گوگل در حال راه اندازی مکانیزم بررسی واقعیت است. این قابلیت برای محافظت بیشتر از کاربران موتور های جستجو در استفاده از نتایجی است که ممکن است محرمانه یا ذاتاً نادرست باشد.امروزه، اینترنت و شبکه های اجتماعی با تمام مزیت های غیرقابل انکاری که دارند، به بستری برای نشر اکاذیب و اطلاعات نادرست تبدیل شده اند. و اکنون گوگل به دنبال حل این مشکل است.
بر اساس گزارش GIZMOCHINA گوگل به تازگی استفاده از مکانیزم بررسی واقعیت (Fact-checking) را برای اطمینان از صحت نتایج جستجو آغاز کرده است. این مکانیزم، کیفیت اطلاعاتی را که از طریق موتور های جستجو به دست میآید را افزایش میدهد.
۶ ویژگی جدید اندروید گوگل تابستان امسال به این سیستم عامل اضافه میشود
با این حال، مکانیزم بررسی واقعیت هنگامی که با اخبار فشرده روبرو شود موثر نخواهد بود و اثبات واقعیت و معتبر بودن آن دشوار میشود. در چنین موقعیتی، زمانی که گوگل نمی تواند اصالت مورد جستجو شده را تضمین کند به کاربر هشدار می دهد. سپس همراه با هشدار، توضیحی ارائه خواهد شد مبنی بر اینکه «موضوعی که به دنبال جستجوی آن هستید، موضوعی جدید است و الگوریتم بررسی واقعیت گوگل برای اطمینان به منابع، به زمان بیشتری نیاز دارد.»
اکنون گوگل نیز مانند شبکه های اجتماعی فیس بوک و توییتر، مکانیزم هایی را در قالب الگوریتم های یادگیری عمیق برای جلوگیری از انتشار اخبار جعلی، در پلتفرم خود قرار داده است.
علاوه بر این، بسیاری از رسانه های اجتماعی به طور فزاینده ای در تلاش اند تا استفاده از بستر خود به عنوان راهی برای انتشار اخبار جعلی و گاه محرمانه جلوگیری کنند. به ادعای گوگل آزمایش این ویژگی جدید از هفته گذشته آغاز شده است. و پیام قابلیت «بررسی واقعیت گوگل» در حال حاضر، در جستجو های بسیار کمی نمایش داده میشود.
گوگل بزرگترین شرکت ارائه دهنده موتور جستجو در جهان است و امیدوار است که با رونمایی از این ویژگی جدید، چشم اندازهای آینده شرکتش را بیشتر تقویت کند.
نظر شما درباره فراگیر شدن این ویژگی چیست؟ آیا تدابیر شرکت های بزرگی مانند گوگل و فیسبوک میتواند از نشر اخبار نادرست در فضای مجازی جلوگیری کند؟