حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

تلسکوپ هابل تصویری از یک حلقه گداخته ثبت کرد

نوشته

3 سال قبل | 3 دیدگاه | نجوم

کهکشان زیبا و باریکی  که در این تصویر به زیبایی به دور خود انحنا پیدا کرده است یک مثال فوق العاده از یک پدیده بسیار عجیب و نادر است. این تصویر حلقه گداخته توسط تلسکوپ فضایی هابل گرفته شده است. شما در حال مشاهده GAL-CLUS-022058s هستید که در صورت فلکی خوشه ستاره ای فورناکس _FORNAX_ قرار دارد.

حلقه گداخته

GAL-CLUS-022058s بزرگترین و یکی از کامل ترین حلقه های انیشتین هست که تا بحال در کیهان ما کشف شده.ستاره شناسانی که در حال مطالعه این حلقه انیشتین بودند لقب حلقه گداخته رو به این شی اختصاص دادند که اشاره به شکل ظاهری اون و صورت فلکی میزبان دارد.

انیشتین برای اولین بار در نظریه نسبیت عام خود،نظریه ای مطرح کرد که شکل عجیب و غیر معمول این جسم را میتوان با فرایندی به نام عدسی گرانشی توضیح داد،که باعث می شود نوری که از فاصله دور تابیده می شود توسط گرانش جسمی بین منبع آن و کسی که ان را میبیند خم و کشیده شود.در این حالت نور از کهکشان پشتی،به دلیل گرانش خوشه کهکشان که در جلوی ان قرار دارد ، به منحنی تبدیل میشود.

تراز تقریبا دقیق از کهکشان پشتی با کهکشان بیضوی مرکزی خوشه که در این تصویر میبینید، تصویر کهکشان پشتی را انحنا داده و بزرگ کرده است و به یک حلقه کامل و عالی تبدیل کرده است.گرانش دیگر کهکشانها در این خوشه باعث ایجاد تحریفات دیگری هم میشود.

اشیا از این قبیل جاهای مناسبی هستند برای مطالعه کهکشان هایی که بیشتر انها بسیار دور و کمرنگ هستند که در غیر این صورت بدون لنز های گرانشی نمیتوان انها را مشاهده کرد.

نظر شما درباره این پدیده بسیار عجیب و نادر چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
3 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خیلی زیباست…

_V_

👌

Milad7

چه خوشگل 😛

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
نویسنده آزمایشی