حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

مروری بر جشن های فضایی

نوشته

3 سال قبل | 2 دیدگاه | فناوری هوافضا

تعطیلات کریسمس و سال نو جشن های لذت بخشی است که با خانواده و دوستان سپری می شود. فضانوردانی که در زمان  تعطیلات در فضا هستند، روش منحصر به فرد خود را برای جشن گرفتن مناسبت ها پیدا کرده اند. در سالهای ابتدایی اغاز برنامه های فضایی، تعطیلات در فضا اتفاقاتی نسبتاً نادر بود، مانند پرواز آپولو 8 به دور ماه در طول کریسمس 1968، که شاید آنها را به یاد ماندنی تر کند. با طولانی شدن و تکرار مأموریت ها ،طی 20 سال گذشته ، تعطیلاتی که در داخل ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) سپری شده است ،که اگر نه کاملاً عادی باشد ولی به رویدادهای سالانه تبدیل شده است. پس بیاید مروری بر جشن های فضایی داشته باشیم.

جشن های فضایی

عکس معروف طلوع زمین ، که توسط خدمه آپولو 8 در مدار ماه گرفته شده است.

اولین فضانوردانی که کریسمس را در فضا گذراند ، فضانوردان آپولو 8 ، فرانک بورمن ، جیمز آ. لاول و ویلیام آ. آنها در شب کریسمس با خواندن ابیات ابتدایی کتاب پیدایش کتاب مقدس ، هنگام پخش صحنه هایی از پرواز ماه در پایین ، این رویداد را جاودانه کردند .

فضانوردان Skylab 4 جرالد پی کار ، ویلیام آر. پوگ و ادوارد جی گیبسون در طی مأموریت 84 روزه خود در زمینه ثبت رکورد در ایستگاه فضایی Skylab در سال 1973 و  جشن شکرگذاری ، کریسمس و سال نو را در فضا برگزار کردند. آنها اولین خدمه ای بودند که شکرگذاری و سال نو را در مدار سپری کردند.آنها از ظروف باقیمانده مواد غذایی یک درخت کریسمس خانگی ساخته بودند  و روی آن را برش مقوایی به شکل دنباله دار قرار داده بودند. آنها از یک شام کریسمس که با کیک میوه ای همراه بود  لذت بردند و با خانواده های خود صحبت کردند و هدایایی را باز کردند.

 

جفری هافمن فضانورد ناسا

حنوکا یا خَنوکَه (به عبری: חֲנֻכָּה) یا عید اخلاص یکی از جشن های یهودیان است. حنوکا به معنای افتتاح و گشایش است. این جشن که در ماه دسامبر جشن گرفته می شود، خاطره پیروزی های کهن را در یاد مردم یهود زنده می کند. این عید که ٨ روز ادامه می یابد از ٢۵ کیسلو (مصادف با دسامبر) آغاز می شود و در دوم طوت خاتمه می یابد. تقریبا از دوم آذر تا نهم آذر و تقریباً با ایام کریسمس هم زمان است.

جفری هافمن  فضانورد ناسا ، اولین حنوکا را در فضا طی مأموریت تعمیرات تلسکوپ فضایی هابل STS-61 در سال 1993 جشن گرفت.

فضانوردان ماموریت تعمیرات تلسکوپ فضایی هابل ، اولین کریسمس را در سال 1999 در شاتل فضایی دیسکاوری جشن گرفتند.

فضانوردان ماموریت دیگر تعمیرات تلسکوپ فضایی هابل ، اولین کریسمس را در سال 1999 در شاتل فضایی دیسکاوری جشن گرفتند .و طی راهپیمایی فضایی شب کریسمس تعمیرات تلسکوپ را به پایان رساندند.

النا ولادیمیروونا کونداکوا مهندس پرواز فضانورد روسی اکسپدیشن 17 با یک بطری نوشیدنی برای جشن شب سال نو1994

تصویر دیگری ازالنا ولادیمیروونا کونداکوا مهندس پرواز فضانورد روسی اکسپدیشن 17

النا ولادیمیروونا کونداکوا بیست و ششمین زنی است  که در فضا حضور داشته است (متولد 30 مارس 1957 در میتیشچی). برای اولین بار ، النا در 4 اکتبر 1994 به عنوان بخشی از اکسپدیشن Soyuz TM-20 به فضا رفت و 5 ماه را در ایستگاه میر گذراند. دومین پرواز فضایی النا کونداکوا از 15 مه 1997 با شاتل آمریکایی آتلانتیس آغاز شد و بیش از 9 روز به طول انجامید. در تاریخ 10 آوریل 1995 ، النا کونداکوا عنوان “قهرمان فدراسیون روسیه” را به خود اختصاص داد.

بین سالهای 1987 و 1998 ، 12 خدمه اعزامی میر تعطیلات خود را در داخل ایستگاه مداری  سپری کردند. دو خدمه شامل فضانوردان ناسا John E. Blaha و David A. Wolf ، در ایستگاه فضایی روسیه به عنوان بخشی از برنامه شاتل_میر بودند.

 

فضانوردان ماموریت Expedition 1 ویلیام ام. شفرد ، یوری پی. گیدزنکو و سرگئی ک. کریکالف

ورود فضانوردان ماموریت Expedition 1 ویلیام ام. شفرد ، یوری پی. گیدزنکو و سرگئی ک. کریکالف به داخل ISS در تاریخ 2 نوامبر 2000 ، آغاز حضور دائمی انسان در داخل تاسیسات مدارگرد بود. آنها  کریسمس را در سال جدید روی آزمایشگاه در حال چرخش جشن گرفتند و زنگ زدند و رسم خواندن پیام حسن نیت برای مردم به زمین را آغاز کردند.

مهندس پرواز میر اکسپدیشن 24 و فضانورد ناسا دیوید آ. ولف با منورا و دریدل برای جشن حنوکا در سال 1997.

خدمه میر 24 از چپ پاول وینوگرادوف دیوید آ. ولف و آناتولی ی. سولوویف در سال 1997

خدمه میر 26 از چپ سرگئی وی. آودایف و گنادی پادالكا در سال 1998

فضانوردان اکسپدیشن4 Daniel W. Bursch, left, Yuri I. Onufriyenko, and Carl E. Walz برای عکس کریسمس خود درسال 2001 ژست میگیرند.

 

فضانوردان ماموریت اکسپدیشن Michael Foale, left, and Aleksandr Y. Kaleri 8 در کریسمس سال 2003

فضانوردان ماموریت اکسپدیشن 10 Salizhan S. Sharipovو Leroy Chiao برای شب سال نو2004 جشن گرفتند

فضانوردان ماموریت اکسپدیشن 12 Valeri I. Tokarevو William S McArthur در سال 2005با جوراب ساق بلند کریسمس ژست میگیرند.

فضانوردان ماموریت اکسپدیشن 14 Mikhail V. Tyurinو Michael E. Lopez-Alegriaو Sunita L. Williams برای کریسمس 2006 با کلاه های سانتا ژست میگیرند.

فضانوردان ماموریت اکسپدیشن 16 Yuri I. Malenchenkoو Peggy A. Whitsonو Daniel M. Tani درسال 2007 با جوراب های کریسمس و هدایای خود.

فضانوردان ماموریت اکسپدیشن 18 Michael Fincke و Sandra H. Magnus و Yuri V. Lonchakov در سال 2008 ازشام کریسمس خود لذت میبرند

فضانوردان ماموریت اکسپدیشن 22 Soichi Noguchi و Maksim V. Surayev و Oleg V. Kotov و Timothy J. Creamer و Jeffrey N. Williams در اطراف میز شام کریسمس در سال 2009.

فضانوردان ماموریت اکسپدیشن 26 Oleg I. Skripochka و Paolo A. Nespoli و Dmitri Y. Kondratyev و , Catherine G. “Cady” Coleman و Aleksandr Y. Kaleri و Scott J. Kelly celebrate شب سال نو 2010 را جشن میگیرند این سومین فصل تعطیلات کالری در فضا بود.

فضانوردان ماموریت اکسپدیشن 30 Donald R. Pettit و Anatoli A. Ivanishin و Oleg D. Kononenko و André Kuipers و Daniel C. Burbank و Anton N. Shkaplerov عکس کریسمس خود را در سال 2011 میگیرند .

فضانوردان ماموریت اکسپدیشن 34 Thomas H. Marshburnو Roman Y. Romanenko و Oleg V. Novitski و Yevgeni I. Tarelkin و Kevin A. Ford و Chris A. Hadfield عکس کریسمس سال 2012

فضانوردان ماموریت اکسپدیشن 42 در کریسمس سال 2013

فضانوردان ماموریت اکسپدیشن 50 Sergei N. Ryzhikov و R. Shane Kimbrough و Andrei I. Borisenko و Oleg V. Novitski و Peggy A. Whitson و Thomas G. Pesquet در جشن کریسمس سال 2016

فضانورد ماموریت اکسپدیشن 54 Mark T. Vande Hei در کریسمس سال 2017

فضانوردان ماموریت اکسپدیشن 58 David Saint-Jacques و Anne C. McClain و Oleg D. Kononenko در کریسمس سال 2018

فضانوردان ماموریت اکسپدیشن 61 Andrew R. Morganو Christina H. Koch و Luca S. Parmitano و Meir

فضانوردان ماموریت اکسپدیشن 61 Koch و Morgan و Oleg I. Skripochka و Meir و Aleksandr A Skvortsov
و Parmitano درحال نواختن ساز جدید خود هستند.

نظر شما درباره جشن گرفتن در فضا چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
AŁɪ

کریسمس مبارک🍉⛷️

Milad7

گُل بکش راحت برو فضا!هاهاها

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیررضا محمودی نژاد