کند، به رویترز اطلاعت مهمی را ارائه داده است. به گفته وی، این مسئله ممکن است حجم بسیار زیادی از اطلاعات مهم را در اختیار طالبان قرار دهد. وی با استناد به گزارش‌های مربوط به اقدامات تلافی جویانه طالبان علیه کارمندان دولت می‌گوید که داشتن یک لیست طولانی از کارمندان در Google Sheet می‌تواند منجر به بروز مشکلات بسیار زیادی شود.

از سوی دیگر، گزارش‌هایی نشان می‌دهد که سرویس‌ها و خدمات ایمیل مایکروسافت توسط چندین نهاد دولتی افغانستان از جمله وزارت امور خارجه و ریاست جمهوری مورد استفاده قرار گرفته است. اما هنوز مشخص نیست که این شرکت چه اقداماتی را برای جلوگیری از درز داده و قرار گیری آن در دست طالبان انجام خواهد داد. همچنین مایکروسافت از اظهار نظر در این مورد خودداری کرده است.

قابلیت جدید گوگل پلی امنیت شمارا چند برابر خواهد کرد

چاد اندرسون درباره تلاش طالبان مطالب مهمی بیان می‌کند. وی می‌گوید که تلاش طالبان برای در دست گرفتن کنترل زیرساخت‌های دیجیتالی ساخت آمریکا در این کشور بسیار مهم است. از سوی دیگر وی درباره تلاش طالبان برای دستیابی به این اطلاعات نظرات مهم دیگری دارد. به گفته چاد اندرسون، این اطلاعات که در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد، به مراتب ارزش بیشتری نسبت تجهیزات نظامی باقیمانده از دولت سابق دارد.

 

نظر شما در این مورد چیست؟ به نظر شما گروه طالبان از این اطلاعات چه استفاده‌هایی خواهد کرد؟ آیا اقدامات گوگل برای جلوگیری از دستیابی طالبان به این اطلاعات، مفید و کافی خواهد بود؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان