حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

محققان یک دیسک ۷۰۰ ترابایتی ساخته اند : ظرفیت ۱ میلیون برابر یک CD 💿

باور کنید یا نکنید محققان یک دیسک ۷۰۰ ترابایتی ساخته اند که ظرفیت ۱ میلیون برابر یک CD 💿 را دارد. بله، یک دیسک ساده شبیه به یک CD که می تواند ظرفیت ۱ میلیون CD را در خود داشته باشد. شاید این توصیف خوبی نباشد، تصور کنید تمام دیتابیس Netflix را روی یک دیسک داشته باشد 😶. و البته پیش از هر چیزی باید بگویم که تصاویر این مطلب، تزئینی هستند و تصویری از محصول نهایی فعلا منتشر نشده است.

دیسک ۷۰۰ ترابایتی

به اطراف خود نگاه کنید! دنیای اطلاعات هر روز بیشتر از دیروز در حالت حجیم تر شدن است. ترابایت ها دیگر ارج و قرب قدیم را ندارند و حقیقتا نیاز به فضاهای ذخیره سازی بزرگتری داریم. خوشخبتانه همیشه تیم های تحقیق و توسعه زیادی هستند که روی فناوری های فوق العاده کار می کنند.

شاید بپرسید که چطور می شود یک دیسک ۷۰۰ ترابایتی ساخت؟ خب باید بگویم که مواد جدید نانوکامپوزیتی می توانند مقادیر باورنکردنی داده ای را ذخیره کنند.

به گزارش techradar، محققان موفق شده اند داده های معادل ۲۸ هزار دیسک Blu-Ray را در داخل یک دیسک نوری ۱۲ سانتی متری قرار دهند. فکر کنید زمانی را که دوباره درایوهای نوری به سیستم های کامپیوتری ما بازگردند!

یک دیسک نوری (تصویر تزئینی است)

یک دیسک نوری (تصویر تزئینی است)

محققان دانشگاهی، از دانشگاه علوم و فناوری شانگهای (USST)، دانشگاه RMIT و دانشگاه ملی سنگاپور (NUS)، به طور مشترک برای نشان دادن سازوکاری در جهت ارتقا چگالی ذخیره داده ها روی دیسک نوری بهم پیوستند.

تحقیقات آنها بخشی از تلاش های مداوم برای یافتن ابزارهای کارآمد ذخیره اطلاعات است، در حالی که با پایان دادن به وابستگی آنها به دیسک های مغناطیسی با طول عمر محدود، مصرف کربن مراکز داده هم کاهش می یابد.

مراکز داده دیسک محور 

در مقاله ای که در مجله Science Advances منتشر شده است، محققان استدلال می كنند در حالی که “ذخیره اپتیکالی اطلاعات با لیزر” بهترین گزینه را برای پاسخگویی به تقاضای اطلاعات در حال رشد ارائه می دهد اما ماهیت پراكندگی نور اندازه بیت های اطلاعاتی را كه می توان ضبط كرد محدود میک ند و به نوبه خود ظرفیت ذخیره سازی دیسک های نوری را محدود می کند.

در عوض، آنها از یک ماده نانوکامپوزیتی جدید استفاده می کنند که ترکیبی از پوسته های اکسید گرافن و نانوذرات تبدیل شده (UCNP) برای دستیابی به تراکم داده ای بی سابقه است.

محققان همچنین خاطرنشان کردند که این فناوری از لیزرهای موج مداوم ارزان قیمت استفاده می کند، که در ادامه به کاهش هزینه های عملیاتی در مقایسه با روش های سنتی ذخیره سازی اپتیکال اطلاعات که به لیزرهای پالسی گران قیمت و حجیم متکی هستند، کمک خواهد کرد.

“در حالی که پیشرفت هایی برای بهینه سازی فناوری مورد نیاز است، نتایج راه های جدیدی برای حل چالش جهانی ذخیره سازی داده ها ارایه می کند. این فناوری برای تولید انبوه دیسکهای نوری مناسب است، به طوری که پتانسیل آن بسیار زیاد است. “

به نظر می رسد که دیگر تولید و تماشای محتوای با کیفیت 4K یا 8K خیلی سخت و دور از ذهن نخواهد بود!

نظر شما چیست؟ یک دیسک نوری که بتواند ۷۰۰ ترابایت اطلاعات روی خود داشته باشد! حس فلاپی ۱.۴ مگابایتی را دارم زمانی که DVD 9 با ظرفیت حدود ۹ گیگابایت در دسترس بود!

اشتراک در
اطلاع از
5 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

یا حضرت حافظه پشماااااااااااااام.
چه خبرتونه؟؟
چه خبرتووووووووووونه؟؟😳😳

Mahdi

،😵😵😱

Mahdi

خبر مسرت بخشی بود

و این کامنت تو آب سردی بود بر پیکره آتش😂😂😂😂🤣🤣🤣🤣🤣

Milad7

پیشرفت تکنولوژی لذت بخشه

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)