حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

فناوری متفاوت دوربین پشت نمایشگر شیائومی بدون نیاز به پنل شفاف

نوشته

2 سال قبل | 2 دیدگاه | حق اختراع، شیائومی

ببینید، داستان اینطور است. وقتی ذهن خود را به یک ایده و یک راه حل محدود می کنید، به راه های دیگر نمی رسید. مثلا درباره دوربین های پشت نمایشگر ایده این است که نمایشگر شفاف شود و دوربین عکس بگیرد. چندی پیش دیدیم که حق اختراع گوگل برای دوربین زیر نمایشگر از این ایده فاصله گرفته بود و خلاق تر ظاهر شد. حالا شاهد فناوری متفاوت دوربین پشت نمایشگر شیائومی بدون نیاز به پنل شفاف هستیم.

دوربین پشت نمایشگر شیائومی

یکی از تولیدکنندگانی که قبلاً چندین بار گوشی هوشمند با دوربین زیر نمایشگر را در حق اختراع های خود به نمایش گذاشته، Xiaomi است. همچنین خروجی رسمی آزمایشگاهی این فناوری را از شیائومی دیده ایم. این شرکت می گوید که نسل سوم دوربین زیرنمایشگر آن ها به جاهای خوبی رسیده است. اگرچه هنوز هیچ تلفن هوشمند شیائومی با دوربین زیر نمایشگر در دسترس نیست. به نظر می رسد این تولید کننده چینی اکنون در حال بررسی امکان ترکیب دوربین سلفی در پشت صفحه نمایش و با یک ورودی از حاشیه سیاه بالای نمایشگر است.

دوربین پشت نمایشگر شیائومی

دوربین پشت نمایشگر شیائومی

حدودا ۱ ماه پیش بود که از طرف اداره ثبت اختراعات اروپا و دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری ایالات متحده حق ثبت اختراعی به بخش موبایل پکن شیائومی اعطا شد. این حق ثبت اختراع یک سال زودتر ثبت شده است. مستندات 14 صفحه ای تحت عنوان “لنز دوربین در پشت نمایشگر ترمینال موبایلی که توسط دالان نور به قسمت جلویی متصل شده است” ثبت شده است. این حق اختراع یک گوشی هوشمند شیائومی را توصیف می کند که در آن ورودی نور دوربین سلفی در لبه بالای صفحه نمایش قرار گرفته است.

دوربین پشت نمایشگر شیائومی

دوربین پشت نمایشگر شیائومی

همانطور که در تصویر بالا می بینید، از یک منطقه شفاف برای ورودی نور دوربین سلفی در لبه صفحه نمایش استفاده می شود. بنابراین، نور ورودی می تواند از طریق صفحه نمایش و بخش شفاف حاشیه بالای آن، به لنز دوربین بتابد. از الیاف نوری (فیبر نوری) برای عنصر انتقال دهنده نور استفاده می شود. هر چند به جای آن می توان از منشور نیز استفاده کرد.

یک مزیت بارز این نوع سیستم دوربین این است که صفحه نمایش بدون نیاز به شفاف بودن بخشی از پنل باقی می ماند. با این همه، با این راه حل هیچ سوراخ یا بریدگی روی پنل نمایشگر قابل مشاهده نیست. اگرچه بسیاری از دوربین سلفی های درون سوراخ نمایشگر خیلی کوچک شده اند و کمتر از ناچ عریض آیفون ها اذیت کننده اند اما باز هم روی نمایشگر یک زائده وجود دارد.

علاوه بر این جالب است بدانید که این فناوری ارزان تر از سوراخ کردن نمایشگر برای دوربین سلفی است. همچنین OnePlus در حق ثبت اختراع خود در ابتدای سال جاری راه حل مشابهی توصیف کرد. یک سال قبل، شرکت هم خانواده وان پلاس یعنی Oppo نیز طراحی مشابهی را ثبت کرد که در آن دوربین سلفی در لبه صفحه قرار گرفته بود. در مجموع مطمئناً نمی توان تضمین داد که گوشی هایی با چنین فناوری دوربین سلفی در آینده معرفی شوند.

فعلاً مشخص نیست که چه مدل تلفن های هوشمند به چنین سیستم دوربینی مجهز می شوند. دستگاه های پیشرفته یا مدل های اقتصادی هم مشخص نیست. به کارگیری این فناوری احتمالاً به سرعت ارایه دوربین های زیر نمایشگر نیز مربوط خواهد شد. به تازگی اعلام شده است که سامسونگ Galaxy Z Fold 3 که انتظار می رود مرداد ماه معرفی شود، احتمالاً دوربین زیر نمایشگر نخواهد داشت. درباره گلکسی اس ۲۲ اولترا هم به نظر نمی رسد سامسونگ چنین ریسکی بکند.

نظر شما چیست؟ فکر می کنید این حق اختراع شیائومی چقدر نوآورانه است؟ کاربرد آن را چطور می بینید؟

اشتراک در
اطلاع از
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Amin B3DA

خب اینکه به ذهن منم رسیده بود اما مهم اینه موقع پیاده سازی فاصله نمایشگر تا بالای موبایل، زیاد تر از چیزیه که اینجا نشون میدن. اگر به همین باریکی باشه که خوبه (فعلا)

hamidtn

یعنی روزی میرسه از این حفره لعنتی راحت بشویم ؟!

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)