حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

قوانین جدید فروشگاه نرم افزاری ویندوز مایکروسافت طعنه بزرگی به اپل می زند

نوشته

3 سال قبل | 6 دیدگاه | مایکروسافت

امروز مایکروسافت تعهدات قاطعی در مورد آینده فروشگاه های برنامه در ویندوز دارد. این غول نرم افزاری ۱۰ اصلی را که به عنوان وعده به توسعه دهندگان برنامه اتخاذ کرده منتشر کرده است. از جمله مهم ترین آن ها اینکه (اپل، گوش کن!) مانند فروشگاه های رقیب را در سیستم عامل مسدود نمی کند یا مدل های خاص تجاری را که یک برنامه ممکن است برای درآمدزایی استفاده کند مسدود نمی کند. به این صورت قوانین جدید فروشگاه نرم افزاری ویندوز مایکروسافت طعنه بزرگی به اپل می زند.

فروشگاه نرم افزاری ویندوز

 

این اصول همچنین شامل مواردی قبلی است که توسعه دهندگان برنامه های خود را با همان استاندارد برنامه های رقیب و تعهد به “گرفتن هزینه های معقول” که مانند فروشگاه های برنامه رقیب در ویندوز است، نگه می دارد. مایکروسافت همچنین می گوید بر اساس انتخاب روش پرداخت درون برنامه ای، برنامه ها را در ویندوز مسدود نمی کند.

این اصول جدید واکنشی واضح به مسائل فروشگاه برنامه است که هم در مورد اپل و هم در گوگل وجود دارد – به ویژه درگیری قانونی Epic Games با اپل. Epic Games سیستم پرداخت خود را در داخل Fortnite در iOS و Android پیاده سازی کرد، سیاست های Apple و Google را نقض کرد که توسعه دهندگان را مجبور به کاهش ۳۰ درصدی خرید درون برنامه ای می کرد.

اپل و گوگل با حذف Fortnite از فروشگاه های برنامه های خود پاسخ دادند و Epic Games بلافاصله علیه اپل و گوگل شکایت کرد. کاربران اندروید به لطف ماهیت بازتر سیستم عامل Google، هنوز هم می توانند Fortnite را دانلود کنند، اما کاربران iOS دیگر قادر به نصب یا نصب مجدد بازی نیستند. بحث و جدال هایی بین اپل و اپیک گیمز بر سر این سیاست های App Store وجود داشته است که در نهایت سال آینده در دادگاه حل و فصل خواهد شد.

فورتنایت

همچنین نگرانی توسعه دهندگان از سیاست های فروشگاه نرم افزاری اپل افزایش یافته است که بسیاری معتقدند رقابت را محدود می کنند. Spotify ، Epic Games ، Tile ، Match و دیگران از توسعه دهندگان دیگر علیه اپل تجمع کرده و خواستار “ایجاد شرایط مناسب برای مشاغل برنامه ها” و ایجاد آزادی انتخاب در دستگاه های اپل شده اند.

کمیسیون اروپا در اوایل سال جاری تحقیقات رسمی ضد انحصاری را در مورد App Store و Apple Pay اپل آغاز کرد و کنگره در اوایل هفته جاری گزارش ضد انحصاری فناوری بلاک باستر را منتشر کرد و به دلیل کنترل نرم افزارهای iOS و iPadOS اپل را “انحصار” عنوان کرد.

در این گزارش آمده است:

“در صورت عدم وجود رقابت، قدرت انحصاری اپل بر توزیع نرم افزار به دستگاه های iOS منجر به آسیب رساندن به رقبا و رقابت، کاهش کیفیت و نوآوری در بین توسعه دهندگان برنامه ها و افزایش قیمت ها و کاهش انتخاب برای مصرف کنندگان می شود.”

گزارش ضد انحصاری همچنین ادعا می کند که اپل از “حریم خصوصی به عنوان شمشیر برای کنار زدن رقبا و سپری برای عایق کاری خود در برابر اتهامات ضد رقابت” استفاده می کند.

مایکروسافت روشن می کند که سیاست های جدید فروشگاه نرم افزاری خود، متوجه اپل است. ریما آلایلی، معاون مشاور عمومی مایکروسافت می گوید:

“ویندوز 10 یک پلتفرم باز است.” “بر خلاف برخی دیگر از سیستم عامل های دیجیتال محبوب، توسعه دهندگان در انتخاب نحوه توزیع برنامه های خود آزاد هستند.”

این سازنده نرم افزار همچنین به این حقیقت ادامه می دهد که برای خریدهای درون بازی خود ۳۰ درصد از فروشگاه Xbox اختصاصی را از توسعه دهندگان دریافت می کند. آلیلی می گوید:

“منطقی است که بپرسیم چرا ما امروز هم این اصول را در آن فروشگاه Xbox اعمال نمی کنیم؟” ”کنسول های بازی دستگاه های تخصصی بهینه شده برای استفاده خاص هستند. گرچه مورد علاقه طرفدارانشان قرار دارد، اما تعداد آنها در بازار رایانه های شخصی و تلفن ها بسیار زیاد است. و مدل تجاری کنسول های بازی با اکوسیستم اطراف رایانه های شخصی یا تلفن ها بسیار متفاوت است.”

مایکروسافت اغلب کنسول های Xbox را با حاشیه سود کم به فروش می رساند و بخشی از هزینه های خود را از طریق فروش دیجیتالی بازی ها و کالاها، از جمله کاهش فروش دیجیتال بازی ها در سیستم عامل خود جبران می کند. این یک مدل تجاری متفاوت با اپل است که حاشیه بالایی در دستگاه های آیفون و آیپد دارد و هنوز هم 30٪ درآمد بالایی را برای خریدهای درون برنامه ای دارد. مایکروسافت اعتراف می کند که هنوز “کارهای بیشتری برای ایجاد مجموعه اصول صحیح برای کنسول های بازی باید انجام دهد.”

نظر شما چیست؟ فکر می کنید که اپل به خود خواهد آمد؟! البته که ویندوز با بازار بسیار بسیار کوچکترش در فروشگاه نرم افزاری ویندوزی، به نظر من یک عمل کاملا ظاهرسازانه و تبلیغاتی انجام می دهد اما به هر حال بر این ظلم اپل، پایانی نیاز است. شما چطور فکر می کند؟

اشتراک در
اطلاع از
6 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Auroro

هارهاهارهار

Elyas

مگه مایکروسافت استور هم داره؟؟؟
حالا بی شوخی کاری به تصمیم اپل و گوگل ندارم اما توسعه دهنده ویندوز دلشو دقیقا باید به چی خوش کنه استور مایکروسافت یکی از کمترین مراجعه رو داره و همینطور بازار خوبی هم برای توسعه دهنده و فقط برنامه های مخصوص خودشون رو توی سایت خودشون یا می سازن یا اگه هم برنامه ویندوز ساخته میشه اون برنامه نیتیو هست و برای اندروید و ای او اس خروجی گرفته میشه در خر توسعه دهنده دوست داشته باشه برای ویندوز هم میگیره و میزاره تو استور
ولی برنامه های تخصصی فکر نمیکنم تو استور بزارن اینجوری بیشتر به ضررشون میشه

Mahdi

عاشقتم مایکروسافت

MohammadFarhaadi

حتی اگر نمایش باشه مایکروسافت با گیم پس ثابت کرده برا سرویسهای پرطرفدارش هم مشتری رو در اولویت قرار میده.

samouelkarter

مایکروسافت هم میتونست بقیه را مجبور به استفاده از استور بکنه اما اینکارو نکرد در صورتی که همه میدونیم چه پول بزرگی را از دست داده!
همچنین شرکای بسیار خوبی مثل ادوبی و اتودسک و غیره داره که راحت با اونا میتونست یه بازار بسیار بزرگ برای خودش درست بکنه به اسم همین ویروسی بودن برنامه ها اما مثل اپل اذیت نکرد!
واقعیت اینه که مایکروسافت فروشگاهش پتانسیل خیلی بیشتری نسبت به اپل برای رشد داره مثلا برای لینوکس ساب سیستم میتونه برنامه های ویژه لینوکس را هم به استور اضافه بکنه و کلی قابلیت دیگه!
من مایکروسافت را بخاطر انجام ندادن انحصار ستایش میکنم و بنظرم باید اپل هم یه بار مثل مایکروسافت جریمه بشه تا حساب کار دستش بیاد!
مثلا اپل واچ انحصارش طوری هست که بیش از نصف بازار ساعت هوشمند دستش هست و مشتری را مجبور به استفاده از بقیه دستگاه های خودش میکنه

Milad7

بیخیال باو 😐

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)