حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

اضافه شدن SMIC و DJI و ده ها شرکت چینی دیگر به لیست تحریم های امریکا

نوشته

3 سال قبل | 7 دیدگاه | تجاری

در حالی که دولت دونالد ترامپ، در هفته های آخر ریاست جمهوری خود تنش با چین را بالاتر می برد، دهها شرکت چینی، از جمله شرکت SMIC یعنی تولید کننده برتر تراشه در چین و تولید کننده هواپیماهای بدون سرنشین چینی SZ DJI Technology ، را به لیست سیاه تجاری اضافه کرد. همچنین ده ها شرکت چینی دیگر هم به این لیست اضافه شده اند.

تحریم SMIC

رویترز اوایل روز جمعه از اضافه شدن SMIC و سایر شرکت ها خبر داد. این اقدام به عنوان آخرین تلاش ترامپِ جمهوری خواه برای تقویت چهره سرسخت خود در چین به عنوان بخشی از جنگ طولانی بین واشنگتن و پکن بر سر تجارت و مسائل اقتصادی متعدد تلقی می شود.

وزارت بازرگانی آمریكا گفت كه اقدام علیه SMIC از تلاش های پكن در استفاده از فن آوری های غیرنظامی برای اهداف نظامی و شواهد فعالیت های بین SMIC و شركت های صنعتی نظامی چینی نگران كننده، ناشی می شود.

وزیر بازرگانی امریکا، ویلبور راس در بیانیه ای گفت:

“وزارت بازرگانی” به فناوری پیشرفته آمریكا اجازه نمی دهد تا به ساخت ارتش یك دشمن فزاینده جنگ كمک كند.”

این اداره همچنین گفت که بزرگترین شرکت هواپیماهای بدون سرنشین DJI را به همراه AGCU Scientech به لیست اضافه می کند. آن ها حتی China National Scientific Instruments and Materials و Kuang-Chi Group را هم به اتهام امکان “نقض گسترده حقوق بشر” در مقیاس گسترده به این لیست اضافه کردند.

وزیر امور خارجه مایک پمپئو در گزارشی جداگانه افزود:

“ایالات متحده از همه اقدامات متقابل موجود، از جمله اقداماتی برای جلوگیری از سواستفاده شرکت ها و موسسات (چینی) از کالاها و فناوری های ایالات متحده برای اهداف بدخیم استفاده خواهد کرد.”

SMIC و سایر شرکت ها فعلا در این باره توضیحی ندادند.

اما برخی از قانونگذاران، مدیران صنعت و مقامات پیشین سوالاتی را در مورد تأثیر حرکت علیه SMIC مطرح کردند. به طور کلی، شرکت های ذکر شده در نهادها موظفند هنگامی که به دنبال همکاری با شرکت های تحریم شده هستند، از وزارت بازرگانی درخواست مجوز کنند، مجوزی که با بررسی دقیق مواجه می شود.

اما SMIC هنگامی که به دنبال مجوز برای تجهیزات تراشه سازی بسیار پیشرفته ایالات متحده در فرآیند ۱۰ نانومتر یا کمتر باشد، با یک استاندارد بازبینی سخت مواجه خواهد شد.

ویلیام رینش، یکی از مقامات سابق وزارت بازرگانی که گفت تصور می کند آژانس از قبل ارسال چنین فناوری به SMIC را مسدود کرده است:

“این یک عملکرد خوب روابط عمومی است” ما آن را در لیست این افراد بد قرار می دهیم. ” “به عنوان یک امر عملی … چیزی را تغییر نمی دهد.”

مایکرو مک کول، نماینده حزب جمهوری خواه و عضو رتبه بندی کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان با تکرار اظهارات رینش، گفت که او می ترسد این قوانین بیشتر “پارس باشد تا گاز گرفتن”. وی در بیانیه ای گفت: “من نگران هستم كه این هدف را تضعیف می كند و ممكن است استثنایی برای بازیگران خاص ایجاد كند تا از كنترل صادرات آمریكا فرار كنند”

“سرکوب خودسرانه”

مقامات چینی در مورد آخرین حرکت واشنگتن صحبت کردند.

وانگ یی ، مشاور امور خارجه چین ، که در عین حال وزیر خارجه این کشور است ، روز جمعه در سخنرانی خود در انجمن آسیا ، به لیست گسترده تحریم های ایالات متحده اشاره کرد و از واشنگتن خواست تا “سرکوب خودسرانه” شرکت های چینی را متوقف کند.

وزارت امور خارجه چین گفت كه در صورت صحت ، این لیست سیاه شاهد ظلم آمریكا به شركت های چینی خواهد بود و پكن به “اقدامات لازم” برای حمایت از حقوق آنها ادامه خواهد داد.

وانگ ونبن سخنگوی وزارت امور خارجه روز جمعه در یک کنفرانس خبری عادی در پکن گفت:

“ما از ایالات متحده می خواهیم که رفتار اشتباه خود در مورد ظلم بی دلیل بر شرکت های خارجی را متوقف کند.”

وزارت بازرگانی لیستی از ۷۷ شرکت را به لیست تحریم ها اضافه کرده که شامل ۶۰ شرکت چینی منتشر کرد.

به گفته این آژانس، لیست توسط وزارت بازرگانی مشخص شده و شامل برخی نهادها در چین است که ادعا می شود نقض حقوق بشر را امکان پذیر می کنند و برخی به آن کمک می کنند جزایر مصنوعی در دریای چین جنوبی را بسازد و نظامی کند.

همچنین به نهادهایی اشاره شد که توانایی های اصلی آمریکا را برای حمایت از ارتش چین و افرادی که به سرقت اسرار تجاری آمریکا مشغول بودند، به دست آوردند.

شرکتهایی که پیش از این به این لیست اضافه شده بودند ، غول تجهیزات مخابراتی هواوی و 150 شرکت وابسته و ZTE به دلیل نقض تحریم ها و همچنین سازنده دوربین مداربسته هایک ویژن در مورد سرکوب اقلیت اویغور چین هستند.

سهام SMIC که به طور رسمی شرکت بین المللی تولید نیمه هادی شناخته می شود، روز جمعه در هنگ کنگ 5.2 درصد کاهش یافت، در حالی که سهام این شرکت در بورس شانگهای 1.8 درصد کاهش یافت. شاخص های معیار در دو بازار کمتر از 1 درصد کاهش یافت.

SMIC از قبل در کانون توجه واشنگتن قرار داشت.

در ماه سپتامبر ، وزارت بازرگانی موظف شد تأمین کنندگان تجهیزات خاصی برای این شرکت را پس از نتیجه گیری در مورد “خطر غیرقابل قبول” استفاده از تجهیزات تهیه شده برای اهداف نظامی، مجاز اعلام کند.

ماه گذشته ، وزارت دفاع این شرکت را به لیست سیاه جداگانه ای از شرکت های نظامی ادعایی چینی اضافه کرد که در واقع سرمایه گذاران آمریکایی را از خرید سهام آن از اواخر سال آینده منع کرد.

SMIC بارها گفته است که هیچ ارتباطی با ارتش چین ندارد.

SMIC بزرگترین تولید کننده تراشه چینی است اما از شرکت تولید کننده نیمه هادی تایوان ، رهبر بازار صنعت عقب تر حرکت می کند. این شرکت به دنبال ایجاد کارخانه های ریخته گری برای تولید تراشه های رایانه ای است که بتوانند با محصولات TSMC رقابت کنند.

روابط بین واشنگتن و پکن در طول سال گذشته به طور فزاینده ای متضاد شده است زیرا دو اقتصاد برتر جهان در مورد کنترل پکن در مورد شیوع ویروس کرونا ، تحمیل قانون امنیت ملی در هنگ کنگ و افزایش تنش در دریای چین جنوبی اختلاف دارند.

نظر شما درباره این تحریم های روز افزون امریکا چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
7 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
SHREK

فوقش 710Aبود😂

ali_s

منم میگم برا یه پردازنده 😐😂

mostafa3

کم آوردن آمریکا در مقابل چین رو دارم میبینم
زورش نمی‌رسه تحریم می‌کنه سگهای اروپایی هم دنبالش میکنن

Peiman

حتی یک لحظه هم فکر نکنید که این روزها روزهای آخر ترامپه

TheFreeCritic

DJI اسمش برام اشناست ….

TheFreeCritic

اها یادم اومد چرا اونو تحریم کرد ؟؟؟؟؟
بدبخت پهپاد و لرزشگیر میساخت

ARMTIN

اخرش هم جنگ میشه

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)