حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

آیا سایپا P90 یا ال ۹۰ ایرانی سایپا با موتور تقویت شده پراید تجهیز می شود؟

نوشته

3 سال قبل | 4 دیدگاه | اخبار داخلی، حتما بخوانید، خودرو

دو روز پیش در ترنجی رندرهای سایپا P90 را دیدیم. شرکت سایپا قصد دارد خودرو لوگان شرکت رنو را با تغییراتی و احتمالا با موتور پراید وارد بازار کند. بر اساس گزارش هایی می شنویم که شاید سایپا P90 یا ال ۹۰ ایرانی سایپا با موتور تقویت شده پراید تجهیز می شود.

سایپا P90

شرکت رنو، خودرو لوگان نسل یک را با نام تندر ۹۰ و در دو شرکت ایران خودرو و سایپا تولید می‌کرد. این خودرو تحت پروژه پلت فرم مشترک رنو در ایران و با مدیریت شرکت رنو پارس تولید می‌شد. رنو پارس حاصل همکاری مشترک رنو فرانسه با دو شرکت ایران خودرو و سایپا بود و رنو فرانسه با سرمایه گذاری مستقیم در شرکت رنو پارس، ۵۱ درصد سهام را در اختیار داشت.

قرار بود محصولات دیگر رنو هم در یک سرمایه گذاری مشترک در ایران تولید شود اما پس از خروج آمریکا از برجام، رنو ایران را ترک کرد و تولید محصولات این شرکت از جمله تندر ۹۰ متوقف شد.

براساس قرار داد منعقد شده بین طرفین، رنو حق استفاده از پلت‌فرم این خودرو را به دو شرکت ایران خودرو و سایپا داده بود و حالا سایپا قصد دارد یک خودرو با نشان خود را روی این پلت فرم، راهی بازار کند.

سایپا P90

سایپا P90

جواد سلیمانی مدیر عامل سایپا گفته است:

« تا ۱۸ ماه آینده، تندر ۹۰ بومی به بازار می‌آید و سایپا توانسته تا با تغییر اجزای مختلف این سدان فرانسوی، بدون حضور رنو، تندر ۹۰ را به داخلی سازی ۸۵ درصدی برساند.»

شرکت سایپا گفته است تغییراتی را در برخی اجزای خودرو مانند موتور و گیربکس آن داده است. رسانه‌های خودویی ایران گزارش داده‌اند که سایپا دانش تولید موتور رنو را ندارد و احتمالا از موتور تقویت شده پراید در این خودرو استفاده خواهد کرد.

سایپا در خودرو تیبا با کمک شرکت اف‌ای‌وی آلمان، موتور پراید را کمی تقویت کرده و توان آن‌ را از ۶۰ به ۸۰ اسب بخار رسانده بود.

سایپا یکبار موتور پراید را برای تیبا تقویت کرده بود و پس از این تقویت دوباره با استفاده از توربوشارژ، قدرت این موتور را افزایش داد و به ۱۰۸ اسب بخار رساند. البته این موتور تکنولوژی قدیمی دارد و برای مثال هنوز هشت سوپاپ است، یعنی هر سیلندر به جای چهار سوپاپ، دو سوپاپ دارد عاملی که سبب می‌شود راندمان موتور پایین باشد.

نظر شما چیست؟ منتظر سایپا P90 هستید؟

اشتراک در
اطلاع از
4 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Arad.Htc

الان یعنی با موتور تیبا میاد بازار؟

Milad7

آره فقط یه توربو شارژ بهش اضافه شده =))

Milad7

رقابت تنگاتنگی با کوئیک داره برای زشت ترین خودروی داخلی =))

SHREK

موتور پراید🙃🙃🙃

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)