حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

شبکه 3G در ایران خاموش می شود

نوشته

3 سال قبل | 2 دیدگاه | اخبار داخلی

حدودا یک سال پیش شبکه 3G در کشور هلند توسط ودافون، بزرگ ترین اپراتور تلفن همراه اروپا قطع شد. به تدریج سایر اپراتورها هم وارد فرآیند خاموش کردن این شبکه قدیمی شدند. حال زمزمه هایی به گوش می رسد که اپراتورهای گوشی های همراه در ایران نیز به فکر خاموش کردن شبکه 3G در کشور هستند.

خاموشی شبکه 3G در دنیا:

دو اپراتور معروف و بزرگ دنیا، ودافون و تلکوم اعلام کرده اند که تا پایان ‌تیرماه 1400، شبکه 3G را از سرویس خارج خواهند کرد و تلفونیکا هم تا پایان سال 1400 با شبکه 3G وداع می‌کند. شرکت وریزون هم که پیش تر اعلام کرده بود تا آخر 2020 شبکه 3G را خاموش خواهد کرد، همچنان در حال ارائه این سرویس است، اما به شدت تلاش می‌کند تا کاربران را به سمت تکنولوژی های جدیدتر مانند 4G LTE سوق دهد.

شبکه 3G

تعداد کاربران 3G در ایران:

پیش بینی می شود با توجه به تعداد قابل توجه کاربران شبکه 3G در کشور ما، فرآیند خاموش کردن این شبکه با کندی پیش برود. اپراتورهای ایرانی اکنون به بسیاری از کاربران از طریق این شبکه، سرویس می دهند؛ به‌عنوان نمونه، براساس آمارهای رگولاتوری؛ همراه اول، بیش از 11 میلیون و 500 هزار کاربر دارد که از شبکه 3G استفاده می کنند. این آمار برای ایرانسل بیش از 7 میلیون و برای رایتل حدود 850 هزار کاربر ثبت شده است.
اگرچه مرتضی طاهری‌ بخش، معاون فنی و توسعه شبکه همراه اول از آغاز مطالعات و بررسی ها برای خاموش کردن شبکه 3G خبر داده و گفته تا سال 1402 یا 1403 این شبکه از سوی همراه اول پشتیبانی نخواهد شد، اما ترغیب و مجاب کردن میلیون ها کاربر برای مهاجرت به شبکه 4G چندان آسان نخواهد بود.
در عین حال، بیژن عباسی آرند، مدیرعامل ایرانسل هم هرچند با خاموشی 3G موافق است، اما از به نتیجه نرسیدن تیم فنی و بازاریابی این شرکت در مورد کنار گذاشتن این شبکه و تمرکز بر توسعه فنی 4G خبر می‌دهد.

 

شبکه 2G روشن می ماند:

علاوه بر کسانی که به دلیل گرانی گوشی های 4G همچنان از گوشی های ساده استفاده می کنند، شاید بسیاری از کاربران را هم دیده باشید که با وجود تمکن مالی یک گوشی دکمه ای معمولی در دست دارند.

کوچک بودن، ریسک سرقت، احتمال خرابی، شکستن نمایشگر و البته بعضی از دلایل فرهنگی مانند عدم احساس نیاز به بهره مندی از تکنولوژی ‌های جدید ارتباطی باعث شده که گوشی های ساده همچنان پرطرفدار باشند.

حتی شرکت ودافون هم اعلام کرده که با وجود خاموش کردن 3G، پشتیبانی از 2G را ادامه خواهد داد. به گفته مدیران همراه اول، حدود 14 تا 15 میلیون کاربر هنوز از 2G استفاده می‌کنند که احتمالا بخش عمده ای از آن ها در روستاها سکونت دارند؛ بنابراین، شاید تصمیم‌گیری در مورد خاموشی 2G کمی زود به نظر برسد.

شبکه 3G

شبکه 3G

دلیل خاموشی شبکه 3G گوشی های همراه:

اگرچه آمارها حاکی از تعداد 20 میلیونی کاربران شبکه 3G است، اما به‌گفته عباسی آرند، ترافیک دیتا روی شبکه 3G خیلی کم است و روز به ‌روز کمتر هم می شود؛ به طوری که مصرف دیتای 3G اکنون به زیر 20 درصد رسیده است.
آنچه به‌عنوان مهم‌ترین مانع بر سر راه خاموش کردن 3G دیده می‌شود، این است که حدود 20 تا 25 درصد گوشی های داخل شبکه همان گوشی های معمولی یا گوشی هایی است که 4G را پشتیبانی نمی کنند.
از سوی دیگر، از آنجا که شبکه 4G همچنان در حال گسترش است، نیاز به فرکانس های خالی برای توسعه این شبکه به شدت احساس می شود. این در حالی است که اگر شبکه های 2G و 3G خاموش شوند، امکان واگذاری فرکانس آنها به شبکه 4G فراهم می‌شود و محدودیت فرکانس برای این شبکه از این طریق تا حدود زیادی رفع خواهد شد. در نتیجه، به نظر می رسد ادامه فعالیت 3G در درازمدت مقرون به صرفه و قابل دفاع نیست.

اشتراک در
اطلاع از
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Mahdi

همون 4Gبا سرعت خودش بدن هرکاری دوست دارن بکنن
همین 4Gاندازه 3G بقیه کشورا سرعت داره

Milad7

الکی میگه هنوز خیلی از نقاط ایران به زور 3g هستن

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
رسول فروغی