حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

ایرانی‌‌های هالیوود که اسم‌‌شان را نشنیده‌اید

نوشته

3 سال قبل | 4 دیدگاه | سینما، فیلم

وقتی گلشیفته فراهانی از ایران رفت، مدت زیادی طول کشید تا جاروجنجال‌های خبری آن بخوابد. خیلی‌ها بودند که به این تصمیم او انتقاد داشتند. اما درنهایت هنگامیکه او را درکنار هنرمندان بزرگی چون دی‌کاپریو، راسل کرو، جانی دپ و دیگران دیدیم خرسند شدیم. اما مهاجرت بازیگران و عوامل فیلم تنها به کسانی چون او یا پیمان معادی یا شهره آغداشلو که همه اسم‌شان را شنیده‌اند محدود نمی‌شود. امروز می‌خواهیم ایرانی‌های هالیوود که برای خیلی‌ها ناشناس اند را به شما معرفی کنیم.

ایرانی‌های هالیوود که اسم‌شان را نشنیده‌اید

نسیم پدراد

نسیم پدراد کمدین ایرانی متولد ۱۹۸۱ میلادی است که در سه سالگی همراه خانواده خود به آمریکا مهاجرت کرد. او و خواهر کوچکترش نینا پدراد نویسنده فیلم‌های کمدی مانند بورات، هردو بخوبی فارسی صحبت می‌کنند. نسیم در سال ۲۰۰۳ از مدرسه فیلم و تئاتر فارغ التحصیل شد. او سابقه بازی در فیلم‌هایی چون علاءالدین ۲۰۱۹ Aladdin و No Strings Attached ۲۰۱۱ را دارد.

نسیم پدراد (سمت چپ) در فیلم علاءالدین

رضا بدیعی

رضا بدیعی کارگردان و تهیه‌کننده متولد ۱۹۲۹ در اراک بود که درسال ۲۰۱۱ در سن ۸۲ سالگی در کالیفرنیا از دنیا رفت. از او بعنوان اولین ایرانی که پا به هالیوود گذاشت یاد می‌شود. او مجموعاً کارگردانی ۸۸ پروژه را برعهده داشت و درکنارش بعنوان تهیه‌کننده، نویسنده و بازیگر نیز فعالیت کرده بود. از میان کارهای او می‌توان به کارگردانی سریال مأموریت غیرممکن ۱۹۶۹-۱۹۷۲، و کارگردانی سریال Get Smart درکنار کسانی چون مل بروکس Mel Brooks و ریچارد دانر Richard Donner اشاره کرد.

 

رضا بدیعی

حبیب زرگرپور

یکی دیگر از ایرانی‌های هالیوود حبیب زرگرپور کارگردان هنری و مسئول جلوه‌های ویژه، ۵۶ ساله متولد تهران است. او حرفه خود را برروی فیلم‌های سه‌بعدی IMAX در لس‌آنجلس آغاز کرد. تکنولوژی Nexus Effect را برای فیلم Star Trek: Generations توسعه داد. همچنین برای اولین بار تکنیک گردباد ذره‌ای را در فیلم Twister توسعه داد.

از فیلم‌هایی که او جلوه‌های ویژه‌شان را برعهده داشته می‌توان به جومانجی Jumanji، جنگ ستارگان: اپیزود اول Star Wars: The Phantom Menace، هویت بورنBourn Identity، گردبادTwister، طوفان تمام‌عیار The Perfect Storm، بلید رانر ۲۰۴۹ Blade Runner 2049 اشاره کرد. زرگرپور برای جلوه‌های ویژه فیلم‌های Twister و The Perfect Storm در سال‌های ۱۹۹۷ و ۲۰۰۱ کاندید اسکار شد و جایزه بفتا را برای این دو فیلم از آن خود کرد.

حبیب زرگرپور و استیون اسپیلبرگ

بهرام (بری) نویدی

نویدی در سال ۱۹۶۰ در تهران به دنیا آمد. او که تهیه‌کننده و دوست مورد اعتماد بسیاری از بزرگان سینما است سابقه کار با بسیاری از بازیگران بزرگ مانند جان هیوستون، مارلون براندو، آل پاچینو، مایکل کین، جانی دپ و جسیکا چستین را در فعالیت سینمایی خود دارد. زمانیکه در مدرسه فیلم لندن مشغول  تحصیل بود با دنی هیوستون آشنا و دوست شد که این دوستی ماندگار سبب ایجاد رابطه‌ای طولانی‌مدت و پایدار با خانواده هیوستون شد. در سال ۱۹۸۷ نویدی تهیه‌کننده آخرین فیلم جان هیوستون با نام Mister Corbett’s Ghost شد.

بهرام نویدی و آل پاچینو

در سال ۱۹۹۳ مارلون براندو را ملاقات کرد و حاصل این آشنایی حضور در تهیه‌کنندگی پنج فیلم با بازی براندو بود. در سال ۲۰۰۴ نویدی تهیه‌کنندگی فیلم تحسین‌شده تاجر ونیزی (The Merchant of Venice) را با حضور بازیگرانی چون آل پاچینو و جرمی آیرنز برعهده گرفت. هم‌اکنون نویدی تهیه‌کنندگی اقتباسی از شاه لیر شکسپیر با بازی آل پاچینو را دنبال می‌کند.

کامی عسگر

ایرانی‌های هالیوود صرفاً به بازیگران یا تهیه‌کنندگان خلاصه نمی‌شوند. کامی عسگر متولد ۱۹۶۵ ایران بعنوان ویراستار صدا/ ناظر صوتی (Sound Department) چندین سال است که در هالیوود در فیلم‌های مختلفی فعالیت کرده است. از جمله در فیلم ونوم  (Venom)، زامبی لند (Zombieland)، و آخرالزمان (Apocalypto). او درسال ۱۹۹۶ برای کار برروی سریال دکتر کوئین (Dr. Quinn) نامزد دریافت جایزه امی و درسال ۲۰۰۶ نامزد دریافت جایزه اسکار برای فیلم آخرالزمان شد.

نامزدی اسکار کامی عسگر برای فیلم آخرالزمان مل گیبسن

نازنین بنیادی

نازنین بنیادی شاید در این لیست بخاطر بازی در سریال‌های Homeland و How I met your mother و 24 بیش از بقیه برای ایرانی‌ها شناخته‌شده باشد. او سابقه بازی در فیلم‌های مطرحی همچون Iron Man، Bombshell، The Next Three Days و Passengers را نیز دارد. درحال حاضر او مشغول بازی در سریال ارباب حلقه‌ها است که قرار است به زودی فصل اول آن منتشر شود.

نازنین بنیادی در سریال Homeland

باب یاری (بابک یعقوب‌زاده)

باب یاری تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار یهودی الاصل ایرانی- آمریکایی است که در سال ۱۹۶۱ در تهران به دنیا آمد. او ابتدا در رشته فیلمبرداری شروع به تحصیل کرد. همسر سابق او مری اپیک (Mary Apic) است که سابقه بازی در سریال Homeland را دارد. باب یاری تهیه‌کننده حدود پنجاه فیلم و سریال ازجمله تصادف (Crash)، و شعبده‌باز (The Illusionist) بوده است. فیلم تصادف سال ۲۰۰۴ توانست اسکار بهترین فیلم را کسب کند.

باب یاری (سمت راست آخر) درکنار عوامل فیلم تصادف ازجمله مت دیلون (Matt Dillon) و پاول هگیس (Paul Haggis)

بربت شرودر

بربت شرودر را نیز می‌توان از ایرانی‌های هالیوود به حساب آورد. کارگردان ۷۹ ساله که ملیت سوییسی دارد اما در سال ۱۹۴۱ از یک زمین‌شناس سوییسی و پزشک آلمانی در تهران به دنیا آمده است. او در ایران به دنیا آمد، در آفریقای مرکزی بزرگ شد، سپس سنین هفت تا یازده سالگی را در کلمبیا گذراند. شرودر در دانشگاه سوربن فرانسه در رشته فلسفه تحصیل کرد.

بربت شرودر (سمت راست) و چارلز بوکوفسکی

در دهه ۱۹۶۰ حرفه فیلمسازی را با همکاری با کارگردانان موج نوی فرانسه مانند ژان لوک گدار و ژاک ریوت آغاز کرد. از دهه ۱۹۸۰ وارد هالیوود شد و فیلم‌های بسیاری در آنجا کارگردانی کرد. ازجمله فیلم برگشتن بخت (Reversal of Fortune) که برای آن کاندید اسکار و گلدن گلوب بهترین کارگردانی شد و جرمی آیرنز توانست اسکار بهترین بازیگری را برای آن بدست آورد. او همچنین با چارلز بوکوفسکی شاعر آمریکایی رابطه دوستانه‌ای داشت و ازروی فیلم‌نامه او فیلم موفق Barfly را ساخت.

فرهاد صفی‌نیا

صفی‌نیا نویسنده، تهیه‌کننده و کارگردان ۴۶ ساله ایرانی است. اگرچه او نویسنده پرکاری نبوده اما درمیان کارهایش آثار شاخصی وجود دارد ازقبیل آخرالزمان (Apocalypto)، پروفسور و دیوانه (The Professor and the Madman) و سریال جنایی رئیس (Boss) که خالق آن بود. صفی‌نیا در سال ۲۰۰۷ با لورا رگان (Laura Regan) بازیگر فیلم‌های ترسناک ازدواج کرد.

فرهاد صفی‌نیا و لورا رگان

حسین امینی

دیگر نویسنده ایرانی هالیوود که در یازده سالگی مهاجرت کرد. در بیست و هشت سالگی اولین فیلم‌نامه خود را برای یک فیلم تلویزیونی به نام The Dying of the Light نوشت که برای آن کاندید جایزه بفتا شد. در سال ۱۹۹۷ بخاطر فیلم‌نامه فیلم بال‌های کبوتر (The Wings of the Dove) کاندید جایزه اسکار شد.  او فیلم‌نامه فیلم‌های دیگری چون  (The Four Feathers)، رانندگی (Drive)، و سفیدبرفی و شکارچی (Snow White and Huntsman) را نیز نوشته است.

حسین امینی و ویگو مورتنزن (Viggo Mortensen) پشت صجنه فیلم The Two Faces of January

دیگران

ایرانی‌های هالیوود به همین جا ختم نمی‌شوند. کسان دیگری نیز چون امید جلالی (بازیگر)، نوید نگهبان (بازیگر)، بهار سومخ (بازیگر) و دیگران را نیز می‌توان در این لیست اضافه کرد. همچنان منتظر درخشش و مطرح شدن هرچه بیشتر ایرانی‌‌های شاغل در هالیوود هستیم…

اشتراک در
اطلاع از
4 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Mahdi

جالب بود تا حالا نشنیده بودم

Mahdi

ممنون از شما

mrmoji

مارشال منش هم میتونست تو لیست باشه!
(راننده تاکسی “رانجیت” تو سریال آشنایی با مادر)

Milad7

فقط گلشیفته 😛

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
احمد کیایی