حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

ساعت زمین چیست؟ امشب در ساعت زمین ۲۰۲۱ چراغ ها خاموش می شود

نوشته

3 سال قبل | یک دیدگاه | مطالب ترنجی

طی رویداد جهانی ساعت زمین ۲۰۲۱ قرار است امشب مردم و مکان های شاخص سراسر جهان، به صورت نمادین چراغ ها را خاموش کنند.

ساعت زمین چیست؟

اگر امشب در ساعت مشخصی همسایه های شما چراغ های خود را خاموش کردند، تعجب نکنید! آن ها در یک جنبش جهانی به نام ” ساعت زمین ” شرکت می کنند.

ساعت زمین ( Earth Hour) یک رسم همه ساله است که طی آن مردم سرتاسر کره ی زمین چراغ ها و لوازم الکتریکی غیرضروری منازل و کسب وکارهای خود را خاموش می کنند تا علاوه بر صرفه جویی هرچند اندک در مصرف انرژی، آگاهی در مورد انرژی های پایدار و گرمایش جهانی را افزایش دهند.

به نقل از earthhour، این برنامه توسط صندوق جهانی طبیعت (World Wildlife Fund) یا WWF آغاز به کار کرد و هر ساله در شب ۲۷ مارس (امسال ۷ فروردین) از ساعت ۲۰:۳۰ تا ۲۱:۳۰ به وقت محلی هر منطقه برگزار می شود.

این تلاش نمادین، در سال ۲۰۰۷ از سیدنی استرالیا شروع شد. زمانی که WWF حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر را تشویق کرد تا برای حمایت از اقدامات مربوط به تغییرات جهانی آب و هوا برای یک ساعت، چراغ ها و دستگاه های الکتریکی غیرضروری خود را خاموش کنند.

 

از آن زمان تاکنون میلیون ها نفر از سراسر جهان در این برنامه شرکت نموده اند. همین طور بناهای شاخصی مانند برج ایفل، برج میلاد، برج آزادی، ساعت بیگ بن، سالن اپرای سیدنی، ساختمان امپایر استیت، کاخ باکینگهام، معبد کولسئوم و قلعه ادینبورگ در این ساعت چراغ های خود را خاموش نموده اند و به نوبه خود موجب افزایش آگاهی رسانی در این زمینه شده اند.

 

هدف ساعت زمین

قصد ساعت زمین گرد آوردن افرادی است که در یک هدف مشترک هستند: آینده دوست داران محیط زیست.

شیوه ی مشارکت

شرکت در این رویداد جهانی بسیار ساده است. کافی است امشب چراغ های پیرامون خود را به مدت یک ساعت از ۲۰:۳۰ تا ۲۱:۳۰ خاموش کنید.

 

همچنین سازمان دهندگان این رویداد، علاوه بر خاموش کردن چراغ ها پیشنهاد می کنند که مشارکت کنندگان، در امضای طوماری که از سران سیاسی جهان می خواهد اقدامات اساسی برای نجات کره ی زمین انجام دهند، همراهی کنند. علاوه بر امضای این طومار، وب سایت برنامه ی ساعت زمین، دارای راهنمایی های دیگری برای مبارزه با تغییرات آب وهوایی هم هست.

تفاوت ساعت زمین ۲۰۲۱

سال جاری شروع دهه ی ۲۰۲۰ میلادی است و کشورهای گوناگون در این دهه می کوشند گام های بلندتری برای کاهش تولید آلاینده ها و گازهای گلخانه ای بردارند. از جمله اتحادیه ی اروپا با وضع دستورالعمل هایی مانند استراتژی هیدروژن شرکت های گوناگون را به سمت استفاده از منابع پایدار و تجدیدپذیر انرژی سوق می دهد.

 

با نگاه به این موضوع در سال ابتدایی دهه، ساعت زمین از اهمیت بیشتری هم برخوردار است. در چند ماه آینده نمایندگان از همه ی کشورهای جهان در پانزدهمین کنفرانس احزاب( COP 15) تنوع زیستی در چین شرکت می کنند. وضعیت طبیعت و تنوع زیستی کانون این کنفرانس خواهد بود و برنامه های جهانی برای ۱۰ سال آینده در این زمینه پایه گذاری می شود که نه تنها در دهه ی فعلی، بلکه در سرنوشت و رفاه سال های آینده ی بشر هم اثر خواهد گذاشت.

به گفته ی سازمان دهندگان ساعت زمین، با حمایت همگانی کافی، این کنفرانس می تواند کنفرانسی باشد که تعهد بین المللی را برای پایان دادن به از دست دادن طبیعت و قرار دادن سیاره ی زمین در مسیر بازیابی تا سال ۲۰۳۰ به همراه داشته باشد.

 

شما در پویش ساعت زمین شرکت می کنید؟

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Milad7

جالب بود🤠

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
رسول فروغی