حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

اختلال GPS در مشهد : لوکیشن حرم بست شیرازی و شهدا روی راه آهن، آن هم در حال حرکت!

پس از اختلال GPS تهران که دی ماه ۱۳۹۹ رخ داد و لوکیشن خیلی از کاربران روی فرودگاه مهرآباد نشان داده می شد، حالا شاهد اختلال GPS در مشهد هستیم. این روایت اختصاصی ترنجی از تداخل عجیب چند روزه در جی پی اس حوالی حرم امام رضا (ع) مشهد است.

اختلال GPS در مشهد

شامگاه یکشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۰ بود که از زیارت حرم امام رضا (ع) به سمت منزل می رفتم. اقدام به درخواست تاکسی از یکی از سرویس های تاکسی اینترنتی کردم. در ابتدا خروج از صحن غدیر مشکلی در مکان یابی نبود و با انتخاب لوکیشن حرکت از ابتدای خیابان شیرازی (شیرازی ۳) درخواست تاکسی دادم تا وقتی به آن محل می رسم، تاکسی اینترنتی هم سفر را قبول کرده باشد.

به شیرازی ۳ رسیدم و سرویس اول تاکسی اینترنتی که انتخاب کردم با تاخیر زیادی در پیدا کردن سرویس مواجه بود. تصمیم گرفتم از سرویس دیگر استفاده کنم. در حین درخواست دادن متوجه شدم که موقعیت مکانی من به اشتباه روی راه آهن مشهد تشخیص داده می شود. اینجا باید عنوان کنم که این خطا ارتباطی به سرویس تاکسی اینترنتی ندارد و مربوط به موقعیت یابی سیستم موقعیت یاب گوشی مربوط می شود.

تشخیص اشتباه موقعیت مکانی من در ایستگاه راه آهن مشهد - موقعیت واقعی شیرازی ۳

تشخیص اشتباه موقعیت مکانی من در ایستگاه راه آهن مشهد – موقعیت واقعی شیرازی ۳ ( مشکل از سیستم مکان یابی منطقه جغرافیایی بست شیرازی حرم اما رضا (ع) تا حوالی میدان شهدا است)

خیلی جدی نگرفتم و دستی مبدا را مشخص کردم و درخواست دادم. مجددا که از سرویس اول هم درخواست دادم تا هر کدام زودتر قبول کرد، دیگری را لغو کنم، موقعیت اشتباه بود. من که با دوستم منتظر تاکسی بودم، نشستم و کمی به آن فکر کردم. خانمی از جلوی ما رد شد و در صحبت با دوستش به اینکه موقعیتش راه آهن نشان داده می شود (در حالی که شیرازی ۳ بود) اشاره کرد. اینجا شرایط برایم جالب شد و به دوستم گفتم که سیستم موقعیت یاب گوشی خود را چک کند. او هم روی راه آهن نمایش داده می شد.

اختلال جی پی اس مشهد با تشخیص موقعیت اشتباهی در ایستگاه راه آهن مشهد

بررسی شرایط با نرم افزار OsmAnd

بررسی شرایط با نرم افزار OsmAnd (عدم اتصال به هیچ یک از ۲۵ ماهواره در دسترس – خطای در موقعیت یابی – سرعت حرکت موقعیت جغرافیایی اشتباهی برابر ۳۵ کیلومتر برساعت و در جهت خطوط ریلی محل دور زدن ایستگاه راه آهن مشهد)

بررسی شرایط با نرم افزار OsmAnd (عدم اتصال به هیچ یک از ۲۵ ماهواره در دسترس - خطای در موقعیت یابی - سرعت حرکت موقعیت جغرافیایی اشتباهی برابر ۳۵ کیلومتر برساعت و در جهت خطوط ریلی محل دور زدن ایستگاه راه آهن مشهد)

یک دقیقه بعد – بررسی شرایط با نرم افزار OsmAnd (اتصال ناپایدار و لحظه ای به ۲۴ ماهواره از ۲۵ ماهواره در دسترس – خطای در موقعیت یابی – سرعت حرکت موقعیت جغرافیایی اشتباهی برابر ۳۶ کیلومتر برساعت و در جهت خطوط ریلی محل دور زدن ایستگاه راه آهن مشهد)

در این لحظه نرم افزار OsmAnd (کلاینت نقشه Open Street Map) را باز کردم تا شرایط شناسایی ماهواره های موقعیت یاب را بررسی کنم و ببینم مشکل از چیست. این نرم افزار فاکتورهای متفاوتی را نشان می دهد که شامل سرعت و تعداد ماهواره های موجود در کنار ماهواره هایی که شما به آن ها متصل هستید هم می شود.

جالب است که موقعیت غیرواقعی من که روی راه آهن شناخته شده بود، با سرعت ۳۵ کیلومتر برساعت روی محل دور زدن قطارها در انتهای ایستگاه راه آهن مشهد در حال حرکت بود. در این شرایط، با وجود چند ده ماهواره فعال اما اتصال پایدار به این ماهواره ها وجود نداشت. در حقیقت دستگاه در اتصال به ماهواره اختلالی را تجربه می کرد و مشخص نیست که موقعیت غیرواقعی چطور تشخیص داده می شد. (احتمالا با توجه به فاصله بست شیرازی تا راه آهن، احتمال تشخیص اشتباه بر اساس BTS اپراتور همراه وجود ندارد).

برطرف شدن اختلال GPS مشهد بعد چهارراه شهدا

برطرف شدن اختلال GPS مشهد بعد چهارراه شهدا

برطرف شدن اختلال GPS مشهد بعد چهارراه شهدا

برطرف شدن اختلال GPS مشهد بعد چهارراه شهدا

در همین حین تاکسی رسید و ما سوار شدیم. خب قطعا ذهن من درگیر بود که این اختلال تا کجا ادامه دارد. دستگاهی که در اختیار من بود بعد از عبور از چهارراه شهدا به سیگنال صحیح رسید و اتصال پایدار حداکثری به ماهواره های موقعیت یاب را داشت. موبایل دوستم که آیفون ۷ بود تا بعد از میدان شهدا همچنان دچار اختلال بود.

این اختلال تا دیروز که یکی دیگر دوستانم با آیفون ۱۲ پرو حوالی میدان شهدا بود، همچنان گزارش می شود. با توجه به اینکه هیچ رسانه ای به آن نپرداخته بود، لازم دانستم به اطلاع رسانی آن بپردازم تا مراجع مرتبط با آن از مشکل آگاه باشند. همچنین کاربران بدانند که مشکل از دستگاه آن ها نیست و اگر در حوالی بست شیرازی حرم امام رضا (ع) تا چهارراه یا حتی میدان شهدا تردد می کنند، از این خطا آگاه باشند.

شما مشکل مشابهی را تجربه کرده اید؟

اشتراک در
اطلاع از
5 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ali.reza.9821

تهران هم همینه ، من از زین الدین به امام علی میرسم، لوکیشنم رو مهرآباد میزنه ! خیلی جاها اینطوری قاطی پاتی میشه و برای رانندگان و مسافران اسنپ و تپسی هم خیلی دردسر درست میکنه … بعضی اوقات اینقدر شدت داره که اصلا دیگه لوکیشن گوشی برنمیگرده تو ترافیک و اتوبان باید کلی با گوشی ور رفت تا بفهمه کجاست و خیلی خطرناکه و سامسونگ وشیائومی و نوکیا و غیره هم نداره همه شون اینطوری میشن

s_h_mohammadian

سلام و درود…
بنده راننده اسنپ هستم در مشهد.
اتفاقاً من هم چند روزه که دقیقاً همین مشکلو دارم.هم به محدوده نزدیک حرم تا میدون شهدا میرسم و از اون طرف تا خیابون سعدی و کلاً در این مختصات قرار میگیرم gps گوشیم دچار اختلال شدید میشه و همش توی محدوده ایستگاه راه آهن، کامیاب و مجلسی نشون میده منو و خیلی اذیت میشم تا مسافرم رو پیدا کنم یا ببرمش مقصد… لطفاً پیگیری فوری داشته باشید تا حل بشه این ایراد بزرگ… ممنون

s_h_mohammadian

من خیلی نگران شدم گفتم حتما گوشیم خراب شده چون هروقت میرم اسنپ بخاطر روشن بودن دائمی gps و داده ها و نرم افزارهای اسنپ و مسیریابی، گوشیم بدجور داغ میکنه ! بعد امروز اومدم توی اینترنت سرچ کردم ببینم مشکل از گوشی منه یا بقیه هم این مشکلو دارند. که خوشحال شدم دیدم مشکل از گوشیم نیست …

honeybee

سلام. من هم راننده اسنپ هستم و حدود ده روزه با این مشکل مواجه شدم. برای پیدا کردن مسافر اونجا مجبور به خاموش روشن چند باره جی پی اس و نت همراه هستم. کلا در دو کیلومتری حرم روع میشه این اختلال از طرف قرنی هم همینطور گاهی از شعاع همه جهت اختلال هست

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)