حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

راهنمای خرید لپ تاپ در سال ۱۴۰۰: این ۱۰ ویژگی را نداشته باشد❌

نوشته

2 سال قبل | 2 دیدگاه | سخت‌افزار، لپ‌تاپ

با ظهور مشکلات جهانی ناشی از کمبود تراشه، بسیاری از افراد به دنبال خرید لپ‌تاپ برای جایگزینی با نسخه قدیمی خود، فاصله گرفتن از رایانه‌های رو میزی یا خرید اولین لپ‌تاپ برای امورات مرتبط با تحصیل در دانشگاه هستند. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا به راهنمای خرید لپ تاپ در سال ۱۴۰۰ بپردازیم و ویژگی هایی که باید به آن ها دقت داشته باشید.

راهنمای خرید لپ تاپ در سال ۱۴۰۰

در طی سالیان اخیر تاکنون، صدها لپ‌تاپ مورد نقد و بررسی تخصصی قرار گرفته‌اند. از فروشندگان ناشناخته تا برندهای معروف بازار، تجربه عملی به ما نشان داده است که چه معیارهایی در انتخاب یک لپ‌تاپ مناسب مهم است. البته باید گفت که چه چیزهایی سبب می‌شوند تا کاربران یک تجربه ناخوشایند در استفاده از لپ‌تاپ‌های ویندوزی داشته باشند. به نقل از techradar،  به بررسی ویژگی‌هایی که در تجربه شما از یک لپ‌تاپ ویندوزی نقش بسزایی دارند، اشاره خواهیم داشت. ویژگی‌هایی که در خرید یک لپ‌تاپ باید کاملا از آن‌ها اجتناب نمائید.

 

رم 4 گیگابایتی

در سال 2021 و در حالیکه تلفن‌های هوشمند اندرویدی با حافظه پایه 8 گیگابایتی به بازار عرضه می‌شوند، سه تولید کننده بزرگ لپ‌تاپ یعنی Dell ،HP و Lenovo هنوز هم ده‌ها مدل از لپ‌تاپ‌های خود را با 4 گیگابایت رم به بازار عرضه می‌کنند. باید توجه داشت که این مدل‌ها لزوما ارزان‌ترین مدل‌های بازار نیستند.

به عنوان مثال شرکت Dell لپ‌تاپ Latitude 5511 را که یک لپ‌تاپ مناسب کار است، با 4 گیگابایت رم و برچسب قیمتی 1529 دلار عرضه کرده است و این مسئله که چنین لپ‌تاپی با یکی از قدرتمندترین پردازنده‌های تلفن همراه اینتل یعنی پردازنده Core i7-10850H که مجهز به 6 هسته‌ پردازشی است، باعث نمی‌شود تا خیالتان کمی راحت‌تر شود و با توجه به این نکته که از 4 گیگابایت رم این لپ‌تاپ، باید مقداری معادل 500 مگابایت تا 1 گیگابایت در دسترس کارت گرافیک باشد، پس عملا حتی حافظه رم کمتری نسبت به آنچه که به نظر می‌رسد، در دسترس است.

پردازنده سطح بالای اینتل یعنی CELERON که در نگاه منتقدین نتوانسته است خوب جلوه کند و تبلیغات منفی بسیار زیادی را برای این شرکت به همراه داشته، اما باید توجه کرد که این پردازنده برای سیستم‌های سطح پایین بازار که قسمت عمده‌ای را شامل می‌شود، مناسب به نظر می‌رسد. با این حال جدیدترین نسخه پردازنده سلرون مانند J6413 یا N5100 به طرز شگفت انگیزی سریع است، همانند Core i3-10110U یا Ryzen 3 3200U.

 

رم‌های ثابت و لحیم شده

10 ویژگی نامناسب که هنگام خرید لپ‌تاپ باید از آن‌ها اجتناب کنیدش

این نکته که لپ‌تاپ مذکور دارای قابلیت ارتقا حافظه است کمی از وجهه منفی مشخصات آن می‌کاهد و شما قادر هستید تا به راحتی حافظه رم لپ‌تاپ خود را ارتقا دهید. اما متاسفانه این مورد روی بسیاری از لپ‌تاپ‌های رده میانی و پایین‌ رده‌ها که رم آن‌ها روی مادربورد لحیم‌کاری شده است صدق نمی‌کند و این مسئله سبب می‌شود تا هرگونه ارتقا دادنی غیر ممکن باشد. البته باید اشاره کرد که برخی مدل‌ها نیز گرچه دارای ماژول رم به صورت لحیم شده و غیر قابل ارتقا هستند، اما یک اسلات آزاد نیز دارند که می‌توان از طریق آن رم سیستم را ارتقا بخشید که در این صورت یک نکته مثبت به حساب خواهد آمد.

 

حافظه تک کاناله

همیشه سعی کنید در صورت امکان، پیکربندی کانال دوگانه را برای رم‌ها انتخاب کنید. در عمل این مسئله، یعنی انتخاب یک سیستم با دو ماژول حافظه کمتر به جای یک ماژول با حافظه بیشتر، مثلا انتخاب 2 ماژول 8 گیگابایتی بهتر از یک ماژول 16 گیگابایتی است. پیکربندی کانال رم به صورت دوگانه پهنای باند موجود در حافظه را دو برابر می‌کند و در سیستم‌های سازگار عملکرد بهتری را به همراه خواهد داشت درحالیکه صرف هزینه‌های بیشتر توسط خریداران را در پی نخواهد داشت. چنین ویژگی‌هایی را بیشتر در لپ‌تاپ‌های Lenovo می‌توان یافت.

 

نمایشگر HD

یکی دیگر از تکنولوژی‌های قدیمی که هنوز هم توسط تولیدکنندگان مورد استفاده قرار می‌گیرد، فناوری صفحه نمایش‌های HD است که رزولوشن 768×1366 را به همراه تراکم پیکسلی 100ppi در هر اینج را به همراه دارد. چنین وضوح تصویری در هر صفحه نمایشی بسیار ناخوشایند است و باید توجه کرد که در صورت خرید لپ‌تاپی با چنین وضوح تصویر پایین، باید انتظار لبه‌های دندانه‌دار بر روی آیکون‌ها و نوشته‌ها را داشته باشید و همچنین تجربه شما از وبگردی خصوصا در صفحات بزرگ‌تر، ناامید کننده خواهد بود.

 

لپ‌تاپ‌های مجهز به هارددیسک HDD

هنگامی که صحبت از ذخیره‌سازی باشد، داشتن هارد دیسک‌هایی که به عنوان درایو‌های سیستم روی لپ‌تاپ نصب شده‌اند امری منطقی به نظر نمی‌رسد و از چنین انتخاب‌هایی باید بدون هیچ چون و چرایی دوری کرد. به عنوان مثال لپ‌تاپ ذکر شده در ابتدای این مقاله یعنی لپ تاپ Dell Latitude 5511 که با 4 گیگابایت رم در دسترس است، در کنار یک هارددیسک تجربه ناخوشایندی را به همراه خواهد داشت.

امروزه SSD ها به اندازه کافی مقرون به صرفه و در دسترس هستند، طوری که در هر رده قیمتی می‌توان انتظار یک عملکرد مطلوب و مناسب را از آن‌ها داشت و تفاوت عملکرد میان SSD و HDD کاملا ملموس خواهد بود. همچنین باید این نکته را نیز افزوذ که SSD ها از انعطاف پذیری بالاتری برخوردار هستند و مصرف انرژی پایین‌تری نیز دارند و همچنین از لحاظ ابعاد و اندازه کوچک‌تر نیز هستند.

 

حافظه‌های ذخیره سازی کمتر از 128 گیگابایت

این مسئله که هنوز هم سازندگان لپ‌تاپ‌ها، محصولاتی با 64 گیگابایت حافظه ذخیره سازی عرضه می‌کنند بسیار عجیب است. این مسئله به دو دلیل اشتباه است. یکی اینکه حجم قابل توجهی از آن توسط ویندوز و نرم‌افزارهای مورد نیاز اشغال خواهد شد و دوم اینکه وقتی چنین دستگاهی را برای استفاده خریداری می‌کنید، تنها 50 درصد حافظه آن در دسترس شما خواهد بود. پس از آن نیز بروزرسانی‌های اجباری ویندوز نیز خود حجم بسیار زیادی را اشغال خواهند کرد.

نکته بسیار مهمی که سازندگان هیچوقت به شما نخواهند گفت این است که درایوهای SSD بر خلاف هارد دیسک‌ها، با کاهش حجم حافظه در دسترس، کاهش عملکرد قابل ملموسی خواهند داشت.

 

حافظه‌های ذخیره سازی eMMC

جهت صرفه‌جویی در حجم فضای اشغالی و کاهش هزینه‌های ناشی از تولید در گجت‌های رده میانی و پایین‌رده، دستگاه‌های ذخیره سازی با فناوری خاصی به نام eMMC عرضه می‌شوند. این نوع فناوری مشابه آن چیزی است که در تلفن‌های همراه و کارت حافظه‌های جانبی یافت می‌شود. تراشه‌های eMMC بر روی برد اصلی لحیم شده و حداکثر ظرفیت ذخیره سازی 64 گیگابایت را به همراه دارند. چنین حجمی برای ذخیره اطلاعات کم بوده و سرعت پایینی نیز دارند و نتیجه کار این است که فشار مضاعفی به سیستم وارد شده و عملکرد تا حد زیادی کاهش می‌یابد. این حافظه‌های ذخیره سازی در یک مقایسه ساده با SSD ها تا 75 درصد در نوشتن و تا 50 درصد در خواندن کندتر هستند.

 

عدم وجود webcam

10 ویژگی نامناسب که هنگام خرید لپ‌تاپ باید از آن‌ها اجتناب کنیدش

راهنمای خرید لپ تاپ

رویه جدیدی که تولید کنندگان لپ‌تاپ‌ها پیش گرفته‌اند، حذف وب‌کم از لیست ویژگی‌های آنهاست. دو شرکت شیائومی و ایسوس که دو برند معروف در زمینه تولید و عرضه لپ‌تاپ هستند، از این مسئله بیش از پیش استقبال کرده و محصولاتی را بدون چنین ویژگی‌هایی عرضه کرده‌اند. گرچه همه کاربران گیمرهای حرفه‌ای نیستند که نیازمند دوربین وب‌کم با کیفیت بالایی باشند اما عرضه و فروش چنین لپ‌تاپ‌هایی با یک برچسب قیمتی 4 رقمی کمی عجیب و غریب به نظر می‌رسد. کار ترکیبی در خانه و حضور در کنفرانس‌های ویدئویی امروزه تبدیل به بخشی از زندگی میلیون‌ها نفر شده است و از این رو حضور این قابلیت بسیار مهم و کاربردی می‌باشد.

 

گارانتی محصولات

10 ویژگی نامناسب که هنگام خرید لپ‌تاپ باید از آن‌ها اجتناب کنیدش

در خرید هر محصول، یک چیز واقعا مهم است که شما باید آن را در اولویت‌های خود بگذارید و آن هم چیزی نیست جز یک گارانتی مطمئن. امروزه به وضوح دیده می‌شود که بسیاری از شرکت‌های بزرگ تولید کننده لپ‌تاپ اقدام به ارائه گارانتی‌هایی با مدت زمانی کوتاه‌تر می‌کنند، همچنین برخی از آن‌ها هزینه‌های اضافه‌ای را برای قطعات مختلف، بر دوش مشتریان می‌گذارند و حتی انتظار دارند مشتری متحمل هزینه‌های رفت و برگشت محصول شود.

گرچه این مقایسه معیار دقیق و مناسبی نیست اما با نگاه به آن می‌توان گفت که انتظار از شرکت‌های بزرگ‌تر برای ارائه یک گارانتی بهتر، به نسبت بالاتر است و البته این شرکت‌ها باید بهتر هم عمل کنند. مثلا HP در شرایط گارانتی خود قید کرده است که اگر محصولی دچار مشکل شده باشد و آن را برای تعمیر به تعمیرگاه‌های شخص ثالث نفرستید، می‌توانید با ارسال آن به این شرکت، تمام هزینه صرف شده برای خرید لپ‌تاپ را مجددا دریافت کنید.

 

ویندوز 10S

این مسئله شاید آخرین مورد از لیست 10 گانه باشد اما مطمئناً مسئله کم اهمیتی نخواهد بود. علیرغم اینکه کاربران هیچ تمایلی برای استفاده از نسخه Chrome OS سیستم عامل مایکروسافت نشان نمی‌دهند اما مایکروسافت به دلایل مختلفی قصد دارد تا استفاده از نسخه Chrome OS سیستم عامل خود را میان کاربران ترویج دهد.

نتایج جستجوی کاربران در گوگل نشان می‌دهد که عمده این جستجوهای مرتبط با ویندوز 10S مقایسه آن با ویندوز 10 بوده است، بنابراین شکی نیست که این اقدام مایکروسافت باعث سردرگمی کاربران و خریداران خواهد شد. این مسئله که می‌توانید بدون پرداخت هیچ گونه هزینه اضافه‌ای و به صورت کاملا رایگان از ویندوز 10S به ویندوز 10 سوئیچ کنید، این نسخه از سیستم عامل مایکروسافت را عملا بی کاربرد کرده و باعث ایجاد انحراف بی‌فایده در انتخاب کاربر خواهد شد که تاثیر بدی در تجربه مشتریان خواهد گذاشت.

 

انتخاب بهترین لپ‌تاپ

10 ویژگی نامناسب که هنگام خرید لپ‌تاپ باید از آن‌ها اجتناب کنید

راهنمای خرید لپ تاپ در سال ۱۴۰۰

در پایان باید مجددا به این نکته اشاره کرد که اگر قصد خرید یک لپ‌تاپ را دارد، باید به مشخصاتی همچون مقدار و نوع فضای ذخیره سازی، پیکربندی حافظه و نوع نمایشگر توجه کنید. نظر شما کاربران در این مورد چیست؟ آیا تا به حال تجربه خرید یک لپ‌تاپ برای امورات سرگرمی یا فعالیت خود داشته‌اید؟ به نظر شما مهم‌ترین و اصلی‌ترین معیارهای یک خرید و انتخاب درست چیست؟ دیدگاه‌های خود را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

اشتراک در
اطلاع از
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
S AH

ابتدا فکر کردم نویسنده ی جدید این پست رو کار کرده اما دیدم نویسنده ی پست های طنز ، طنزنامه این پست رو کار کرده ، راستی چرا طنز نامه ادامه پیدا نکرد؟

سینا عطایی

سلام وقت بخیر
به امید خدا ببینیم چطور پیش میره شرایط، شاید اون بخش رو هم احیا کردیم.

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان