حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

اشتباهاتی که ممکن بود به جنگ جهانی سوم منجر شوند

در ساعت 2:30 روز سوم ژوئن 1980، کامپیوترهای مستقر در مرکز فرماندهی دفاع هوایی آمریکا در کلرادو و پنسیلوانیا یک هشدار اضطراری صادر کردند: اتحاد جماهیر شوروی به آمریکا حمله هسته ای کرده است. جنگ جهانی سوم در راه بود.

شوروی به تازگی به افغانستان حمله کرده بود و سطح خصومت بین دو ابر قدرت از زمان بحران موشکی کوبا به این طرف در سطح بی سابقه ای بود. خدمه موشک های بالستیک نیروی هوایی آمریکا کلید های پرتاب را آماده کردند، خدمه بمب افکن ها به سمت هواپیماهایشان دویدند، جنگنده ها به منظور جستجوی هوایی به پرواز درآمدند و اداره هوانوردی فدرال نیز آماده بود تا به تمامی هواپیماهای تجاری دستور فرود فوری بدهد.

وقتی که تلفن زنگ زد، زبیگنیف برژینسکی، مشاوره امنیت ملی جیمی کارتر، رئیس جمهور وقت آمریکا در واشنگتن دی سی خواب بود. در آن سوی تلفن دستیار نظامی وی ژنرال ویلیام ادوم بود که میخواست اطلاع دهد که 220 موشک از زیردریایی های شوروی به سمت آمریکا شلیک شده اند. برژینسکی از ادوم خواست تا خبر را مجددا تایید کند. می بایست فورا یک حمله تلافی جویانه تدارک دیده شود، واشنگتن ممکن بود در عرض چند دقیقه کاملا نابود شود. ادوم چند دقیقه بعد مجددا تماس گرفت و اطلاعات قبلی را تصحیح کرد: 2200 موشک از شوروی شلیک شده بود.

برژینسکی همسرش را بیدار نکرد، زیرا فکر کرد که شاید بهتر باشد در خواب بمیرد.  هنگامی که برژینسکی آماده می باشد تا با کارتر تماس گیرد و او را به انجام یک ضد حمله ترغیب کند، تلفنش برای بار سوم زنگ خورد. ادوم عذرخواهی کرد و گفت که یک هشدار اشتباه بوده است. بررسی های بیشتر نشان داد دلیل ایجاد این هشدار اشتباه یک چیپ کامپیوتری معیوب یک دستگاه ارتباطی در مقر فرماندهی هوایی آمریکا بوده است. قیمت آن چیپ فقط 46 سنت بود.

در طول تاریخ هشدارهای اشتباه مشابهی نیز رخ داده اند، که هر کدام از آنها می توانستند به یک جنگ جهانی سوم منجر شوند. بیایید با هم نگاهی به آنها بیندازیم.

پنجم اکتبر 1960 ماه رادار را فریب می دهد

یک رادار هشدار اولیه در گرینلند به مقر فرماندهی دفاع هوایی آمریکا اعلام کرد که ده ها موشک از طرف شوروی شلیک شده اند، این هشدار سبب شد که فرماندهی دفاع هوایی آمریکا اعلام حالت اضطراری کند. ولی بعدا مشخص شد که بالا آمدن ماه در نروژ سبب شده بود تا رادار به اشتباه بیفتد.

نهم نوامبر 1979 یک بازی جنگ سبب 6 دقیقه نگرانی می شود

کامپیوتر های دفاع هوایی آمریکا اعلام کردند که آمریکا تحت حمله موشکی از طرف یک زیردریایی شوروی قرار گرفته است. نیویورک تایمز گزارش داد که : “10 هواپیمای رهگیر از سه پایگاه هوایی در آمریکا و کانادا اسکرمبل زده شدند و پایگاه های موشکی نیز در آماده باش اولیه قرار گرفتند. ”

وقتی پس از 6 دقیقه هیچ نشانه ای از این حمله توسط ماهواره ها مشاهده نشد، مقامات به این نتیجه رسیدند که هیج اقدام فوری ضروری نیست. بررسی های بیشتر نشان داد که یک تیپ “بازی جنگ” برای تست در کامپیوترهای دفاع هوایی آمریکا قرار داده شده بود. گزارش تایمز در این رابطه به این شکل بود: “این تیپ شبیه ساز یک حمله موشکی به آمریکا بود و به خاطر یک اشتباه مکانیکی این اطلاعات به یک سیستم هشدار اولیه خیلی حساس ارسال شده بود، و رادار نیز آن را به عنوان یک حمله جدید خوانده بود.”

26 سپتامبر 1983 مشکلاتی مشابه در آن سو

وقتی که هشدارهای حمله در یک مرکز فرماندهی سری خارج از مسکو فعال شدند، سرهنگ دوم نیروی دفاع هوایی شوروی استانیسلاو پتروف

به عنوان افسر وقت در آنجا حضور داشت. کامپیوترها هشدار دادند که 5 موشک از طرف یک پایگاه آمریکایی شلیک شده است. او بعدها در مصاحبه ای با واشینگتن پست اعلام کرد: “برای 15 ثانیه همه ما شوکه بودیم.”

 

سرهنگ پتروف نقشی کلیدی در زنجیره تصمیم گیری داشت. مافوق های وی در مقر سیستم های هشدار دهنده، به فرمانه ارتش شوروی در این مورد اطلاع رسانی کردند تا وی نیز با مشورت با رهبر شوروی در رابطه با انجام حمله تلافی جویانه تصمیم گیری کند. حمله ای که بدون شک واکنش آمریکا را در پی داشت و جنگ جهانی سوم آغاز می شد.

پتروف در مصاحبه ای باPost  The گفت که نقشه های الکترونیکی و نمایشگرها در حال چشمک زدن بودند و وی تمام تلاش خود را برای درک اطلاعات می کرده است. غریزه و آموزش هایش به وی یادآور شد که اگر آمریکا بخواهد حمله کند، قطعا ضربه اولیه اش سنگین و مهلک خواهد بود، نه فقط پنج موشک.

پس از 5 دقیقه پر تنش وی تصمیم گرفت که گزارش ها احتمالا یک هشدار اشتباه بوده اند و همینطور هم بود. ماهواره انعکاس نور خورشید از بالای ابرها را با یک حمله موشکی اشتباه گرفته بود.

11 آگوست 1984 شوخی رئیس جمهور دردسر ساز شد

وقتی رونالد ریگان داشت برای پخش رادیویی همیشگی شنبه صبح خود آماده می شد، به شوخی در برابر یک میکروفون باز گفت: “من قانونی تصویب کرده ام که روسیه را برای همیشه غیر قانونی اعلام خواهد کرد، ما بمباران را 5 دقیقه دیگر شروع خواهیم کرد”.

ماه ها بعد تایمز در گزارشی اعلام کرد که پس از شوخی رئیس جمهور ریگان، یک افسر رده پایین شوروی در شرق دور نیروهای خود را در به حالت آماده باش کامل درآورده بود، که البته مقامات بالاتر پس از 30 دقیقه فرمان وی را لغو کردند.

در دوران جنگ سرد هر دو کشور از تجهیزات هسته ای قدرتمندی بهره می بردند که بسیار قوی تر از نمونه آزمایش شده در هیروشیما بود و همین مسئله این نگرانی را پیش آورده بود که یک حمله ناگهانی از طرف مقابل می تواند به معنی نابودی کامل باشد. به همین خاطر و با فراز و نشیب های مختلفی که در روابط دو کشور رخ می داد، هر لحظه نگرانی از حمله ای غافل گیر کننده وجود داشت. هرچند که امروزه روسیه و آمریکا بیش از پیش از درگیری مستقیم با یکدیگر اجتناب می کنند. اما یک تصمیم اشتباه در هر یک از موقعیت های بالا می توانست منجر به جنگ جهانی سوم شود.

اشتراک در
اطلاع از
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
TheFreeCritic

واقعا جالب بود
سپاس از مطلب از این دست مقالات بیشتر بنویسید

پ.ن : فکر کن بخاطر 46 سنت ww3 شروع میشد

Mahdi

جالب بود لذت بردم😘😘

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین کریم نژاد